Земельний карнавал і зоряні війни: Епізод Z - ХАОС

Роман Головін
Роман Головін

Голова Всеукраїнського об'єднання власників землі. Магістр державного управління, кандидат наук з державного управління. Інженер-механік, економіст-фінансист.

 

 
Протести під Радою проти продажу землі в Україні Нацкорпус

Так званий мораторій не продовжили. Що далі?

У Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомили, що, навіть, попри те, що депутати не проголосували за продовження мораторію на продаж землі, він діятиме з 1 січня 2020 року.
 
Якийсь "совок" у виконанні "Слуг": Ленін помер, але він живіший за всіх живих. Повна нісенітниця: мораторій не продовжуємо (помер), але він продовжується (живіший за всіх живих). А можливо це продуманий крок - набути хаосу, як підставу для формування потрібного порядку.
 
Відповідно до частини 15 Розділу Х "Перехідні положення" Земельного Кодексу України "До набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2020 року, не допускається:…" відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

Закон повинен бути законом, а не здогадками якогось таємного послання. Закон повинен визначати чітко норми права, унеможливлюючи подвійне чи неоднозначне тлумачення положень нормативного акту.
 
Що мається на увазі під формулюванням "До набрання чинності закону про обіг" - не зрозуміло.

Поняття "обіг землі" є ірраціональним, економічно і фізично, і навіть, віртуально не можливо існування такого терміну. Земля, як засіб виробництва, є необіговим активом.
 
На сьогодні земельні відносини регулюються Цивільним і Земельним кодексами України, Законом України "Про оренду землі" та іншими підзаконними нормативними актами. Фактично, якщо упустити неграмотність законотворців, то саме таке законодавство і є тим, що визначається Перехідними положеннями Земельного Кодексу України у вигляді ірраціонального поняття "закону про обіг землі". На користь такого ствердження є прийняття в першому читанні двох зрадницьких законопроектів щодо регулювання земельних відносин, які вже пройшли перше читання й готуються до другого:
  • №2178-10 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення" (прийнятий 13 листопада 2019 року);
  • №2194 "Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" (прийнятий 14 листопада 2019 року).

Обидва законопроекти належать "Слугам народу". Вони є альтернативними один одному, і можуть діяти як разом, так і підмінюючи один одного в розпродажі української землі.
 
Як бачимо, це не закони про обіг землі чи земель, це закони про внесення законодавчих змін до тих же Цивільного і Земельного кодексів України та Законом України "Про оренду землі".
 
Таким чином, відкладальна умова зняття так званого мораторію на продаж земель, яка визначена в частині 15 Розділу Х "Перехідні положення" у вигляді ірраціонального поняття "До набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення", вже виконана. Часове обмеження частини 15 "але не раніше 1 січня 2020 року" не змінено. Це означає, що з 02.01.2020 року землі можна набувати і відчужувати будь-кому і будь-як. Безумовно, якщо в частині 15 Розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу, все ж таки, не йдеться про галактичне законодавство з обігу землі та інших планет.
 
Можна передбачати, що з 02.01.2020 року мільйони гектарів віджатої орендарями у селян землі почнуть "переписуватися" на орендарів чи афілійованих до них фізичних і юридичних осіб. Всі договори довгострокової оренди і емфітевзису підписувалися власниками землі з усвідомленням того, що земля фактично продана ними і за цей продаж отримано гроші в повному обсязі, тому такі договори супроводжувалися угодами (комплектом договорів, довіреностей), які передбачають можливості оформлення права власності на землю, яка в користуванні, на потрібних осіб після припинення дії заборони (мораторію) на продаж земель. Ці мільйони гектарів, які під довготривалою орендою і емфітевзисом, і почнуть переходити орендарям через "ручних" нотаріусів та реєстраторів, які будуть із задоволенням робити відчуження-набуття земель на користь орендарів. Дії "ручних" нотаріусів і реєстраторів оскаржувати, зрозуміло що, не буде кому, хіба що Міністерство юстиції поставить заборону на такі операції в реєстрах, але як довго протримається така заборона?
 
Ситуація з "непродовження" так званого мораторія вигідна орендарям, латифундистам, керівництву аграрного комітету і Слугам-членам цього комітету, які були і є орендарями. Теоретично не вигідна вона президентові.
 
Така ситуація породжує потребу замислитися над розробкою декларативного законодавства про націоналізацію, важливою частиною якого є визначення нелегітимності прийнятих не в інтересах українців законів та наслідків їх виконання та застосування – вся скуплена і сконцентрована земля буде націоналізована чи повернена її власникам у відповідності до статтей 14 і 15 Конституції України.
 
Отже, Закон про продовження так званого мораторію на продаж земель необхідно було б прийняти, щоб уникнути колапсу в земельних відносинах, в державному управлінні та в судовій системі. Але так званий мораторій повинен бути продовжено не як системний захід, а як тимчасовий запобіжник недопущення розпродажу земель, поки не буде прийнято національно-орієнтоване законодавство зі становлення та розвитку прогресивних земельних відносин, направлених на відновлення та розвиток аграрної галузі країни.
 
Щодо "непотребу" для Українсьго народу, який закладений в законопроектах №2178-10 та №2194, то він повинен залишитися тільки в проектах невдалої зради України.
 
Чекаємо національно-орієнтованого законодавства з ефективних земельних відносин – про ефективну землю українського народу.

Роман Головін

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...