live

У найближчій планетарній системи відкрили потенційну супер-Землю

CNN
Уявлення художника про поверхню планети Проксима b ESO

Астрономи, досліджуючи ймовірно придатну для життя планету, знайшли потенційну супер-Землю.

Про це пише CNN.

У 2016 році астрономи виявили потенційно придатну для життя планету під назвою Проксима b, яка обертається навколо зірки Проксима Центавра, розташованої всього в 4,2 світлових років від Землі. Зараз дослідники зафіксували другий сигнал, який, на їхню думку, походить від супер-Землі, що обертається навколо тієї ж зірки.

Проксима Центавра — найближча до нашого Сонця зірка. Вона співіснує з подвійною зіркою в системі Альфа Центавра. Проксима Центавра — червоний карлик з невеликою масою, яких зазвичай називають карликами класу М, і вона по сусідству з яскравою подвійною зіркою Альфа Центавра AB (яка, так би мовити, затьмарює свою прохолодну зведену сестру).

Всі ці зірки входять в бліде сузір'я Центавра, яке не можна побачити неозброєним оком.

Відкривши першу планету на орбіті навколо Проксими Центавра, вчені почали будувати здогадки, чи немає в системі інших планет. Астрономи скористалися чилійським комплексом телескопів під назвою "Атакамська велика антенна решітка міліметрового діапазону", щоб відстежувати світлові сигнали, які ніби виходили з того боку.

Автори нового дослідження, яке з'явилося в середу в журналі Science Advances, зуміли проаналізувати дані за 17 років про радіальну швидкість цієї добре вивченою зоряної системи і визначити, що сигнал йде від обертової планети.

Метод радіальних швидкостей спирається на гравітацію і ефект Доплера, згідно з яким частота світіння збільшується і зменшується в залежності від того, як його джерело і досліджувані об'єкти зближуються або віддаляються один від одного.

Зірки не залишаються цілком нерухомими, коли навколо них обертаються планети. Під впливом тяжіння планет, вони самі починають рухатися невеликими кругами. Ці пересування впливають на довжину хвилі світла зірки, яка змінюється у спектрі між червоним і синім в залежності від розташування планети. Спостерігаючи за цими змінами, астрономи можуть знаходити планети.

Дослідники не можуть виключити, що досліджуваний ними сигнал не пов'язаний з активністю магнітного поля зірки, але він спостерігався протягом 1900 днів, що є важливою ознакою того, що йдеться саме про планету.

"Навіть найближча до нас планетна система може піднести цікаві сюрпризи, — розповів один із авторів роботи, постдокторант і дослідник кафедри фізики в Університеті Криту Фабіо дель Сордо (Fabio Del Sordo) в електронному листі. — В Проксимі Центавра є планетарна система, набагато  складніше влаштована, ніж ми думали, та ми не знаємо, скільки невідомих її особливостей ще чекають свого відкриття".

Познайомтеся з сусідами нової планети

Нещодавно відкрита друга планета системи, Проксима с, ймовірно, походить на  супер-Землю. Маса у неї більша, ніж у Землі, але менша, ніж в Урана і Нептуна. За оцінками вчених, вона обертається навколо Проксими Центавра за період 5,2 земних року.

Перша знайдена у зоряній системі планета, Проксіма b в шість разів менша і знаходиться в 30 разів ближче до своєї зірки, завдяки чому вона ще й тепліша, кажуть дослідники.

Проксима b в 1,3 рази більше Землі і обертається навколо своєї зірки за 11,2 дня. Це дуже близька до Проксими Центавра орбіта: відстань від планети до зірки становить всього 5% від відстані від Землі до Сонця. Це навіть менше, ніж відстань від Меркурія до Сонця. Але через те, що ця зірка набагато прохолодніша і слабкіша, ніж наше Сонце, температура на Проксимі b така, що на її поверхні, не випаровуючись, може існувати рідка вода.

Але через свою близькість до зірки Проксіма b страждає від впливу таких неприємних факторів як ультрафіолетове випромінювання і рентгенівські спалахи, що у сто разів інтенсивніші, ніж ті, що Земля одержує від Сонця. Якщо на планеті є життя, ця радіація явно позначиться на ньому, але можна лише здогадуватися, який вона матиме ефект.

Хоча Проксіма b і знаходиться в зоні своєї зірки, і на її поверхні може існувати рідка вода, це ще не означає, що вона дійсно населена. А радіація, з якою вона, ймовірно, стикається, позбавила її таких важливих для формування життя елементів, як водень, кисень і азот.

А ось нова відкрита планета інтригує, тому що її подальше дослідження може багато чого розповісти про те, як планети з невеликою масою формуються навколо зірок з невеликою масою, кажуть дослідники. І саме ця конкретна планета перевернула з ніг на голову традиційну теорію утворення планет типу супер-Земля.

Вона знаходиться за межами "снігової лінії" системи, а це означає, що вода на ній може бути в замерзлому стані. Зазвичай планети типу супер-Землі формуються неподалік від "снігової лінії", але не за її межами.

"Формування супер-Землі далеко за межами "снігової лінії" ставить під сумнів існуючі моделі формування, згідно з якими "снігова лінія" — найбільш перспективне місце для аккреції планет такого типу через скупчення там твердих заморожених частинок, — говорить один з авторів роботи, постдокторант і дослідник Італійського національного інституту астрофізики Маріо Дамассо (Mario Damasso). — це говорить про те, що протопланетний диск був набагато гарячіший, ніж звичайно прийнято думати. Загалом, немає нічого, що робило б неможливим існування Проксими с там, де ми її виявили, але історія її формування та еволюції заслуговує більш глибокого вивчення".

Проєкт "Гайя" Європейського космічного агентства, в рамках якого створюється тривимірна карта нашої галактики, в майбутньому може допомогти краще вивчити сигнал другої планети і знайти відповіді на багато питань.

"Проксима Центавра — найближча до Сонця зірка, а це відкриття зробило її і самою близькою до нас мультипланетарною системою", — сказав Дель Сордо.

Ешлі Стрікленд

За матеріалами: ІноЗМІ

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.