live

Підписалися на медреформу, дорогу комуналку і закриття шкіл. ЗМІ вивчили повний текст меморандуму з МВФ

Україна та МВФ

Фото з відкритих джерел

Раніше "Страна" повідомила про те, під які зобов'язання Україна бере кредит МВФ, а сьогодні вона вивчила повний текст меморандуму з МВФ і розібралася в тому, що пообіцяли владі у МВФ в обмін на 5 млрд доларів.

Далі подаємо текст матеріалу дослівно:

Проєкт меморандуму нещодавно затвердив Кабмін, але самого тексту не було. У пресу тоді просочилися лише уривчасті відомості про "маяки", що містяться у документі (внесення змін до статуту "Нафтогазу", вирішення питання з проблемними кредитами, нова процедура конкурсного відбору членів Вищої ради правосуддя, аудит коронавірусних витрат, створення єдиних юросіб для митниці та податкової служби).

"Стране" вдалося отримати повну версію меморандуму. Насправді вимог до України набагато більше.

Списали у Порошенка

Меморандум складається з декількох частин. У вступі традиційно описується поточна ситуація в Україні. Сказано, що через епідемію коронавірусу довелося перерозподілити бюджет на користь охорони здоров'я, соціалки і на підтримку економіки.

Але в середньостроковій перспективі влада обіцяє повернутися до "досягнень, отриманих після економічної кризи 2014–2015 років". Тобто до того економічного курсу, яким ішла країна останні п'ять років.

Як сказано у меморандумі, це передбачає "продовження розумної податково-бюджетної політики для забезпечення обслуговування боргів", балансування видаткової і дохідної частин бюджету, незалежність НБУ, виважену монетарну політику для утримання інфляції, встановлення верховенства закону і боротьбу з корупцією, залучення інвестицій і підвищення потенціалу економіки.

Загалом фактично той же перелік обіцянок, що фігурував в останньому меморандумі з МВФ, який підписували при президентові Порошенку.

Далі більш докладно розписані конкретні плани за окремими блоками — фіскальна, фінансова, антикорупційна політика, енергосектор, приватизація.

Тут багато цікавого.

Податки. Закручування гайок і жодної податкової реформи

У меморандумі сказано, що на даному етапі фіскальна політика буде спрямована на усунення надзвичайної ситуації, спричиненої COVID-19, але після цього головна мета - це забезпечення бюджетної стабільності.

Йдеться, судячи з усього, про підвищення податків.

"Ми будемо поступово посилювати податково-бюджетну політику", - йдеться в меморандумі.

Також влада розраховує на збільшення бюджетних надходжень від митниці та податків. Якщо ж цього не буде (а поки що дохідна частина бюджету недовиконується: мінус 12-13% за доходами був у квітні і намічається в травні), будуть скорочувати "непріоритетні видатки" (які саме - не уточнюється).

При цьому, якщо надходження в бюджет будуть все-таки зростати, то всі "зайві" гроші підуть на виплати державного боргу, збільшення інвестицій в інфраструктуру і підвищення соціальних виплат. В якій пропорції - не зазначено.

Також влада обіцяє вже в цьому році тісно працювати з МВФ щодо реформування податкової системи. "У тому числі за рахунок усунення податкових прогалин, розширення податкової бази і скорочення можливостей для ухилення від сплати податків".

Тобто курс — на "закручування гайок".

При цьому прописано, що до кінця дії програми Україна не буде приймати ліберальні податкові закони, вводити податкові пільги і преференції по миту. Тобто кардинально змінювати податкову систему. Хоча саме цього і чекає бізнес.

Це фактично ставить хрест на податковій реформі, яку у Зеленського обіцяли в 2021 році. Бізнес також не може розраховувати на зміни структури податків, зокрема, заміни податку на прибуток податком на виведений капітал (адже на першому етапі це призведе до зменшення надходжень до бюджету).

Не вписується в ці обіцянки і нова програма з відновлення економіки, яку днями анонсували в уряді. Адже там є ряд протекціоністських заходів, які також можуть вплинути на зниження податкових надходжень. Скажімо, імпортозаміщення в держзакупівлях тільки з транспорту дасть мінус 7 млрд митниці.

Також у меморандумі прописано розробку під контролем МВФ вже до вересня цього року системи декларування доходів, боротьби з відмиванням грошей.

Не виключено, що під цим розуміється введення загального обов'язкового декларування доходів усіма громадянами, про що вже давно говорить влада. А також подальше посилення контролю за платежами українців.

Коронавірус. Звіт по витратах до березня-2021

Оскільки цей кредит МВФ позиціонується як коронавірусний, окремий блок меморандуму присвячений Фонду стосовно COVID-19. Зазначено, що фонд - тимчасовий і витрати строго контролюються — щомісячні звіти в Кабмін, всі касові операції проходять через Казначейство і т. д.

На момент закриття або не пізніше ніж через 12 місяців з моменту створення (тобто до березня 2021 року) Фонду буде повний аудит використання коштів Державною аудиторською службою з "консультаціями із зовнішніми аудиторами". Також влада обіцяє прозорість держзакупівель на коронавірусні товари і послуги, аж до розкриття інформації про бенефіціарів компаній.

Нагадаємо: свою статистику по закупівлях вже веде Рахункова палата. "Страна" вже писала, що мільярди гривень проходять через ФОПи, у списку також виявилися фірми, пов'язані з держчиновниками і "фармбаронами".

Зазначено, що Фонд буде діяти, доки того вимагатиме ситуація, але не пізніше 31 грудня 2020 року.

Підвищення пенсійного віку і накопичувальні пенсії

У меморандумі зазначено, що в Україні продовжиться пенсійна реформа, розпочата в 2017 році. Зокрема, зі "стимулами для більш тривалої роботи", тобто підвищенням пенсійного віку.

Українська влада обіцяє не вводити нові спеціальні пенсії або пільги, не вносити в законодавство змін, які призведуть до зниження фактичного пенсійного віку.

Всі зміни в пенсійне законодавство будуть аналізувати з точки зору впливу на бюджет. А оскільки пенсії - це завжди мінус для бюджету, особливого покращення для пенсіонерів чекати не доводиться.

Правда, обіцяють прагнути до того, щоб у середньостроковій перспективі пенсії наближалися до прожиткового мінімуму плюс традиційна щорічна індексація (насправді копійчана).

Згадується про накопичувальні пенсії. Стосовно розробки системи накопичувальних пенсій влада збирається співпрацювати із зовнішніми партнерами. Як вже писала "Страна", зараз готується відразу два законопроєкти — про накопичувальні пенсії для всіх і тільки пільговим категоріям пенсіонерів.

Зміни чекають на загальну систему соцдопомоги. За підтримки Світового банку планується об'єднати всі соцпрограми в одній базі, прив'язавши виплати до якогось "мінімального доходу". Також ця програма буде працювати в прив'язці до ринку праці, тобто малозабезпеченим стануть не тільки платити допомогу, але і запропонують заробляти самим.

Продовження реформи Супрун і страхова медицина

Інтригу останніх місяців — чи будуть зупиняти медреформу Супрун — розкрито в меморандумі з МВФ. У ньому зазначено, що "реалізацію реформи охорони здоров'я буде продовжено в 2020 році шляхом поширення нового способу фінансування на вторинну спеціалізовану допомогу".

Тобто Україна взяла на себе зобов'язання продовжувати реформу Супрун, всупереч заявам Зеленського та Степанова.

НСЗУ і далі буде "уважно стежити за наданням послуг та фінансовими показниками медустанов". Перетворення лікарень на некомерційні підприємства в муніципальній власності продовжиться. Їх фінансування буде йти строго за договорами з НСЗУ.

Також цікавий момент — у меморандумі з'явилося поняття співплати для пацієнтів.

"Будемо контролювати попит з допомогою фінансових стимулів для постачальників послуг (медустанов - Ред.), одночасно надаючи можливість вводити доплати для пацієнтів", — йдеться в меморандумі.

Тобто частина медичних послуг для населення стане платною (якщо не буде введено обов'язкове медичне страхування, коли вартість лікування буде покриватися страховкою для тих, хто має на неї право).

Розвіяні сумніви і щодо держзакупівель ліків — вони і надалі будуть під контролем міжнародних організацій. Але з цього року МОЗ також контролює закупівлі через нове держпідприємство "Медичні закупівлі України" і систему ProZorro.

Закриття "зайвих" шкіл

Влада підписується під зобов'язаннями щодо реформи освітньої системи. Щоправда, точно не вказані терміни. Це буде, "як тільки криза вщухне".

Реформа передбачає, зокрема, оптимізацію шкільної мережі. Під цим розуміється закриття частини шкіл. А закриття шкіл - це ще й звільнення "зайвих" вчителів.

Банки. Привіт Коломойському від МВФ

"Ми продовжимо наші зусилля із забезпечення фінансової стабільності та обмеження бюджетних витрат. Наші пріоритети будуть зосереджені на реалізації адресної політики нагляду, подальшому зміцненні вимог до банківського капіталу мірою проходження кризи; скороченні частки проблемних кредитів та поверненні активів; реалізації стратегії реформування державних банків; поліпшенні фінансового стану Фонду гарантування вкладів, удосконаленні системи нагляду; розвитку небанківського фінансового сектору і фінансових ринків", — йдеться в меморандумі.

Цей пункт можна вважати "привітом Коломойському від МВФ", бо він передбачає стягнення за проблемними кредитами: у портфелі ПриватБанку їх більше 70%, причому левова частка була видана до націоналізації пов'язаним з колишніми власниками особам і компаніям. Для Коломойського це значить загроза арешту активів на мільярди.

"Ми будемо використовувати всі наявні можливості для повернення активів зі збанкрутілих банків і притягати до відповідальності колишніх власників і колишніх керівників збанкрутілих банків за збитки", — йдеться в меморандумі.

Для цього НБУ буде координувати свої зусилля з Генеральною прокуратурою і НАБУ, у тому числі шляхом надання необхідної документації (включаючи звіти про судову перевірку) цим органам. Також планується відновлення активів за кордоном.

Крім того, планується внесення поправок в законодавство, які дозволять вимагати відшкодування збитків від пов'язаних осіб без термінів позовної давності.

Стосовно держбанків українська влада взяла зобов'язання щодо поступового зменшення впливу держави і "захід" у їхній капітал міжнародних фінансових організацій.

"В якості першого кроку Міжнародна фінансова корпорація (МФК) групи Світового банку схвалила кредит Укргазбанку, конвертований в капітал. Крім того, ми забезпечимо, щоб всі тригери для вступу Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) в капітал Ощадбанку були виконані до кінця жовтня 2020 року. Крім того, ми забезпечимо, щоб державні банки залишалися адекватно капіталізовані і відповідали вимогам до капіталу", — йдеться в меморандумі.

Суди в ручному режимі

"Ми будемо зміцнювати верховенство права шляхом забезпечення незалежності, відповідальності та підзвітності судових органів. Ми забезпечимо, щоб процеси відбору суддів та дисциплінарні механізми (в тому числі для Верховного суду) контролювалися особами з високою компетентністю, надійністю і порядністю. Ми плануємо внесення поправок в Закон про Вищу раду юстиції) для посилення процесу відбору, що забезпечує бездоганну репутацію і чесність його (структурний орієнтир на кінець жовтня 2020 року)", — йдеться в меморандумі.

Про цей "маяк" "Страна" вже детально писала. Йдеться про певні вимоги щодо доброчесності. А позаяк сам термін дуже розмитий, він дозволить чистити лави суддів буквально в ручному режимі.

"Буде створена незалежна комісія для попереднього відбору потенційних кандидатів у вищі судові органи та оцінки їхньої чесності. Ця комісія проведе аналогічну разову перевірку чинних членів Вищої ради юстиції. Як мінімум, половина членів комісії будуть поважними експертами з визнаними етичними стандартами і судовим досвідом", — йдеться в меморандумі.

Як раніше вже писала "Страна", фактично це означає зовнішній контроль за судовою системою України, так як ці експерти, судячи з тих проєктів, які пропонуються, будуть рекомендовані країнами Заходу та міжнародними фінансовими організаціями.

НАБУ дозволять прослуховування

Про НАБУ в меморандумі йдеться про наступне. "Ми будемо підтримувати інституційну та оперативну незалежність НАБУ, у тому числі шляхом процедур призначення його керівника та обмеження підстав для звільнення. Ми також збережемо виняткові повноваження НАБУ з розслідування корупційних діянь. Ми будемо посилювати слідчі повноваження НАБУ щодо використання широкого спектра методів розслідування, включаючи таємні операції, перехоплення повідомлень (прослушку - Ред.), доступ до комп'ютерних систем і затримання, без необхідності покладатися на інші правоохоронні органи".

Цей пункт містить у собі два сигнали.

По-перше, в ньому зашито захист голови НАБУ Артема Ситника від звільнення через прийняття змін у закон (що вже давно намагаються зробити українські депутати і що не подобається Заходу, який протегує Ситнику).

По-друге, як і писав раніше відомий юрист Андрій Портнов, документ містить норму про надання права НАБУ на прослушку.

У меморандумі зазначено, що вже внесено поправки в закон №2019/187-IX, що дозволяють НАБУ вести прослуховування. До кінця липня 2020 року буде надано все необхідне обладнання і ресурси, аби вже до вересня НАБУ могло вести прослуховування стаціонарних телефонів.

"Ми подбаємо, щоб НАБУ мало основну юрисдикцію щодо кримінальних справ про корупцію", — йдеться в меморандумі. Тобто по розслідуваннях, що стосуються корупції, головним буде НАБУ, а не інші правоохоронні органи.

Ну і бонус для НАБУ - "забезпечення винагороди персоналу на конкурентному рівні".

Окремий блок у меморандумі присвячений енергосектору.

Ціни на газ для українців зростуть з 1 липня

"Дія постанови про обов'язкове надання спеціальних послуг на постачання газу домогосподарствам (постанова Кабміну №867, у якій прописано ціноутворення на газ для населення - Ред.) буде припинена 1 липня 2020 року, після чого ціни будуть повністю визначатися ринком. Спеціальні зобов'язання будуть діяти до травня 2021 року тільки в частині поставок газу комунальним підприємствам", — сказано в меморандумі.

"Страна" про нововведення за цінами на газ вже писала — вже з липня за ринковими цінами буде тарифікуватися газ для кухонних плит і для опалення в приватному секторі. Фактично це означає, що населення переводять на газ за тарифами як для промисловості. На травень, приміром, вони на 70% вищі, ніж за ПСО. А якщо газ на світовому ринку пильнував дорожчати, то доведеться переплачувати ще більше.

Тарифи на опалення

"Ми забезпечимо, щоб до кінця серпня 2020 року всі тарифи на опалення, які регулює як НКРЕ, так і місцеві органи влади, відбивали всі витрати на газ та інші витрати (включаючи капітальні вкладення)", — йдеться в меморандумі.

Фактично це означає зняття всіх обмежень щодо тарифів на опалення. Якщо в них закласти капітальні витрати на ремонт зношених на 80% мереж, цінники взагалі злетять до небес.

Всі тарифи пропишуть в нових договорах до жовтня 2020 року, і вони почнуть діяти з наступного опалювального сезону.

"Тарифи на опалення будуть переглядатися не рідше одного разу на рік до початку опалювального сезону, у відповідність до зміни витрат. З цією метою до початку опалювального сезону 2020-21рр. рр. ми скасуємо постанову КМУ № 1082 від 24 грудня 2019 р., яка допускає зміни в рахунках за опалення при зміні ціни на газ", - зазначено в меморандумі.

Пояснимо: мова про скасування "знижок Гончарука", за якими місцева влада коригувала платіжки цієї зими в залежності від поточної ціни на газ. Знижки варіювалися від 5% до 30%.

Постачальник останньої надії

"Ми виберемо постачальника на конкурсній основі до кінця червня 2020 року. Ми забезпечимо, щоб він мав повний доступ до бази даних споживачів", - зазначено у меморандумі. Постачальнику будуть передаватися "проблемні" споживачі з боргами за комунальні послуги.

Фактично це "злив" всіх боргів з комуналки, а це десятки мільярдів гривень в одну компанію. Що з нею робити далі і як вона буде обслуговувати проблемних споживачів - неясно.

Постачання газу

"Ми забезпечимо, щоб процедура зміни постачальників для побутових споживачів була спрощена таким чином, щоб: мала мінімальне адміністративне навантаження для побутового споживача; могла здійснюватися через нового постачальника, який буде діяти від імені споживача; початок поставок новим постачальником не утруднювався розбіжностями між споживачем і попереднім постачальником, у тому числі якимись претензіями з непогашеними платежами", - йдеться в меморандумі.

Це структурний "маяк" з виконанням до серпня 2020 року. Ми вже писали, що цю норму лобіюють європейські газові трейдери, які хочуть активніше працювати на нашому ринку.

Борги за комуналку будуть посилено вибивати

"Ми розробимо адекватні інструменти для постачальників централізованого теплопостачання, щоб забезпечити збір платежів від домогосподарств (у тому числі за допомогою більш високих штрафів і законодавчих посилень)".

Ця норма відкриває сезон "полювання на боржників".

Зрозуміло, що з підвищенням тарифів, а також зі збільшенням штрафів борги будуть рости як сніжний ком, тому комунальникам дозволять більш активно їх вибивати.

Як розповідав раніше "Стране" експерт з комунальної інфраструктури Андрій Нікончук, не виключено, що можуть спростити навіть виселення з квартир за борги.

Видобуток і транзит газу

"Щоб збільшити видобуток газу і сприяти енергетичній незалежності, ми спростимо і прискоримо процедури отримання дозволів на розвідку і розробку газових родовищ, забезпечуючи при цьому прозорість, у тому числі шляхом проведення аукціонів за дозволами (через ProZorro.Продажі). Ми також будемо нарощувати інвестиції в наявні родовища для збільшення видобутку, забезпечуючи при цьому відповідність екологічним стандартам".

Пункт потрібний і правильний, але, швидше за все, нездійсненний.

Внутрішній видобуток газу не тільки не зростає, але й, навпаки, скорочується. Всі плани з нарощування видобутку "Нафтогаз" успішно провалив. І поки немає підстав говорити, що стратегія з видобутку газу зміниться.

Плани щодо транзиту — остаточне приведення повноважень незалежного оператора ГТС "Магістральні газопроводи України" у відповідність з Третім енергетичним пакетом ЄС до кінця березня 2021 року.

До цього часу остаточного позбавлення повноважень "Нафтогазу", яке йому пророкували після анбандлінгу, судячи з усього, не буде.

Земельна реформа

У меморандумі сказано, що Україна створює ринок сільгоспземлі, знявши мораторій, і наведено основні параметри нового закону. Але дають зрозуміти, що він не остаточний і все можна обговорювати.

"Ми будемо вивчати можливості для розширення участі та конкуренції на ринку", - сказано в документі. Це можна трактувати як готовність влади до перегляду закону. В тому числі в частині дозволу на придбання землі юрособам та іноземцям і змін за нормами продажу в одні руки.

До кінця червня-2020 анонсовано прийняття законодавства щодо компенсації кредитних ставок і кредитних гарантій для фермерів, впорядкування процедури передачі землі і децентралізації управління земельними ресурсами (проєкт № 2194), земельних аукціонів та ін.

"Щоб забезпечити виконання правових норм і запобігти ухиленню від сплати податків, ми до 1 січня 2021 року створимо систему громадського моніторингу, що базується на узагальненні інформації кадастрової, реєстраційної та фіскальної служб. Ми запровадимо механізм визначення кінцевих бенефіціарів юридичних осіб, які володіють землею", - сказано в меморандумі.

Приватизація ОПЗ і Центренерго

"ФДМ буде прагнути організувати тендери по приватизації, принаймні двох великих державних підприємств до кінця грудня 2020 року, якщо дозволять ринкові умови, і як мінімум ще трьох до кінця червня 2021 року, включаючи компанії з наступного списку: Одеський припортовий завод, "Об'єднана Гірничо-рудна компанія", "Центренерго", "Електроважмаш", Краснолиманський рудник, "Президент-Готель", — йдеться в меморандумі.

Тобто на цей рік велика приватизація скасовується повністю, що, власне, вже закладено в бюджет (надходження від приватизації в бюджет урізали з 12 млрд 500 млн). Але і обіцянки щодо наступного року ще нічого не гарантують, адже пункти з приватизації тих же ОПЗ і "Центренерго" прописувалися вже в кількох меморандумах з МВФ, але так і не були виконані.

Незалежний від української влади "Нафтогаз"

Щодо держпідприємств зазначено таке:

"Перегляд структури корпоративного управління ДП, щоб привести її у відповідність з Керівними принципами ОЕСР з корпоративного управління; прийняття проєкту закону про корпоративне управління з метою розширення повноважень наглядових рад з призначення генеральних директорів і затвердження фінансових планів; ухвалення нового корпоративного статуту для "Нафтогазу" (структурний "маяк" з виконанням до кінця вересня 2020 року)".

Ми вже писали, що це означає для "Нафтогазу", — він стане ще більш автономним, "державою в державі". Як видно з меморандуму, такі ж зміни готуються і по інших держкомпаніях. А враховуючи, що в наглядових радах держкомпаній багато іноземців, можна констатувати, що державні активи фактично будуть під зовнішнім контролем.

Караючий АМКУ

Кількома рядками в меморандумі прописані плани по Антимонопольному комітету України.

"Ми приймемо законодавство для забезпечення його фінансової та операційної незалежності; призначення і звільнення від посади голови АМКУ будуть прозорими, конкурентоспроможними і поза політичним втручанням; посилення повноважень АМКУ щодо проведення обшуків і вилучення документів, а також отримання інформації та обміну нею з іншими правоохоронними та державними органами, рішення АМКУ набудуть статусу виконавчих документів".

Тобто Антимонопольний комітет хочуть зробити повноцінним каральним органом, рішення якого вже не можна буде оскаржити в судах (раніше компанії таким чином списували мільйонні штрафи).

Головні структурні "маяки"

Хоча обіцянок в меморандумі багато, обов'язковими до виконання в конкретні терміни є далеко не всі. Структурних "маяків" декілька (частину з них вже виконано):

  • Внесення зміни у митні і податкові кодекси та інші закони для забезпечення роботи Митної та Податкової служб як єдиних юросіб.
  • Прийняття законодавчого пакета щодо банків, Кодексу адміністративної юстиції та інші процесуальні кодекси
  • Прийняття плану для пом'якшення потенційних ризиків, пов'язаних з фінансовою стабільністю та державними фінансами в результаті несприятливих судових рішень
  • Прийняття закону про криміналізацію незаконного збагачення у відповідності з міжнародними стандартами та Конституцією України
  • Внесення поправок в законодавство відповідно до стандартів ФАТФ
  • Зняття обмежень на тарифи на опалення для населення

До червня-2020

Плани щодо скорочення частки проблемних кредитів державних банків повинні бути офіційно схвалені акціонером та затверджені Радою з фінансової стабільності і НБУ

До серпня 2020 року

Тарифи на опалення, які встановлює як НКРЕ, так і місцеві органи влади, переглянуті й офіційно прийняті з урахуванням всіх витрат на газ та інші складові собівартості (включаючи капітальні вкладення). Спрощення процедури зміни постачальника газу.

До вересня 2020 року

Розробка нових організаційних структур для Державної податкової служби і Державної митної служби для делегування повноважень і підзвітності в обох організаціях як єдиних юридичних осіб.
Зміцнення корпоративного управління на державних підприємствах, у тому числі шляхом прийняття нового корпоративного статуту для "Нафтогазу"

До жовтня-2020

  • Прийняти законодавчі зміни для вдосконалення механізму ліквідації банків і повернення активів
  • Прийняти поправки до Закону про Вищу раду юстиції з метою зміни процесу відбору з урахуванням норми про доброчесність

До листопада 2020 року

1. Прийняти поправки до Закону про банківську діяльність, підготовлені в координації з МВФ і Світовим банком для приведення системи корпоративного управління до Базельських принципів корпоративного управління 2015 року для банків

2. Ввести нову структуру капіталу (з відповідним графіком реалізації)

3. Надати НБУ юридичні повноваження для калібрування вимог до капіталу та ліквідності на основі профілю ризиків банку:

4. Посилити ліцензійні вимоги і вимоги до акціонерів

Березень-2021

Аудит Державною аудиторською службою України за участі сторонніх аудиторів витрат, пов'язаних з COVID-19

Як видно, новий кредит МВФ означає посилення податкового навантаження на бізнес і повну заборону на пільги і преференції, що мінімізує можливості швидкого відновлення економіки після кризи. Фактично цей меморандум ставить хрест на економічному зростанні.

Для пересічних українців домовленості з МВФ теж не обіцяють нічого доброго. Медицина стане менш доступною та платною, як і школи для дітей. Комунальні тарифи тільки зростатимуть. Також є ризик підвищення пенсійного віку.

Loading...