live

Набув чинності закон про запровадження порівняльної реклами: Яких змін зазнає рекламна сфера

з відкритих джерел

Законом зокрема скасовується заборона порівняння лікарських засобів

В Україні сьогодні набуває чинності закон про "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо гармонізації законодавства у сфері порівняльної реклами із правом Європейського Союзу)". Документ було опубліковано у "Голосі України" у вівторок, 10 грудня, де зазначалося, що він набуває чинності наступного дня після опублікування.

Розповідаємо, які основні положення передбачаються документом.

Скасування заборони порівняння лікарських засобів та інші зміни у Законі "Про рекламу"

Зокрема, у статті 1 Закону "Про рекламу" доповнюється термін порівняльної реклами згадкою про порівняння діяльності особи. До цього цей термін передбачав рекламу, яка містить порівняння з іншими особами та товарами.

Статтею 8 цього ж закону відтепер забороняється наводити інформацію, що містить ознаки нечесної підприємницької діяльності та введення в оману споживачів або містить ознаки недобросовісної конкуренції.

Стаття 11 доповнюється положеннями про те, що порівняльна реклама може містити зображення та посилання на товар, торговельні марки чи інші позначення, під якими випускається товар, з яким здійснюється порівняння; комерційне (фірмове) найменування конкурента діяльність чи товар якого порівнюється.

Використання порівняльної реклами дозволяється якщо:

  • вона не містить визначених законодавством про захист прав споживачів ознак нечесної підприємницької практики;
  • вона порівнює однорідні (подібні) товари, які використовуються на одні й ті самі потреби чи порівнює діяльність, що охоплюється однією сферою чи видом діяльності;
  • вона об’єктивно порівнює одну або кілька матеріальних, співставних та репрезентативних характеристик однорідного (подібного) товару, діяльності, включаючи ціну, суттєвих для споживача при здійсненні вибору;
  • вона не дискредитує якість однорідних (подібних) товарів інших виробників та продавців чи не дискредитує діяльність інших осіб;
  • вона не дискредитує репутації торговельних марок, комерційних (фірмових) найменувань, інші особливості конкурентів або місць походження товарів;
  • вона не створює змішення між рекламодавцем і конкурентом, між товарами, торговельними марками, комерційним (фірмовим) найменуваннями рекламодавця та конкурентів; 
  • вона не містить імітації товарів, захищених торговельною маркою або найменуванням.

За порушення цих норм відповідальність несе рекламодавець.

Натомість новою редакцією закону скасовується заборона порівнянь з іншими лікарськими засобами, медичними виробами з метою посилення рекламного ефекту.

Також скасовується заборона використовувати порівняльну рекламу шляхом зазначення недоліків у діяльності осіб, які провадять аналогічну діяльність на фондовому ринку, незалежно від того, чи відповідає дійсності така інформація про недоліки, зокрема про санкції, які були застосовані державними органами до таких осіб.

Реклама продукції, яка відсутня у продажу та інші зміни у Законі "Про захист споживачів"

У Законі "Про захист споживачів" оновлено положення статті 19 стосовно заборони нечесної підприємницької практики.

Нечесна підприємницька діяльність, через неправдиву інформацію, може спонукати споживача дати згоду на здійснення вчинку, на який в іншому випадку він не погодився б. Неправдива інформація може стосуватися:

  • основних характеристик продукції, таких як: її наявність, переваги, небезпека, склад, методи використання, метод і дата виготовлення або надання, поставка, кількість, специфікація, географічне або інше походження, очікувані результати споживання чи результати та основні характеристики тестів або перевірок товару;
  • гарантійного строку та гарантійного обслуговування продукції;
  • будь-яких застережень щодо прямої чи опосередкованої підтримки виробником продавця або продукції;
  • способу продажу, ціни або способу розрахунку ціни, наявності знижок або інших цінових переваг;
  • умов оплати, доставки, виконання договору купівлі-продажу;
  • потреби у послугах, заміні складових чи ремонті;
  • місця розташування і повної назви продавця, а в разі необхідності – місця розташування і повної назви особи, від імені якої виступає продавець;
  • характеру, атрибутів та прав продавця або його агента, зокрема інформації про його особу та активи, кваліфікацію, статус, наявність ліцензії, афілійованість та права інтелектуальної або промислової власності, його відзнаки та нагороди;
  • небезпеки, що загрожує споживачу у зв’язку із покупкою та/або використанням продукції;
  • прав споживача, у тому числі права відмовитися від продукції (для відповідних видів товарів, робіт і послуг), права на заміну продукції або відшкодування збитків.

Законом вводяться й інші обмеження. Відтак забороняється повідомлення, якщо воно містить:

  • недостовірне повідомлення про наявність обмеженої кількості продукції або про продаж продукції протягом обмеженого терміну часу, яке спонукає споживачів до прийняття швидкого рішення і позбавляє їх достатнього періоду часу для прийняття свідомого рішення;
  • маркування продукції знаком довіри, знаком якості або знаком відповідності без отримання на це відповідного дозволу уповноваженої особи чи власника таких знаків;
  • пропонування продажу продукції за спеціальною ціною, якщо:

а)  в продажу ця продукція відсутня;

б) продавець відмовляється прийняти замовлення на таку продукцію або доставити її у прийнятний термін;

в) продавець пропонує неякісні екземпляри цієї продукції з наміром продати іншу продукцію;

  • представлення встановленого законодавством права споживача як наданого продавцем продукції привілею;
  • неправдива заява про припинення продавцем своєї торговельної діяльності або його переїзд;
  • заява про те, що придбання продукції може посприяти виграшу у лотереї;
  • поширення недостовірної інформації про стан ринку або можливість придбати продукцію з метою спонукати споживача придбати продукцію на менш вигідних для нього умовах;
  • заява про проведення конкурсу або розіграшу подарунків без наступного вручення цих подарунків або їх  еквівалента;
  • недостовірне твердження про те, що продавець діє не в торговельних, ділових чи професійних інтересах або представляє себе як споживач.

Нагадаємо, закон №0953 про порівняння у рекламі було зареєстровано у Верховній Раді 21 червня 2019 року та ухвалено нардепами 12 листопада. За це рішення проголосували 326 народних депутатів. Президент України Володимир Зеленський підписав документ 9 грудня.

 

Loading...