Новини » Світ 156 Читать эту новость на русском

Як визначити біологічний вік собаки

Science

Журнал Американської асоціації сприяння розвитку науки

Як визначити біологічний вік собаки
Brett Manippo

Раніше вважалося, що один рік собаки дорівнює семи рокам життя людини, але вчені розробили нову схему підрахунку собачого віку, яка, на їхню думку, більше відповідає науковим уявленням.

Про це пише Science.

Вашому шотландському коллі по кличці Ковбой скоро стукне 14. Якщо вірити давно спростованому стереотипу, що один собачий рік дорівнює семи людським, то він довгожитель, і йому скоро перевалить за сотню. (В основі цієї "формули" лежить середній вік собаки і людини у 10 і 70 років відповідно). Але вчені розробили нову схему підрахунку собачого віку — більш наукову.

Дослідження побудовано на порівняльній концепції в  геронтології: хімічні модифікації ДНК людини протягом життя створюють так звані епігенетичні години. Свою теорію вчені будують на одній з таких модифікацій, метилювання ДНК. Біологічний вік — тобто сукупний збиток від хвороб, шкідливих звичок та спадковості — визначається за наявності в певній послідовності ДНК метильних груп. Метилювання ДНК допомагає не тільки визначити вік, але і спрогнозувати очікувану тривалість життя (фахівці з етики вже турбуються, що дані можуть бути невірно потрактовані судовими слідчими та страховими компаніями).

Однак інші види з віком також піддаються метилюванню ДНК. Так, свої епігенетичні годинники є у мишей, шимпанзе, вовків та собак. Щоб встановити, наскільки їхні годинники відрізняються від людських, генетик Трей Айдекер (Trey Ideker) та його колеги з Каліфорнійського університету в Сан-Дієго почали з собак. Хоча кращі друзі людини розійшлися з людьми ще на ранніх етапах еволюції ссавців, порівняння цілком виправдане, оскільки вони живуть у схожих умовах і часто отримують аналогічне медичне та стаціонарне лікування.

Життєва траєкторія всіх порід приблизно збігається: собаки досягають статевої зрілості в 10 місяців і рідко живуть довше 20 років. Щоб збільшити шанси розпізнати генетичні фактори, пов'язані зі старінням, команда Айдекера зосередилася на одній породі —  лабрадорі-ретривері.

Вони сканували алгоритми метилювання ДНК у геномах 104 собак у віці від 4 тижнів до 16 років. Аналіз показав, що собаки (принаймні, лабрадори-ретривери) і люди з віком зазнають подібного метилювання певних областей геному з високою частотою мутацій. Причому найкраще ці подібності проявилися при порівнянні цуценят з молодими людьми і старих собак зі старими. Важливіше всього те, що певні групи генів, що беруть участь у розвитку, при старінні у обох видів метилюються однаково. Це свідчить про те, що принаймні деякі аспекти старіння є продовженням розвитку, а не окремим процесом, і що принаймні деякі з цих змін еволюційно зберігаються у ссавців, повідомляє Айдекер та його колеги в попередній публікації на сайті bioRxiv.
"Що собаки з віком хворіють тими самими хворобами і набувають ті самі функціональні симптоми старіння, ми знали й раніше. Нове дослідження показало, що при цьому відбуваються аналогічні зміни на молекулярному рівні, — пояснює Метт Кэберлейн (Matt Kaeberlein), біолог-геронтолог з Вашингтонського інституту в Сіетлі, який не брав участі в дослідженні. — Це чудова демонстрація епігенетичних годин у собак і людей у дії".

Дослідницька група також виміряла швидкість викликаних метилюванням змін у собак і зпівставила дані з епігенетичними годинами людини. Отримана формула перерахунку собачого віку в людський виявилася трохи складніше, ніж звичне "помножити на сім". Нова формула працює для дорослих собак старше року: 16ln (вік собаки) +31 (тобто натуральний логарифм від реального віку собаки, помножений на 16, плюс 31).

Судячи за даними метилювання, життєві цикли людей і собак збігаються. Так, 7-тижневе цуценя приблизно відповідає 9-місячній дитині — у обох починають різатися зуби. Нова формула порівнює середню тривалість життя лабрадорів-ретриверів (12 років) з людською (в середньому по світу — 70 років). Спочатку собачі епігенетичний годинник цокає набагато швидше людського — дворічний лабрадор ще веде себе, як щеня, але він вже набув середній вік — але потім сповільнюються.

"Вони показали, що метилювання ДНК в обох видів з віком поступово посилюється", — говорить Стів Аустад (Steve Austad) біолог-еволюціоніст і експерт з проблем старіння з Алабамського університету в Бірмінгемі. Саме по собі це не дивно, але він вважає, що методика принесе ще цікавіші результати, якщо нею скористатися для вирішення такого питання як різна тривалість життя у різних порід.

Це одна з цілей Кэберлейна, чий новий проєкт "Старіння собак" (відкритий для всіх порід) складе епігенетичні профілі піддослідних. Так він сподівається з'ясувати, чому деякі собаки хворіють в молодому віці або помирають раніше звичайного, хоча інші доживають до старості без хвороб.

А що ж наш Ковбой? На щастя, розрахунок епігенетичних годин пішов йому на користь. Виявилося, що за людським календарем йому всього 73 роки — і він ще бадьорий пенсіонер.

Вірджинія Морелл

За матеріалами: ІноЗМІ

загрузка...

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.