Aнонси

усі анонси
Новини » Економіка 338 Читать эту новость на русском

Анбандлінг в Україні: Що це таке і як допоможе у протистоянні з російським "Газпромом"

1 січня 2020 року в Україні закінчиться контракт із "Газпромом" і розпочнеться газотранспортна реформа - анбандлінг

Анбандлінг в Україні: Що це таке і як допоможе у протистоянні з російським "Газпромом"
Фото ZIK

До кінця поточного року в нашій країні має завершитись підготовка до анбандлінгу – відокремлення газотранспортної системи України від управління "Нафтогазу".

Розповідаємо все, що про це відомо наразі, а також які позитивні зміни має принести анбандлінг "Нафтогазу" до української економіки.

Що таке анбандлінг?

У загальному розумінні анбандлінг (з англ. unbundling) – це добровільне розділення великих промислових підприємств на декілька менших, більш компактних, мобільних і самостійних структур.

Тож у випадку з "Нафтогазом" анбандлінг – це відокремлення діяльності з транспортування природного газу (діяльності оператора ГТС) від видобутку і постачання природного газу та електричної енергії.

Це означає, що одна й та сама особа(и) не мають права здійснювати прямий чи опосередкований контроль над підприємством з виробництва або постачання та в той же час здійснювати прямий чи опосередкований контроль або будь-яке право над оператором газотранспортної системи чи газотранспортною системою, або навпаки.

Історія питання

Ще у 2014 році компанії "Ernst&Young" і "Rothschild Group" надали Україні рекомендації щодо реструктуризації та оптимізації активів "Нафтогазу". Того ж року розпочав надання своїх рекомендацій і Світовий банк, проте через недостатню обізнаність консультантів організації в економіці України ця робота не принесла результатів.

У березні 2014 року Кабінет міністрів України визначив, що Секретаріат Енергетичного співтовариства матиме вирішальний голос у визначенні плану з анбандлінгу.

Секретаріат Енергетичного співтовариства (СЕС) – це структурний підрозділ міжнародної організації Енергетичне співтовариство, метою якої є розширення енергетичного ринку Європейського Союзу на країни Південно-Східної Європи та інші.

У квітні 2015 року в Україні ухвалено Закон "Про ринок природного газу", який передбачає дві моделі відокремлення оператора ГТС – модель повного відокремлення майна, або OU (full ownership unbundling), та модель створення незалежного самостійного оператора ГТС, або ISO (Independent System Operator). Відповідно до ухваленого закону, процес відокремлення оператора ГТС мав завершитися до 1 червня 2016 року.

У червні цього ж року компанія "McKinsey&Company" здійснила всебічний аналіз варіантів відокремлення, а також світових практик і рекомендацій. І вже у жовтні "Нафтогаз" розробив план відокремлення оператора ГТС і надав його на розгляд міжнародним партнерам.

Пізніше своєю постановою №800 від 09.11.2016 Кабінет міністрів прийняв рішення про створення ПАТ "Магістральні газопроводи України".

Після того, як була сформована та почала працювати наглядова рада АТ "Магістральні газопроводи України" (МГУ), між нею та наглядовою радою НАК "Нафтогаз України" 24 липня 2018 року було підписано Меморандум про взаєморозуміння щодо відокремлення оператора ГТС (анбандлінгу).

Також  з метою прискорення процесу відокремлення оператора ГТС НАК "Нафтогаз України" залучив міжнародну консалтингову компанію "PricewaterhouseCoopers" (PWC), яка допомагає реалізовувати урядовий проект.

Як це виглядатиме в Україні?

Наразі 100% акцій групи компаній НАК "Нафтогаз України" належить державі в особі Кабінету міністрів. У свою чергу, "Укртрансгаз" є дочірним підприємством "Нафтогазу" і здійснює функції оператора газотранспортної системи (ГТС) і оператора підземного сховища газу (ПГС).

Секретаріат Енергетичного співтовариства пропонував такий варіант реструктуризації групи "Нафтогазу": оператор ГТС поступово переводиться в окремий структурний підрозділ і починає здійснювати у першу чергу нові функції, а згодом відбувається повна передача газотранспортних активів та функцій новому оператору ГТС.

Зі свого боку новостворений окремий оператор ГТС обирає у якості свого топ-менеджменту наглядову раду, яка буде складатись із повністю незалежних директорів, а інші управлінці мають обиратись із числа професіоналів.

У 2018 році наглядові ради компаній "Магістральні газопроводи України" та "Нафтогаз" спільно ухвалили Дорожню карту проєкту відокремлення оператору ГТС.

Пізніше, у травні 2019 року Кабінет міністрів затвердив модель анбандлінгу, за якої "Нафтогаз" буде здійснювати відокремлення оператора ГТС. Український уряд зупинився на принципі OU (модель повного відокремлення майна).

Відповідно до Дорожньої карти, протягом 2018-2020 років мають бути виконаними такі кроки:

2019 рік: відбувається розширення оператора ГТС – філії "Нафтогазу"; розпочинається процес створення нової компанії, вся поточна робота і персонал переходить до неї; запускається процедура сертифікації нової компанії; розробляється угода купівлі-продажу між ПАТ "Магістральні газопроводи України" та "Укртрансгазом".

2020 рік: закінчення чинного контракту з російським "Газпромом" (1 січня); відокремлений оператор ГТС у якості новоствореної компанії передається ПАТ "Магістральні газопроводи України" і починається робота незалежного оператора ГТС.

Проте у "Нафтогазі" вважають, що більш успішним в даному випадку буде принцип ISO (створення незалежного самостійного оператора ГТС на правах концесії), адже дозволяє зокрема зберегти за державою право володіти газотранспортною системою та захистити інтереси країни під час другого арбітражу в Стокгольмі, де Україна сподівається отримати від "Газпрому" компенсацію в розмірі 14,8 млрд доларів.

Для чого це потрібно?

Першою та найголовнішою причиною започаткування процесу анбандлінгу в "Нафтогазі" є подальше недопущення можливості для здійснення чиновниками корупційних дій та знищення будь-яких корупційних мотивів.

Після того, як анбандлінг буде повністю впроваджено, контроль над транспортуванням газу магістральними шляхами, який до того повністю тримав "Нафтогаз", перейде у повному обсязі до незалежної окремої організації, тож процес транспортування газу значно спроститься.

Новий оператор ГТС має отримати незалежність не тільки від "Нафтогазу", але й від інших потенціальних сфер впливу, наприклад, постачальників та органів державної влади.

Закон "Про ринок природного газу" передбачає, що до 49% активів нового оператору ГТС може належати іноземним представникам, що має забезпечити довіру та поширення можливостей із співробітництва з міжнародним співтовариством.

Іншою важливою причиною запровадження окремого оператору ГТС є те, що з моменту його створення "Нафтогаз", а в цілому й Україна, більше не буде нести повну відповідальність за все, що впливає на транспортування газу через магістральні шляхи.

Чому це важливо? Наведемо головний і єдиний приклад: російські провокації, а саме дії "Газпрому", які останніми роками усіляко намагаються отримати законні підстави змусити Україну прийняти "Північний потік – 2", більше не матимуть ніякої ваги.

Нагадаємо, що протягом минулого року Росія здійснила щонайменше провокацію з транспортуванням свого газу до ЄС. В одному випадку РФ відмовилась поставляти до України газ, за який наша країна здійснила передплату, мотивуючи це непогашеною заборгованістю, очікуючи, що "Нафтогаз" почне використовувати на внутрішні потреби транзитний російський газ, який призначався для транспортування до Європи. Якби так сталося, Україна порушила умови чинного контракту, а Росія отримала б можливості для просування у питанні будівництва "Північного потоку – 2".

Проте з іншого боку відокремлення "Укртрансгазу", який наразі здійснює функції оператора ГТС, означає порушення чинного контракту з "Газпромом". Обсяг доходів від цієї угоди становить 3% від українського ВВП, а передчасне розірвання цього контракту, який, до речі, закінчується 1 січня 2020 року, буде означати втрачання Україною близько 3 мільярдів доларів доходів від транзиту російського газу. Саме тому остаточне відокремлення оператору газотранспортної системи заплановано в нашій країні не раніше ніж у наступному році.

Фото Пікабу

На якому етапі зараз перебуває реформа?

Станом на кінець серпня 2019 року реалізація анбандлінгу в Україні відбувається по таких напрямах:

1) Відокремлення філії "Оператор підземних газосховищ України" (ПСГ) завершено на 80%.

2) Розширення філії "Оператор ГТС" завершено на 70%.

3) Вирішення юридичних питань відокремлення "Оператора ГТС" завершено наполовину.

На початку жовтня цього року голова правління "Нафтогазу" Андрій Коболєв заявив, що всі підготовчі заходи до анбандлінгу компанія планує завершити до кінця листопада.

За його словами, до нової компанії вже переведено увесь персонал, передано всі необхідні для діяльності активи та інформаційні системи.

Ще одним кроком на шляху газотранспортної реформи став перехід управління ПАТ "Магістральні газопроводи України" від Міністерства енергетики та захисту навколишнього середовища до Міністерства фінансів України.

Нагадаємо, що з 1 січня газотранспортна система України повністю перейде з-під контрою "Нафтогазу" до приватного акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України", що має принести позитивні зміни не тільки до галузі ГТС, а й до української економіки в цілому.

Фото Korrespondent

Додайте ZIK.UA в обрані джерела Додати в обрані Google News

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

програми телеканалу ZIK

Ринок землі. Перспективи членства України в НАТО | Треба поговорити | 12.11.19
Ринок землі. Перспективи членства України в НАТО | Треба поговорити | 12.11.19 Треба поговорити
Марина Савнійчук, Надія Савченко та Єгор Мисливець у програмі
Марина Савнійчук, Надія Савченко та Єгор Мисливець у програмі "Кожен з нас президент" | 14.11.19 Кожен з нас президент
Нестор Шуфрич | Бюджет-2020. Закон про ринок землі | Треба поговорити 14.11.19
Нестор Шуфрич | Бюджет-2020. Закон про ринок землі | Треба поговорити 14.11.19 Треба поговорити
Бійки депутатів. Корупція в Раді. Яка небезпека закладена у бюджет? | Народ проти | 08.11.2019
Бійки депутатів. Корупція в Раді. Яка небезпека закладена у бюджет? | Народ проти | 08.11.2019 Народ проти
Бійка в суді Києва. Ринок землі в Україні. Скандали за участі
Бійка в суді Києва. Ринок землі в Україні. Скандали за участі "Слуги народу" | Треба поговорити Треба поговорити
Ринок землі в Україні.
Ринок землі в Україні. "Слуга народу" без монобільшості? | Деталі дня | 12.11.19 Деталі дня