Як українські немодернізовані гвинтокрили воювали на Донбасі

Радіо Свобода
Радіо Свобода
Як українські немодернізовані гвинтокрили воювали на Донбасі
Ударний гелікоптер Мі-24 mil.gov.ua

Ударний гвинтокрил в українській армії Мі-24 – радянська розробка 1970-х років, яку у 2014 році активно застосовували на Донбасі. Машинам у військах близько тридцяти років. Наскільки ефективні ці машини в умовах сучасної війни? Як виглядає парк гвинтокрилів ЗСУ? Чи оновлять його?

Про це пише Радіо Свобода.

"Бойові гелікоптери Мі-24 б’ють по позиціях противника, це дозволяє транспортним Мі-8 підійти ближче і висадити десант на ворожій території" – типовий сценарій військових навчань ЗСУ за участю гвинтокрилів.

"Якщо з транспортними вертольотами у нас більш-менш "ок", тобто вони у нас є, ремонтуються, капіталяться, якось хоч трошки худо-бідно модернізуються, то з ударними – проблема", – розповідає представник "Українського мілітарного порталу" Юрій Збанацький.

Ударний гвинтокрил в українській армії Мі-24 – радянська розробка 1970-х років. У 2014 році його активно застосовували на Донбасі.

"Вони виконували завдання щодо нанесення ударів по скупченнях бойовиків, прикривали сухопутні підрозділи. Переважно працювали некерованими ракетами С-5 – і практично це було основне озброєння. Тільки одиничні випадки були, коли використовувалися протитанкові керовані ракети", – зазначає редактор інтернет-ресурсу militaryaviation.in.ua Денис Томенчук.

Застарілим було не тільки озброєння на вертольотах, але і системи захисту, що робило їх вразливими для ПЗРК бойовиків. Як наслідок, у 2014-му ЗСУ на Донбасі втратили 10 гелікоптерів, половина з яких – Мі-24.

Після перших Мінських домовленостей авіація у боях участі не бере, вертольоти використовують для перевезення вантажів і евакуації поранених. У той же час восени минулого року штаб операції Об’єднаних сил показав відео, як Мі-24 збиває над Лисичанськом російський безпілотник "Орлан-10".

Озброєння ударних Мі-24, порівняно з 2014 роком, фактично не змінилося, кажуть фахівці. Модернізація, яку вони проходять – це заміна двигуна, встановлення нових систем захисту. Але не вирішується головна проблема – з лопатями, їх виробляють в Росії.

"Наразі абсолютно весь парк Мі-24 в Україні здебільшого стоїть на землі, не використовується через проблеми з лопатями до них. Підтримуються навички кількох екіпажів, їхнього ресурсу вистачить по лопатях, якщо щось дійсно серйозне почнеться – це на два-три тижні якихось заворушень і потім вони стануть повністю", – наголошує Юрій Збанацький.

А ось з модернізацією військово-транспортних Мі-8 – ситуація краща.

Транспортний гелікоптер Мі-8 mil.gov.ua

На підприємстві "Мотор Січ" у Запоріжжі виготовляють двигуни для оновлених українських вертольотів. Але їх модернізація полягає не тільки у цьому. Один з важливих етапів – установка нової авіоніки та інших допоміжних систем, у тому числі бойового модуля.

Про військову складову своїх гвинтокрилів на підприємстві розповідають неохоче. Але розповіли "Донбас Реаліям", як ремонтують машини.

​"Тут відбувається розстикування вертольоту на складові частини, тобто відділяється хвостова балка, центральна частина фюзеляжу залишається, вертоліт встановлюється на макетне шасі, "рідні" шасі йдуть в ремонт, вертоліт розбирається в обсязі, якого вимагає керівництво по ремонту", – розповідає головний інженер ОП "Вертольоти Мотор Січ" Микола Зубко.

Все, що не роблять на "Мотор Січі", ремонтують на інших українських підприємствах. Зрештою, в Запоріжжі збирають Мі-8 модифікації МСБ.

"Я можу сказати, що це вже український вертоліт, хоча ми використовуємо при модернізації каркас, фюзеляж вертольоту типу Мі-8, але при цьому проходять великі зміни фюзеляжу. У зв’язку з тим, що ряд агрегатів виготовлявся в Російській Федерації, було прийнято рішення про те, щоб ці агрегати виготовляти у себе, в Україні. І таким чином частина агрегатів, особливо паливна система для двигуна, агрегатів навішування, обв’язки вертольотів, зараз навіть випускається в Україні",– розповів Микола Зубко.

Про кількість модернізованих вертольотів для ЗСУ тут відмовляються розповідати. Минулого року була заява про 23 гвинтокрили. Гелікоптери також модернізують на "Конотопському авіаремонтному заводі".

Відремонтовані і модернізовані гвинтокрили з 2014-го до 2018-го, згідно з даними "Білої книги" radiosvoboda.org

Загалом, згідно з даними "Білої книги" українського Міноборони та Генштабу ЗСУ, з 2014-го до 2018 року включно було відремонтовано 65 вертольотів. Щодо модернізації, то ці дані публікують разом зі статистикою щодо літаків.

"В частини Повітряних сил, Сухопутних військ, Військово-морських сил було поставлено близько сотні одиниць літаків та вертольотів різних типів. Словом, всі типи, які ми маємо сьогодні на озброєнні. Таку ж динаміку із ремонту та модернізації авіатехніки планується зберегти, а можливо, й наростити в наступному 2020 році", – зазначив спікер Повітряних сил Збройних сил України Юрій Ігнат.

Ще одна модифікація Мі-8, над якою працюють у Запоріжжі – МСБ-В, військовий. Саме на ньому встановили новітню розробку "Мотор Січі" і компанії "Сторк" – "скляну кабіну".

У звичайному вертольоті Мі-8 перед очима пілотів – декілька десятків механічних показників. Але слідкувати за ними у постійному режимі досить складно, тому сучасні виробники вертольотів та літаків перейшли на так звані "скляні кабіни", де вся інформація переводиться у цифровий вигляд, аналізується і виводиться на монітори.

Вся інформація у гвинтокрилі переводиться у цифровий вигляд, аналізується і виводиться на монітори radiosvoboda.org

"Ми, коли починали роботу, всі ці картинки погоджували з військовими. І найголовніше побажання було залишити ось цей простір, тобто для того, щоб їм був огляд закабінового простору, це дуже важливо, коли, наприклад, льотчики виконують польоти на низьких висотах у бойових умовах, пошук і порятунок або поранених вивозять у нас з прифронтових територій. Там дуже це важливо, тому що вони йдуть там на п’яти метрах в окулярах нічного бачення і їм це життєво необхідно",– пояснює конструктор АТ "Мотор Січ" Дмитро Носач.

У "скляної кабіни" – попереду ще льотні випробування. Повністю система має бути готова до літа. Щоправда, якщо говорити загалом про Мі-8МСБ-В – експерти все ж не бачать у ньому повноцінної заміни ударному Мі-24, мовляв, він заважкий і зі слабким бронюванням. Але саме на цій модифікації радянського гвинтокрила ЗСУ випробовують комплекс "Бар’єр-В" з керованими ракетами.

"Ці випробування тривали і в 2017 році, і в 2018-му, і нещодавно в жовтні вони також тривали. Тобто невідомо, який результат цих випробувань і коли буде вже поставлено до Збройних сил це сучасне обладнання", – каже редактор інтернет-ресурсу militaryaviation.in.ua Денис Томенчук.

Гелікоптер Мі-8МСБ-В radiosvoboda.org

Окрім того, після початку війни на Донбасі в українську армію повернули вертольоти Мі-2. На них також встановлюють ракетні комплекси.

"Я чув навіть таку інформацію, що вони мають замінити Мі-24, отримавши керовані ракети, реактивні снаряди. Але треба розуміти, що це машина десь 1965 року – вона фізично не дуже нова і взагалі це не зовсім та платформа, на якій можна розташовувати таке обладнання. Навіть з новими двигунами вони тягнуть двох членів екіпажу, може, близько 100 кілограмів якогось навантаження", – розповів Юрій Збанацький.

Зараз вирішення проблеми з ударними вертольотами для ЗСУ експерти бачать за кордоном. Наприклад, американський Apache чи новий турецький Т129, або ж військові вертольоти модифікації Airbus. Тим паче в останніх українське МВС уже замовило 55 транспортних єврокоптерів на пів мільярда євро. Щоправда, бойові гелікоптери значно дорожчі.

Ярослав Кречко

Loading...
Loading...

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...