Німченко вимагає розслідувати злочини, пов'язані з рішенням ЦВК щодо виборів у Донецькій і Луганській областях

Василь Німченко "Опозиційна платформа - За життя"

11 серпня 2020 року народний депутат від "Опозиційної платформи - За життя" Василь Німченко направив генеральному прокурору, Голові Національної поліції України та голові Служби безпеки України депутатське звернення про вчинення кримінальних правопорушень, пов'язаних з виборчим процесом в Україні, повідомляє пресслужба партії.

Парламентар нагадав, що 8 серпня 2020 року Центральна виборча комісія прийняла постанову "про неможливість проведення перших виборів депутатів окремих сільських, селищних, міських рад Донецької та Луганської областей та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року". І в якості підстави для прийняття цієї постанови ЦВК вказала надані Донецькою та Луганською обласними військово-цивільними адміністраціями (ОВЦА) висновки про неможливість підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня поточного року.

Василь Німченко підкреслив, що обставини прийняття постанови та висновків ОВЦА вказують на фальсифікацію і надуманість підстав для скасування виборів з метою захоплення влади шляхом запобігання проведення місцевих виборів у Донецькій і Луганській областях.

Такі дії, зазначив нардеп, містять ознаки злочинів, передбачених статтями 109, 157, 161, 364 Кримінального кодексу України.

На підтвердження своїх слів Василь Німченко акцентував увагу на наступних законодавчих актах, а також на конкретних фактах.

Так, через статтю 7 Конституції в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати та бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Крім того, громадяни користуються рівним правом доступу до Державної служби, а також до служби в органах місцевого самоврядування.

Як констатував Василь Німченко, в Україні на момент прийняття постанови ЦВК воєнний або надзвичайний стан не вводився, ситуація з безпекою на лінії зіткнення стабільна. Отже, йдеться про недостовірність та необґрунтованість тверджень посадових осіб щодо наявності обставин, що виключають виборчі процеси на даних територіях. Це також вказує на умисне блокування формування органів місцевого самоврядування на цих територіях та наявність у посадових осіб особистих корисливих мотивів. Адже у разі обрання органів місцевого самоврядування співробітники ОВЦА стануть безробітними та позбудуться можливості розпоряджатися фінансами місцевих бюджетів, тобто йдеться про конфлікт інтересів з корупційною складовою, зазначив нардеп.

Політик підкреслив, що такі обставини та дії зазначених посадових осіб мають кваліфікуючі ознаки злочину, передбаченого частиною другою статті 157 Кримінального кодексу України (Використання групою осіб службового становища для перешкоджання здійсненню виборчого права).

Як зазначив Василь Німченко, Донецька і Луганська ОВЦА, надавши ЦВК сфальсифіковані висновки про неможливість організації проведення місцевих виборів, по суті, вдалися до дискримінації громадян України, які проживають на цих територіях, і позбавили їх права представництва в органах самоврядування та управління державними справами.

Парламентар констатував, що ЦВК, точніше окремі її члени, покликані забезпечити додержання конституційних гарантій щодо неприпустимості перешкоджання здійсненню виборчого права, прийняли завідомо необґрунтоване і незаконне рішення про "недоцільність" проведення місцевих виборів на окремих територіях Донецької та Луганської областей, позбавивши тим самим більше ніж 500 тис. виборців можливості реалізовувати своє виборче право та формувати органи місцевого самоврядування.

Нардеп заявив, що є всі підстави стверджувати: посадові особи ЦВК і керівники ОВЦА діяли спільно, з політичних та ідеологічних міркувань, тим самим позбавивши, в порушення Конституції України та закону, громадян України гарантованих Конституцією природних прав. Ці дії мають кваліфікуючі ознаки кримінального злочину, передбаченого частиною першою статті 364 Кримінального кодексу України ("Зловживання владою або службовим становищем").

За твердженням Василя Німченка, такі дії мають дискримінаційний характер, оскільки знаходяться в причинно-наслідковому зв'язку з даними соцопитувань, що свідчать про те, що жителі підконтрольних територій Донецької та Луганської областей не підтримали б провладну політичну силу на місцевих виборах, а це вплинуло б на результати виборів. Подібні дії посадових осіб передбачені диспозицією частини другої статті 161 КК України, що полягає в обмеженні виборчих прав за ознаками політичних переконань і місця проживання.

Як зазначив нардеп, такі обставини в їх сукупності дають підстави стверджувати, що мали місце протиправна узгодженість дій посадових осіб держави, а також прийняття ЦВК як державним органом влади незаконних рішень щодо блокування проведення місцевих виборів на окремих підконтрольних Україні територіях Донецької та Луганської областей, по запобіганню формування органів місцевого самоврядування та продовження функціонування ОВЦА (з повноваженнями місцевих рад) з метою узурпації влади. Це охоплюється кваліфікуючими ознаками частини першої статті 109 КК України (дії, спрямовані на насильницьке, протиправне захоплення державної влади).

Враховуючи зазначене, Василь Німченко просить вважати його депутатське звернення повідомленням про вчинення злочинів, внести до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомості за фактом вчинення службовими особами злочинів, передбачених статтями 109, 157, 161, 364 КК України, та провести досудове розслідування.