Росія нарощує воєнний потенціал в Арктиці

Росія нарощує воєнний потенціал в Арктиці
foreignpolicy.com.ua

Росія нарощує воєнний потенціал, розвиваючи інфраструктуру в Арктиці та Тихоокеанському регіонах і використовуючи енергетичні проєкти як важелі впливу.

Про це пише Міжнародний кур'єр.

З 2007-го року Росія намагається відновити свою військову присутність в арктичному регіоні і отримати повний контроль над ресурсами в Арктиці і стратегічним Північним морським шляхом між Азією і Європою, на проходження якого йде близько двох тижнів. Вже в цьому році РФ відтворила патрулювання стратегічних бомбардувальників дальнього радіусу дії.

Підвищення небезпеки незабаром слід чекати в так званому проміжку GIUK (перехід від Атлантики в Арктику, території між Гренландією, Ісландією і Великою Британією). При спецоперації російських арктичних сил це може призвести до блокади Північноатлантичних ліній комунікації між Північною Америкою і Європою, тобто фактично блокувати посилення сил НАТО на цьому морському шляху.

За останні п'ять років у Арктиці РФ відкрила чи відновила 14 аеродромів, створила 3 повністю автономні бази (на Землі Олександри, на Новому сибірському острові в морі Лаптєвих і Рогачова на Новій Землі) і активно проводить бойові навчання для дій в арктичних умовах (арктична бригада і Північний флот).

Ще в квітні цього року міністр оборони РФ Сергій Шойгу заявляв, що до кінця року Північний флот отримає 368 одиниць нового озброєння і військової техніки та що там буде зосереджено 59% сучасного арсеналу Росії.

Стосовно Норвегії Москва ставить під сумнів правовий режим вод навколо Шпіцбергена і підкріплює свою риторику військовою активністю, що може в будь-який момент призвести до підвищення напруженості в цьому регіоні. РФ звинувачує Норвегію в тому, що вона не дотримується п. 9 Шпіцбергенського договору, де зазначено, що він не може використовуватися для військових потреб за винятком самооборони. Якщо Росія розглядає цю статтю як повну демілітаризацію архіпелагу, то Норвегія не бачить проблем його патрулювання в цілях власної безпеки. Росія активно виступала проти спільного розміщення радарів і супутникових станцій на Шпіцбергені. Цим інциденти не вичерпуються, адже була ситуація з рибальськими човнами в зоні заборони рибальства й історія про тренування російських військових з висадкою на Шпіцберген.

Уряд Норвегії нещодавно послався на "електронне переслідування" своїх інформаційних систем та мереж зв'язку російським урядом.

В той же час Фінляндія також висловила протест Росії проти передбачуваного "заклинювання" військових і цивільних систем зв'язку російськими військовими поблизу північного кордону з Росією.

foreignpolicy.com.ua

Керівництво РФ працює над обмеженням проходу іноземних військових кораблів до Північного Льодовитого океану. А в цьому році розробило правила проходження іноземних військових кораблів по Північному морському шляху (ПМШ). Тепер іноземні військові судна повинні повідомляти Росію про свої плани за 45 днів і обов'язково взяти на борт російських військових. Але в проходженні може бути відмовлено, а в разі несанкціонованого переміщення по СМП Росія зможе застосувати екстрені заходи, аж до арешту чи знищення суден. У разі погіршення льодових умов, згідно з новими правилами, тільки російські криголами будуть уповноважені обслуговувати іноземні кораблі.

І це незважаючи на те, що Росія (тоді СРСР) ратифікувала Конвенцію ООН з морського права 1982 року, відмовившись таким чином від значних територіальних домагань. Виходячи з норм конвенції, Росії дозволяється розвідувати і розробляти ресурси тільки в межах своєї виключної економічної зони, яка не повинна перевищувати 200 морських миль, тим самим відмовившись від галузевого принципу.

Росія підтримує економічне співробітництво у своїй арктичній зоні тільки шляхом забезпечення своєї гегемонії. Однак ключ до успішної реалізації арктичних проектів в галузі природних ресурсів і морського маршруту буде головним чином заснований на фінансуванні економічних проектів в області природних ресурсів і військової морської діяльності.

Арктика відома своїми величезними запасами вуглеводнів і біологічних ресурсів і надзвичайно важлива для Росії поряд з існуванням ПМШ. Кремль розглядає питання про дозвіл транспортування вуглеводнів по ПМШ тільки російськими судами.

За різними підрахунками, в Арктиці є близько 83 млрд барелів нафти і 100 млрд тонн природного газу. І це може стати підмогою за обплутування Європи з допомогою енергетичної залежності країн Заходу від нафти і газу. РФ в односторонньому порядку встановила для Північного морського шляху правовий режим внутрішніх вод, аргументуючи це "історичною значимістю". В цьому регіоні її зусилля поки превалюють над спробами опонентів з Норвегії, Данії, Канади і США.

Сьогодні російський уряд розглядає Арктику як транзитний коридор, сировинну базу та географічний плацдарм для проникнення в Північну Атлантику, Азіатсько-Тихоокеанський і Балто-Чорноморський регіони, де ключовим інструментом виступає інтегрування цивільної інфраструктури енергетичних проектів під свої військові потреби.

Олександр Коваленко

загрузка...
загрузка...

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...