live

Онлайн-освіта: Що пропонує ринок і як в ньому не заблукати

ZIK
ZIK
фото - з відкритих джерел

Темп, в якому світ розвивається, постійно зростає. Щодня народжуються цілі ринки праці, а разом з ними - і професії. Те, що 20 років тому здавалося неймовірним і в принципі не було професією, сьогодні - повноцінний вид зайнятості. Вимоги до нових і старих поколінь однакові, кар'єра стала гонитвою на виживання, і найцінніший товар тепер - знання. 

Час, коли освіти в університеті з лишком вистачало на все життя, пройшов. Новий ринок праці вимагає мобільності і щоденного моніторингу. Специфічні знання стають універсальними за лічені місяці, а  їм на зміну приходять нові. Просто вчитися тепер мало, важливо робити це швидко.

Освіта онлайн: навіщо і для кого 

95% онлайн-аудиторії - діапазон від 16 до 40 років. Часто в українських університетах дають інформацію, що мало застосовується на практиці. Так що студенти і випускники йдуть на курси, щоб перетворити завчені параграфи в реальні знання. А для людей старшого віку онлайн-формат - це можливість отримати нові навички, щоб отримати підвищення або піти в зовсім іншу сферу.

У будь-якому випадку, основна мета для більшості учасників - в стислі терміни отримати по-максимуму, не виходячи з дому. 

На цій хвилі формат онлайн-навчання став для сучасної людини порятунком. Часу витрачається мінімум, а користі від нього - максимум. Принаймні, так повинно бути в ідеалі. В реальності ж кожен третій пропонує свій курс, марафон, тренінг, вебінар - і все дуже ефективне. З'являється логічна підозра: а чи може кожен третій бути суперпрофі і викладати для інших? Чи це ілюзія знань, яку нам з вами намагаються продати? 

Головна мета онлайн-формату освіти - отримати практичні знання фото - з відкритих джерел

На жаль, ринок онлайн-освіти кишить "авторами", які вміло перепаковують чужі знання і видають за свої. І добре (насправді не дуже), якщо вам хочуть продати чужу методику під виглядом своєї, а не прописні істини, які з легкістю видає Google.

Сьогодні таке "запозичення" працює відмінно, і спритні менеджери реєструють на "унікальний курс" десятки, а то й сотні захоплених клієнтів. Почасти це діє тому, що потенційний клієнт рідко замислюється про якість курсу, зате часто - про кількість сертифікатів, які він отримає на виході. 

Нам обіцяють крутий результат за короткий час, а це ідеальна формула для всіх прокрастинаторів;)  Витратити всього 2 години, 3 дні або 4 тижні, щоб стати краще - нам здається це привабливим, адже користь куди більше наших витрат, і ми погоджуємося. Погоджуємося, хоча десь в глибині душі розуміємо: ну неможливо вивчити англійську за 2 чортових години і стати програмістом за 4 тижні. Ми губимося на ринку пропозицій, і в підсумку беремо те, де презентація нам сподобалася більше.

Яка різниця що продавати, якщо люди готові платити

"Зміни своє життя за 10 днів на нашому марафоні", "Стань щасливим раз і назавжди", "Викинь остогидлий підручник, і зрозумій логіку японської за 3 години" - багатоканальна реклама дістане вас в соцмережах, рекомендаціях і відправить "привіт" на пошту. Справедливості заради треба сказати, що не всі тренінги пропонують відверте повітря. Крім щастя і усвідомленості, вас захочуть навчити сучасних професій. Найпопулярніші пропозиції визначає попит.

Що на піку популярності? 

  • ІТ освіта (навчання програмуванню, Data science, проєктний менеджмент, курси тестувальників);
  • Креативні та творчі професії (дизайн, відеоконтент)
  • Вивчення мов
  • Маркетинг (SMM, SEO, інші маркетингові професії)
  • Продажі та мотиваційні курси для підприємців

Зазвичай влазити в голову користувача маркетологи починають з безкоштовного сиру начебто вебінару. На ній автор дає мінімум конкретики, зате в кінці рекламує курс, на якому, нарешті, розкриється таїнство навчання. Вже на цьому етапі можна відрізнити якісний курс від сумнівного.

Перше, на що слід звернути увагу, це наявність пробного періоду, після якого ви маєте право забрати гроші і відмовитися від послуг - так вважає психолог Дмитро Шевченко. Журналістці ZIK він розповів, що авторам хорошого курсу боятися нічого, їх пропозиція обов'язково зацікавить публіку. Недобросовісні автори навідріз відмовляться повертати гроші.

Другий пункт - це кваліфікація самого викладача. За словами Дмитра, профі зробить акцент на собі. Він розповість потенційному клієнту про свій стаж, де навчався, працював, які сертифікати отримав і скільком людям допоміг. Поганий курс швидко себе видасть: інформація про викладача дуже розмита, вас намагатимуться затягнути "вигідними" умовами як унікальна знижка або можливість виграти приз. Зізнайтесь, зустрічали ж "супер-пропозиції-тільки сьогодні, тільки зараз"?

Як перевірити викладача? Благо, пошук в інтернеті безкоштовний. Досить вбити ім'я викладача і все стане куди зрозуміліше. Якщо у видачі лише кілька згадок, начебто соцмереж і самого курсу - це вже дзвіночок. Ім'я професіонала, на рахунку в якого успішні кейси, буде на слуху. У всякому разі, в інтернеті.

Ще важливий момент: подивіться відгуки реальних людей. На більш-менш розкрученому сайті обов'язково знайдеться кілька захоплених відгуків, так от: вам не сюди. Зайдіть в соцмережі, у кожного курсу є публічна сторінка, де майбутні учні одержують розгорнуті відповіді, а колишні - діляться враженнями. Акаунти цих людей реальні, і ви навіть можете тактовно запитати, яким було навчання насправді. Але не забувайте, що адміністрація сторінки "чистить" негативні відгуки.

Здавалося б, прості прийоми, але їх вперто ігнорують, а тому шахрайський бізнес процвітає.

"Сьогодні більшість хоче "чарівну таблетку": купив курс і ти вже експерт, - розповів ZIK маркетолог Юрій Буділов - ті, хто так прагнуть вирішувати питання, завжди будуть потрапляти на шахраїв. На жаль, ми виростили ринок "споживачів", який не хоче мислити критично".

Що це значить?

Припустимо, вам обіцяють побудувати грамотний відділ продажів у вашому бізнесі. Автор курсу стверджує, що разом зі своєю командою він вже збудував 1500 відділів продажів за 3 роки.

"Як людина з досвідом скажу, що для побудови одного відділу продажів при ідеальних умовах знадобиться від 3 до 6 місяців, а в реальному бізнесі (а не вигаданому) на це можуть піти роки. Це скоріше постійний процес, ніж фіксований у кількох тижнях результат", - говорить Юрій. Щоб упевнитися, що автор курсу лукавить, просто поділіть відділи продажів на кількість днів у трьох роках. "1,5 відділу продажів в добу" звучить абсурдно. Але розрахунки чомусь проводять рідко, а курси  користуються попитом. 

Юрій Буділов радить завжди запитувати себе: "навіщо?": "Навіщо хтось навчає вас. Якісне навчання дороге і проводиться або індивідуально, або в маленьких групах. Якісний процес освіти - це не просто лекція, але і завдання, практика, зворотній зв'язок від менторів. Це важка робота клієнта в першу чергу".

Якщо ж автор пропонує лише лекції та семінари, але обіцяє перетворити вас на успішного фахівця, швидше за все, на вас просто хочуть заробити. Творець безкоштовного курсу конкурує за увагу аудиторії, що дорожче грошей в довгостроковій перспективі. Від 5% до 45% користувачів, хто прийшов на безкоштовний вебінар і отримав PDF-файл в подарунок, перейдуть далі по посиланню і оплатять курс в надії дістати ту "чарівну пігулку". Проблема в тому, що у платній частині "швидкого" курсу глибоких знань теж часто немає. 

А вам навіщо? 

Ще один важливий момент - з якою метою ви йдете на курс. Людям, які хочуть вчитися "для себе", не важливі документи по закінченню, оскільки демонструвати їх нікому не доведеться.

Але якщо вам важливо отримати додаток до резюме, заздалегідь дізнайтеся, який сертифікат\диплом видає організація, і чи видає взагалі. Великі компанії часто видають сертифікати міжнародного зразка. Наприклад, якщо ви хочете опанувати веб-дизайн або відеомонтаж, сертифікат від міжнародної компанії Autodesk (найбільший у світі постачальник програмного забезпечення) - це великий плюс. Такий документ доводить, що ви вмієте працювати в необхідних програмах і засвоїли матеріал досить добре, щоб зробити проєкт.

Курси, що видають сертифікати "від себе", не будуть мати такої цінності та довіри. Максимум - роботодавець оцінить ваше прагнення вдосконалюватися, але все-таки віддасть перевагу перевірити вміння кандидата на практиці. Так що будьте готові спочатку скласти портфоліо, щоб довести потенційним клієнтам, що ви знаєте свою справу.

Що ми маємо? 

Раптова онлайн-форма хороша як додатковий матеріал для просунутого рівня або база для новачка.

Якщо ви вирішили освоїти повноцінну програму/професію в режимі онлайн, перед оплатою переконайтеся, що пропозиція:

а) адекватна (вам доведеться витратити час і сили, щоб оволодіти навичками, чарівної таблетки немає); 

б) детальна (ви бачите програму навчання ще до того, як вам скинуть реквізити для оплати);

в) офіційна (організація пропонує укласти контракт та/або надає договір публічної оферти);

г) реальна (колишні учні залишають відгуки з активних сторінок, з ними можна поспілкуватися);

д) потрібна (ви чітко розумієте, якого результату чекаєте на виході, чого конкретно хочете навчитися).

Вивчайте, перевіряйте,  підозрюйте. Вчення - це, звичайно, світло. Але перш ніж піти до нього, перевірте: а чи немає запаху гару?

Марія Солодухина



Loading...
Loading...

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...