live

Чому бортові самописці називають чорними скриньками і як їх влаштовано

Deutsche Welle
Deutsche Welle DW - німецька міжнародна громадська телерадіокомпанія - портал, радіостанція і телеканал
фото - з відкритих джерел Бортовий самописець літака, або "чорний ящик",
загрузка...
загрузка...

Розшифровка чорних скриньок з українського Boeing, який збила іранська ракета під Тегераном, вже йде повним ходом. У ній беруть участь іранські та українські експерти. Як працюють бортові самописці і як відбувається процес їх розшифрування?

Про це пише Deutsche Welle.

У розслідуванні аварії українського пасажирського літака Boeing 737-800 під Тегераном беруть участь представники всіх країн, громадяни яких загинули в результаті авіакатастрофи вранці 8 січня. Розшифровка чорних скриньок літака, що розбився, вже почалася - в ній, крім іранських експертів, беруть участь також українські фахівці.

Обидва бортові самописці досить сильно пошкоджені, тому не виключено, що якщо дані не вдасться зчитати, Ірану доведеться відправити чорні ящики за межі країни - у Канаду або Францію, які мають більш сучасні технології та досвід для цієї роботи. За яким принципом діють бортові системи реєстрації даних польоту і як розшифровують записану ними інформацію?

Чорна скринька: складно пошкодити і легко виявити

Чорний ящик - це, в першу чергу, особливим чином захищений записувальний апарат, подібний до жорсткого диска комп'ютера або карти пам'яті. Тут реєструються і зберігаються всі важливі параметри польоту і роботи авіалайнера, а також розмови в кабіні пілотів. Раніше ці компоненти були у двох незалежних один від одного апаратах, сьогодні вже випускаються комбіновані моделі, де поєднані обидві функції. Однак, згідно з правилами, в цьому випадку необхідно, щоб на борту перебували два такі комбіновані самописці.

Чорні ящики мають бути здатні витримати навантаження і залишитися непошкодженими при різних аварійних ситуаціях. Перш ніж надати допуск до використання, їх випробовують: самописці повинні витримувати удар об бетонну стіну на швидкості в 750 км/год, тиск у 2,25 тонни протягом як мінімум п'яти хвилин, температуру до 1100 градусів Цельсія не менш години і перебування на глибині до 6000 метрів під водою.

Щоб їх могли швидше виявити в морі, пристрої при контакті з солоною водою автоматично включають радіомаяк, сигнал якого можна вловити в радіусі двох кілометрів. Оскільки радіус цей невеликий, рятувальникам все ж необхідно знати, де приблизно розташовані уламки літака.

фото - з відкритих джерел Як влаштований бортовий самописець на літаку,

Жодних особистих секретів пілотів

Мовний бортовий самописець записує всі звуки в кабіні літака. Окрім розмов пілотів, він записує інструкції, які дає бортовий комп'ютер, спілкування з наземними службами, розмови з бортпровідниками, а також оголошення, що екіпаж робить для пасажирів. Крім того, пристрій реєструє всі шерехи, звуки перемикачів і працюючого двигуна.

Всі приватні розмови пілотів, звичайно, також записуються і зберігаються в чорному ящику - тому аналіз цих записів і їх розшифровка мають відбуватися під повним контролем і з урахуванням захисту особистих даних. Зміст розмов може використовуватися тільки для того, щоб з'ясувати причини аварії або технічного збою.

Тому у чорній скриньці зберігаються лише останні 120 хвилин розмов - більш стара інформація автоматично стирається. Моделі самописців попереднього покоління взагалі зберігають лише останні 30 хвилин розмов. Крім того, пілот має технічну можливість призупинити записування або навіть стерти запис. Однак на практиці цього не відбувається, говорить представник німецького Федерального управління розслідування авіаційних подій в Брауншвейгу Єнс Фрідеман (Jens Friedemann).

Обсяг даних бортових самописців зростає

До даних бортового самописця, що фіксує технічні параметри польоту і стан лайнера, пілоти геть не можуть отримати прямий доступ. На старих моделях літаків вони, проте, повинні були вручну включати такі апарати до початку польоту, у сучасній авіації це відбувається автоматично.

За останні роки значно збільшився обсяг збережених даних. "Сьогодні самописці реєструють сотні, а то й тисячі різних параметрів", - пояснює Фрідеман. До них належать, наприклад, траєкторія польоту, висота, швидкість, положення літака, робота двигуна і температура вихлопних газів, положення шасі і закрилків.

Ці дані сприяють з'ясуванню експертами причин аварії або серйозного технічного збою, а також дозволяють виявити і усунути надалі потенційні джерела неполадок. Але повністю реконструювати схему польоту вони все-таки не можуть.

Для експертів Федерального управління розслідування авіаційних пригод аналіз даних чорних скриньок - звична робота. "За моїми оцінками, ми займаємося цим не рідше, ніж раз на два тижні, - розповідає Єнс Фрідеман. - Адже аналіз і розшифровка даних потрібні не тільки при авіакатастрофах, але і при будь-яких серйозних інцидентах, пов'язаних з технічними проблемами". При виникненні таких інцидентів, як правило, аварії вдалося уникнути лише дивом.

Однак для повноцінного аналізу і розшифровки даних чорних скриньок у світі є лише декілька спеціалізованих центрів. При цьому не в кожному з них є можливість працювати з усіма типами бортових самописців. Німецьке управління, наприклад, може працювати як з чорними скриньками, випущеними на Заході, так і з деякими типами російських бортових самописців. Однак у деяких випадках фахівці в Брауншвейгу все ж змушені звертатися по допомогу до закордонних колег.

На думку Фрідемана, у майбутньому цілком можливе введення в експлуатацію відеореєстраторів, які будуть вести відеозйомку того, що відбувається в кабіні пілотів літака. Потужність встановленого радіомаяка також може бути значно збільшена. І ще один цікавий факт: популярна назва бортових самописців - "чорна скринька" - калька з англійської, black box. Насправді бортові самописці ніколи не бувають чорними. Вони завжди - яскраво-оранжевого кольору, щоб їх легше було знайти серед уламків літака.

Маркус Люттике, Марина Баранівська, Максим Філімонов

Loading...
Loading...

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...