Приватизація технократів чи позбуваємося зайвого: Як новий уряд планує заробити на збиткових підприємствах

Президент України Володимир Зеленський доручив уряду та профільним відомствам затвердити для приватизації та продати 500 державних підприємств та їхнє майно. Реформа приватизації є одним із пріоритетних напрямів діяльності нового уряду та має на меті скоротити частку власності держави в структурі української економіки до 5%. Продаж обіцяють провести прозоро, а покупцем зможе стати будь-хто охочий

Приватизація технократів чи позбуваємося зайвого: Як новий уряд планує заробити на збиткових підприємствах
з відкритих джерел

Розповідаємо детально, в чому полягає стратегія приватизації державного майна, яку пропонує уряд технократів, які підприємства виставлять на аукціон і чому, а також чи є приватизація такою ж страшною, як її малюють.

Що і як будуть продавати

У рамках виконання пріоритетних завдань програми діяльності уряду в кінці листопада цього року прем’єр-міністр Олексій Гончарук розпорядився передати Фонду державного майна 415 державних підприємств. Загалом до 31 грудня 2019 року до приватизації має бути затверджено 500 підприємств.

У свою чергу, Фонд держмайна має здійснити прозорий і вигідний продаж цих державних підприємств, а точніше їхнього майна.

Серед затверджених до приватизації підприємств 339 були до цього підпорядковані Міністерству економічного розвитку, понад 70 передали з Міністерства енергетики, Міністерства інфраструктури, служби Державного управління справами та інших регіональних відомств.

Для приватизації були передані як малі регіональні, так і великі промислові компанії. До цього списку зокрема входять літакобудівна корпорація "Антонов", Скадовський морський торгівельний порт, Морський торговий порт "Усть-Дунайськ", Інститут титану, Львівський державний ювелірний завод, Харківський радіозавод "Протон" тощо.

Із повним списком підприємств, що вже передані для приватизації, можна ознайомитись на Урядовому порталі за посиланням.

Майно відповідних підприємств буде виставлено на відкриті аукціони, в яких будь-хто зможе прозоро його придбати.

Фонд держмайна здійснюватиме повну процедуру передачі державного майна у приватну власність і вже оприлюднив перший список із переліком відповідного майна, виставленою вартістю та розкладом проведення торгів. Станом на 2 грудня цей перелік містить близько 150 позицій.

Приватизація: версія уряду Гончарука

Стратегію щодо приватизації державного майна в Україні описано в Програмі діяльності Кабінету Міністрів, затвердженій у жовтні 2019 року.

Відповідно до Програми, в наступні роки в Україні буде проведено масштабну приватизацію, в результаті чого частка державної власності в економіці країни має скоротитись до 5%.

Планується закрити понад 1 тис. збиткових державних підприємств і зосередитись на підвищенні ефективності стратегічних державних компаній.

Міністерство економічного розвитку, під управлінням якого наразі перебуває більшість державних підприємств, вже зараз заявляє, що понад 1,4 тис. із них варто передати у приватну власність.

За останні півроку обсяг надходжень до державного бюджету від продажу державних підприємств через відкриті аукціони склав понад 280 мільйонів гривень. Ще понад 100 мільйонів гривень надійде до бюджету від проданих у листопаді підприємств. 

Виставлені на продаж підприємства складають десяту частину від загальної кількості компаній, якими володіє держава, і, за прогнозами уряду, можуть принести до 6 мільярдів гривень до бюджету України до кінця цього року.

Такі підприємства є неефективними та генерують збитки. При цьому навколо таких компаній постійно відбуваються корупційні скандали. Тобто багато збиткових державних підприємств не тільки утримуються за рахунок платників податків, а ще й слугують майданчиком для системного розкрадання бюджетних коштів.

Для забезпечення прозорості процесу приватизації держмайна уряд також планує вдосконалити систему "ProZorro".

Короткі факти про приватизацію в Україні

За даними Міністерства економічного розвитку, станом на перше півріччя 2019 року в Україні існують 3340 державних підприємств, із яких працюють менше половини – 1,5 тисячі.

Серед загальної кількості державних суб’єктів господарювання понад 1 тисячу складають підприємства, які не приносять прибутку або є навіть збитковими.

Відповідно до звіту Державної аудиторської служби України, за десять місяців 2019 року незаконні та нецільові витрати підприємств, що фінансуються з державного бюджету, склали понад 700 мільйонів гривень, а ще 177 мільйонів гривень від діяльності державних підприємств було просто недоотримано до бюджету. Серед дій, що призвели до цих втрат, найпоширенішими залишаються випадки необґрунтованого підвищення посадових окладів і нецільові виплати працівникам, незаконне списання коштів та матеріальних цінностей, завищені оплати підрядникам, збут продукції за заниженою вартістю тощо.

Як показують дослідження причин неефективності підприємств, що перебувають у державній власності, досвід інших країн, а також просте спостереження, основна проблема полягає у слабкій системі корпоративного управління. І єдиним шляхом вирішення цієї проблеми в багатьох випадках є приватизація.

Приватизація – це продаж державного або комунального майна фізичним та юридичним особам, які мають на це право. Такими особами є:

  • громадяни та юридичні особи України;
  • іноземні громадяни, окрім: громадян держави-агресора; осіб, проти яких застосовано спеціальні економічні або інші обмежувальні заходи та пов’язаних з ними осіб; осіб, які порушили договір купівлі-продажу об’єкту приватизації.
  • іноземні юридичні особи, окрім: юридичних осіб держави-агресора та власниками 10% акцій яких є резиденти держави-агресора; юридичних осіб, зареєстрованих в офшорних зонах; юридичних осіб, які не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів; юридичних осіб, інформація про власників яких невідома; юридичних осіб, проти яких застосовано спеціальні економічні або інші обмежувальні заходи та пов’язаних з ними осіб; юридичних осіб, які порушили договір купівлі-продажу об’єкту приватизації.

Об’єктом приватизації може бути будь-яка державна та комунальна власність, окрім: майна органів державної влади та органів місцевого самоврядування; об’єктів, що забезпечують обороноздатність країни; надр, корисних копалин, об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, природних ресурсів; системи створення та збереження золотовалютних резервів; емісійних систем підприємств і установ, що забезпечують випуск та зберігання грошових знаків і цінних паперів; об’єктів, що забезпечують зв’язком органи законодавчої та виконавчої влади, у тому числі радіотелевізійні передавальні центри; майна Національної суспільної телерадіокомпанії України; засобів урядового, фельд’єгерського та спеціального зв’язку; державних реєстрів; майна державного підприємства "Мультимедійна платформа іномовлення України" (МПІУ); Національного архівного фонду та його майна; пам’яток, що не підлягають приватизації; запасів державного резерву; підприємств-виробників об’єктів космічної діяльності; державних закладів освіти та наукових об’єктів; ядерних матеріалів, установок і об’єктів; місць для захоронення відходів (місця розміщення відходів, сховища, полігони, комплекси, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких отримано дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; державних автодоріг, залізничних доріг, електричних мереж; метрополітену; енергетичних станцій; газорозподільчих систем; комунальних інфраструктурних об’єктів; пожежних та правоохоронних служб; морських портів, аеродромів, водосховищ; місць поховання; державних закладів охорони здоров’я та реабілітації та об’єктів спортивної інфраструктури.

У 2015 році економісти з Інституту Мейсона та Київської школи економіки довели позитивний вплив приватизації державних підприємств на їхню продуктивність. За основу дослідження було взято дані про кількість підприємств в Україні у період з 1992 до 2013 року та звітні дані про їхню діяльність.

За допомогою статистичного методу регресійного аналізу було розраховано залежність між кількістю державних виробничих підприємств у період з 1992 до 1998 років та даними з річних бухгалтерських звітів, звітів про фінансові результати та річні обсяги іноземних інвестицій усіх зареєстрованих в Україні підприємств у 1999-2013 роках.

Так, було виявлено вагомий позитивний вплив збільшення кількості приватизованих об’єктів державної власності в структурі української економіки на показники продуктивності підприємств.

Окремо було порівняно показники продуктивності окремих підприємств до та після приватизації і встановлено, що в середньому їхня ефективність зросла на 5-10% за декілька років. Через п’ять років після приватизації продуктивність роботи на таких підприємствах почала зростати швидше та становила у середньому вже 15-17%. Після 2002 року показники продуктивності зросли більше ніж на 25%.

Is Privatization Working in Ukraine? New Estimates from Comprehensive Manufacturing Firm Data, 1989-2013

На додачу було відзначено зменшення кількості закритих та довший період діяльності у приватизованих компаній у порівнянні з тими, що залишились у державній власності.

Реформа приватизації була затверджена в Україні в 2017 році. Було спрощено процедуру розподілу об’єктів державної власності та запроваджено дві групи – об’єкти малої та великої приватизації.

З іншого боку, приватизація залишається для українців суперечливим питанням через високий рівень корупції державних службовців та низький рівень довіри до влади. Через відсутність якісного роз’яснення з боку влади, історичну недовіру до систем державної закупівлі, а також традиційну схильність населення, особливо незахищеного, вважати, що на державному підприємстві права робітників будуть гарантовано додержуватись, реформи приватизації сприймаються українцями як чергова схема махінацій та корупції.

Для того, щоб забезпечити чесну та прозору процедуру продажу великих підприємств, було законодавчо закріплено норми цього процесу. Так, передбачено залучати інвестиційних радників (міжнародні інвестиційні банки з позитивною репутацією), тоді як об’єкти малої приватизації будуть виставляти на електронний аукціон "ProZorro" із стартовою ціною, рівною чистій вартості активів.

Декілька успішних кейсів

Досвід різних країн нараховує велику кількість позитивних прикладів приватизації державних підприємств. Одними з всесвітньо відомих прикладів є продаж 30% акцій державного автозаводу Чеської Республіки "Skoda" німецькому концерну "Volkswagen" у 1991 році та повного викупу у 2000 році.

Обсяг проданих автомобілів  після приватизації зріс із 27 тис. одиниць у 1991 році до понад 1,2 млн у 2018-му, при цьому авто цієї марки вийшли на міжнародний ринок і вже давно продаються в усьому світі.

У 2005 році було проведено приватизацію Криворізького металургійного заводу, прибуток до бюджету від чого склав 4,8 мільярдів доларів. Нині колишній завод є компанією "ArcelorMittal", яка виробляє чавун і сталь. У 2018 році її прибуток склав 9,5 млрд грн, а за весь час після приватизації – понад 42 млн грн. За період своєї діяльності "ArcelorMittal" сплатила 29 млрд грн податків до бюджету України.

Ще одним позитивним прикладом є "Укртелеком", який момент продажу групі компаній "SCM" приносив державі збитки. Прибутки компанії у 2018 році склали майже 3 млрд грн, у той час як лише у 2010-му її збитки складали близько 260 мільйонів. До того ж нині "Укртелеком" здійснює масштабний соціальний проєкт із скорочення цифрового розриву між селом та містом, метою якого є проведення оптоволоконного інтернет-з’єднання у 8 тисячах населених пунктах по всій території України.

Loading...
Loading...

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...