Новини » Світ 191 Читать эту новость на русском

Стародавній Рим - місто мігрантів

Science

Журнал Американської асоціації сприяння розвитку науки

Стародавній Рим - місто мігрантів
Pixabay

Висока міграція, яку ми спостерігаємо сьогодні, була і раніше, причому населення змішувалося дуже високими темпами. У дослідженні, опублікованому в журналі Science, простежується 12 тисяч років історії Риму на прикладі геномів 127 осіб із 29 поховань.

Про це пише Science.

Дві тисячі років тому вулиці Риму були заповнені людьми з усіх кінців стародавнього світу. Торгові шляхи імперії простягалися від Північної Африки до Азії, і щодня прибували нові іммігранти — одні добровільно, інші примусово. Дослідження давнього ДНК показало, що ці віддалені зв'язки навіть вписалися в геном римлян.

Римляни найбільш ранніх епох, після занепаду Західної імперії в четвертому столітті нашої ери мали генетичну спорідненість з іншими жителями Західної Європи. Але при цьому виявилося, що більшість римлян з вибірки імперського періоду походили зі Східного Середземномор'я або Близького Сходу. "В ті часи Рим був схожий на Нью-Йорк… Місце, куди з'їжджаються люди з усіх кінців світу", — говорить Гвідо Барбуджані (Guido Barbujani), популяційний генетик з Університету Феррари в Італії. У дослідженні він не брав участь. "Ця передова робота починає заповнювати прогалини історії", — вважає Кайл Гарпер (Kyle Harper), історик стародавнього Риму з Оклахомського університету в Нормані.

В дослідженні, опублікованому в журналі Science, простежується 12 тисяч років історії на прикладі геномів 127 осіб з 29 поховань в Римі та його околицях. Альфредо Коппа (Alfredo Coppa), біолог-антрополог Римського університету Ла Сапієнца, вивчив сотні зразків з десятків попередніх розкопок. Рон Пінхас (Ron Pinhasi) з Віденського університету вилучив ДНК із слухових кісток скелетів, а Джонатан Прітчард (Jonathan Pritchard), популяційний генетик зі Стенфордського університету, провів секвенування і аналіз ДНК.

Найстарші з геномів були отримані від трьох мисливців-збирачів, які жили від 9 тисяч до 12 тисяч років тому і генетично нагадували своїх європейських побратимів. Більш пізні геноми показали, що римляни і далі йшли в ногу з усією Європою: генетику всього регіону змінив приплив ранніх землеробів з Анатолії (теперішня Туреччина).

Але з 900 р. до н. е. до 200 р. до н. е. Рим ішов своїм шляхом. Саме тоді він перетворився з маленького містечка на велике місто, каже Христина Кіллгроув (Kristina Killgrove), біоархеолог і фахівець зі стародавнього Риму з Університету Північної Кароліни в Чапел-Хілл, яка не брала участі в дослідженні. Бурхливе зростання, судячи з усього, супроводжувалося масштабною міграцією — це підтверджують геноми 11 осіб цього періоду. Генетичні маркери одних нагадують ті, що є у сучасних італійців, а маркери інших говорять про походження з Близького Сходу і з Північної Африки.

Коли Рим став імперією, етнічне розмаїття лише посилилося. Між 27 р. до н. е. і 300 р. н.е. місто було столицею імперії з населенням від 50 до 90 мільйонів осіб, яка простягалася від Північної Африки до Великої Британії і Близького Сходу. Населення міста перевищило 1 мільйон осіб. За словами Пінхаса, генетичне різноманіття було "просто приголомшуючим".

Але вихідцям з деяких частин імперії переїхати в столицю було простіше. Дослідження показує, що переважна більшість іммігрантів прибували в Рим зі Сходу. Із 48 жителів, відібраних за цей період, сильні генетичні зв'язки з Європою виявилися лише у двох. Ще у двох виявлено сильне північноафриканське походження. Решта були родом з Греції, Сирії, Лівану та інших частин Східного Середземномор'я і Близького Сходу.

Це цілком логічно, вважає Гарпер: у той час райони на схід від Італії були заселені густіше, ніж Європа. Багато народу жило у великих містах на зразок Афін і Олександрії. З Грецією і Близьким Сходом Рим пов'язаний Середземним морем, і перетинати його простіше, ніж рухатися сухопутним шляхом через Альпійські перевали.

"Генетична інформація відповідає тому, що нам відомо з історичних та археологічних даних", — говорить Кіллгроув. Що частина небіжчиків з римських кладовищ часів Римської імперії — не корінні уродженці, вони з колегами визначили по ізотопах в їхніх зубах. Це слід від води, яку вони пили в молодості, хоча точного їх походження вчені встановити не змогли. За словами Гарпера, на велику кількість іммігрантів вказують і написи, висічені на римських надгробках.

Але коли імперія розкололася надвоє, і східна столиця в четвертому столітті до нашої ери перемістилася в Константинополь (нині Стамбул, Туреччина), різноманітність Риму зменшилася. Торгові шляхи повели людей і товари в нову столицю, а епідемії і набіги скоротили населення Риму до 100 тисяч чоловік. Нашестя варварів принесло ще більше європейського генетичного матеріалу. Поступово свій сильний генетичний зв'язок зі Східним Середземномор'ям та Близьким Сходом Рим утратив. До середньовіччя жителі міста знову генетично нагадували європейське населення.

"Багато хто думає, що висока міграція, яку ми спостерігаємо сьогодні, — це щось нове, — говорить Прітчард. — Але з давнього ДНК ясно, що населення змішувалося і раніше, причому дуже високими темпами".

Ліззі Вейд

За матеріалами: ІноЗМІ

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.