Телескоп TESS знайшов "неможливу" екзопланету

Екзопланета GJ 1252 b sciencealert

За допомогою космічного телескопа TESS вчені виявили екзопланету, яка теоретично не мала б існувати: вона знаходиться дуже близько до зірки, яка, очевидно, вже пережила розширення — у ході якого мала б знищити планету

В рамках нового дослідження вчені проаналізували спостереження TESS за зірками HD 212771 і HD 203949, у яких раніше вже були виявлені екзопланети. Дослідники вивчили коливання даних зірок (дослідженням коливань світил займається астросейсмологія), завдяки чому встановили фізичні характеристики об’єктів — у тому числі масу, розміри, вік.

Робота, присвячена новому дослідженню, була опублікована в журналі The Astrophysical Journal; коротко про результати повідомляється в пресрелізі на сайті Phys.org.

Автори нової роботи сфокусувалися на еволюційному стані зірки HD 203949. Поруч з нею знаходиться планета — як виявилося, на дуже близькій орбіті (приблизно на 0,65 астрономічної одиниці від зірки), а зірка вже мала пережити розширення на стадії червоного гіганта, в ході якого її оболонка поширилася далі орбіти цієї планети і мала б її знищити.

Чому ж цього не сталося? Вчені провели ряд симуляцій, які дозволили припустити, що раніше ця планета могла розташовуватися набагато далі від зірки (на відстані в 3,1-3,5 астрономічної одиниці), проте пізніше, вже після того як зірка пройшла етап розширення, через приливні взаємодії могла переміститися ближче до неї.

"Вирішення даної наукової дилеми заховано в простому факті — зірки і їхні планети не тільки формуються, але і еволюціонують разом", — зазначив Вардан Адибекян (Vardan Adibekyan), один з авторів нової роботи, говорячи про близько розташуванні планети до HD 203949.

Нагадаємо, у космосі загадково зникли 100 зірок за 70 років.