У Раді хочуть визначити, хто може бути викривачем корупції

Сергій Власенко. Фото: intv.ua

Відповідний законопроєкт зареєстрував народний депутат Сергій Власенко

У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт №2749 про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою недопущення порушень конституційних прав людини і громадянина у зв'язку із запровадженням інституту викривачів корупції в Україні. Про це йдеться на сайті парламенту.

На думку автора законопроєкту, цей документ необхідний для захисту конституційних прав людини, яка повідомляє про акти корупції. Закон про викривачів корупції фактично унормував стукачництво (анонімне повідомлення інформації про події, які не мають місце бути, з метою завдати шкоди невинній особі з мотивів особистої неприязні) та не передбачає жодної юридичної відповідальності за надання неправдивих свідчень.

Вище визначений Закон несе в собі загрозу порушення конституційних прав людини і громадянина, які, не дивлячись на бездоганну репутацію та дотримання ними норм чинного законодавства, в силу анонімних, завідомо неправдивих, повідомлень про них за місцем їх роботи чи правоохоронним органам, стають учасниками кримінальних проваджень, суб’єктами службової перевірки. Фактично запровадження такого механізму створює ризики зловживання правами викривачів, особами, які матимуть право не називати себе, з порушенням прав третіх осіб.

Законопроєкт містить чітке визначення "викривача": це особа, яка обіймає посаду в органі державної влади, органі місцевого самоврядування, правоохоронному органі чи прокуратурі, є працівником юридичної особи, зазначеної у частині другій статті 62 цього Закону, та яка повідомила про достеменно відомі їй факти, які вона може підтвердити, корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень та інших порушень Закону, іншою особою, яка теж працює в цьому ж органі.

Законопроєкт передбачає:

  • особа, яка називає себе викривачем, після внесення відповідних відомостей до ЄРДР набуває права, обов’язки і гарантії свідка (тим самим, перелік учасників кримінального провадження не розширюється термінологічно і процесуально);
  • викривачем є особа, яка повідомляє інформацію невідому, тобто до початку розслідування кримінального провадження (аби не було продажу інформації слідством з метою отримання винагороди);
  • винагороду отримує викривач виключно у  випадках передбачених Законом, зокрема, коли є вирок суду і по факту стягнено дохід в Державний бюджет України;
  • захистом викривачів корупції, розглядом їх звернень, розслідуванням, повідомлених викривачами та керівниками підприємств, установ, організацій, за результатами відповідних перевірок, фактів, займаються правоохоронні органи,  Національне антикорупційне бюро, яке звітує перед Верховною Радою України у щорічному звіті (а не Національне агентство з питань запобігання корупції, яке не має на практиці механізмів та важелів фактичного розслідування корупційних правопорушень та забезпечення безпеки викривачам корупції). Правоохоронні органи здійснюють розгляд повідомлень викривачів в порядку, визначеному Кримінальним процесуальним кодексом України. Відповідно розширено повноваження Національного антикорупційного бюро (перевірка інформації, повідомленої викривачами, здійснення розслідування, їх захист), передбачається створення структурних підрозділів, робота яких націлена на взаємодію з викривачами. Не є викривачем особа, яка анонімно повідомляє інформацію;
  • викривач  несе відповідальність: цивільну, кримінальну (за незаконне повідомлення про злочин);
  • викривач повідомляє інформацію керівнику підприємства, установи, організації на якій працює,  лише, коли переконаний, що керівник не в змові з корупціонерами.

Нагадаємо, в Україні почав діяти закон про викривачів корупції.

Новини за темою: Онищенко є дуже цінним свідком і викривачем схем Порошенка, – Кива

Loading...