Новини » Політика 4 листопада, 2019, 18:15 блоги
НАТО проти Зеленського: Чи реформує президент СБУ, як цього вимагає Альянс?
Ярослав Божко
Політичний консультант
Фото: Прес-служба СБУ
Фото: Прес-служба СБУ

Західні партнери мають низку зауважень до України, які стоять на перешкоді розвитку співпраці з Альянсом, зокрема, у сфері питань безпекового характеру. Йдеться безпосередньо про принципи реформування СБУ, фактично найбільшої української спецслужби.

Візит генерального секретаря НАТО Єнса Столтенберга до Києва закінчився в основному політизованою суперечкою нашого політикуму щодо подання заявки ПДЧ (План дій щодо членства в НАТО. - Ред.) і її необхідності. У той же час, західні партнери України мають низку зауважень до України, які стоять на перешкоді розвитку співпраці з Альянсом. Звісно ж, наші політики соромливо промовчать, коли їх питатимуть, що саме конкретно стоїть на заваді. Але насправді в Альянсу є низка конкретних зауважень до України, принаймні у сфері питань безпекового характеру.

Йдеться безпосередньо про принципи реформування СБУ, фактично найбільшої української спецслужби. Каменем зіткнення вже довгий час є наявність у служби повноважень для розслідування економічних злочинів, що виводить її з числа просто контррозвідувального органу. Структура має неабиякі здібності для тиску на бізнес з корупційною метою - вона може заводити справи не лише на предмет контррозвідки в економіці, а і взагалі за будь-які економічні злочини. Експерти часто закидають управлінню "К" корупційність та зловживання службовими інтересами в корисливих цілях. У більшості випадків фігуранти корупційних скандалів, пов'язаних з СБУ це все-таки не контррозвідники (у яких, очевидно, немає таких можливостей для тиску на бізнес), а борці з економічними злочинами.

Економічні повноваження у СБУ з'явилися у розпалі боротьби з організованою злочинністю в 1990-х роках, згодом структура оформилася в управління "К", яке і стало об'єктом критики. Успадкована від КДБ УРСР структура охоплювала цілий ряд різноманітних напрямів діяльності спецслужб, тож в 2000-х роках було проведено певне розділення функцій: зі складу СБУ виокремили Держслужбу спецзв'язку і захисту інформації та Службу зовнішньої розвідки. Подальше розділення мало би включати і виокремлення економічної частини СБУ в окрему структуру, чого однак не сталося. 2018 року було прийнято закон про національну безпеку, який визначав порядок проведення цивільного і зокрема парламентського контролю за діями органів нацбезпеки. Цей же документ і передбачав виведення економічного управління з лав СБУ, що було підтримано і західними партнерами України. Разом з тим, реалізація все ж забуксувала і вже представники команди нового президента давали коментарі щодо неможливості швидко реформувати СБУ (зокрема, ще на початку червня про це говорив Руслан Рябошапка).

Президент Зеленський має провести глибоку реформу СБУ, в тому числі з виключенням економічних повноважень. Цього, принаймні, хочуть від нього в НАТО і це в принципі відповідає викликам часу. Під час візиту Столтенберг особисто зазначив, що чекає на початок дії нового закону про нацбезпеку і майбутнього нового закону про СБУ, який ще не ухвалено. Однак, проблемним залишається питання втрати СБУ економічної складової саме для Офісу президента. Адже СБУ є ледве не останнім ключовим атрибутом президентської влади в нашій країні і президенти використовують її як власну зброю у політичних війнах. Розслідування економічних злочинів у руках пропрезидентської спецслужби - важливий важіль для тиску на опонентів і утримання в покорі власної фракції, відцентрові процеси які вже почали всерйоз вилазити назовні. При цьому, передача функцій управління "К" іншій структурі переводить її з орбіти впливу президента в орбіту Кабінету міністрів, адже діятиме найбільш вірогідний сценарій, за яким "К" СБУ замінює Держслужба фінансових розслідувань при Мінфіні.

Хоча між нинішнім прем'єром і президентом немає відкритого конфлікту, повстання глави Уряду проти президента, коли той ослабне - політична традиція українського політикуму, яку в ОП мають передбачати і тепер. СБУ лише як контррозвідувальна організація - набагато менш корисний інструмент у політичній боротьбі, ніж існуюча нині.

При цьому Зеленський затиснений між двох вогнів: критика втручання в бізнесові справи у бік його попередників і прагнення до залучення масштабних іноземних інвестицій озвучені як курс нової влади мають стимулювати його згоду на реформування спецслужби. У той же час, він вже зробив низку кроків, які означають його прагнення до збереження влади і масштабів власного впливу та збільшення обсягу повноважень президента. Мова йде про потенційне включення НАБУ та Нацгвардії до його підпорядкування, яке готується нині на законодавчому рівні, таким чином можна трактувати також і позбавлення нардепів недоторканності, яке на практиці створює додаткові можливості для тиску з боку президента на нелояльних нардепів (в тому числі руками вже згаданих СБУ та НАБУ). Зараз перед президентом Зеленським стоїть питання про владу ціною реформ, або ж реформи ціною влади.

Реформа СБУ має стати одним з основних індикаторів наявності реальної мотивації представників президентської гілки влади до змін. Стосунки з НАТО не анулюються, якщо ми не проведемо згадані Столтенбергом реформи оборонного та безпекового сектору, однак надавати нам допомогу та говорити про глибшу інтеграцію ставатиме дедалі недоречніше.

Ярослав Божко

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
Top
2020-11-29 02:39 :06