Aнонси

усі анонси
Новини » Політика 1815 Читать эту новость на русском

Реформи в Україні не відповідають очікуванням Європи і Європейського парламенту

В Україні зараз є деякі «радянські» законопроекти, які не сприяють розвитку сучасного суспільства і економіки. Депутатка Європарламенту та віце-президентка Комітету Асоціації «Україна - ЄС» Віола фон Крамон-Таубадель дивлячись на перші результати розвитку подій в Києві не вірить, що буде щось нове, революційне, що Україна стане європейською країною з європейськими цінностями.

Реформи в Україні не відповідають очікуванням Європи і Європейського парламенту
Фото ZIK

Про свої погляди на Україну з новою владою вона розповіла Інтерфакс-Україна.

Віола фон Крамон - під час перебування депутатом Бундестагу в період з 2009 по 2013 роки була заступником глави Групи друзів Німеччина-Україна, в 1996-му була асистентом при уряді України в рамках економіко-політичного проекту Німеччини в Києві.

З приходом до влади нової команди Володимира Зеленського, чи бачите ви якісь зміни в порівнянні з тим, що було раніше?

За минулі майже 25 років я організувала досить багато поїздок в Україну представників засобів масової інформації, громадських активістів, членів партії зелених, помічників депутатів, а також тих, кому було цікаво, для того, щоб передати наші знання, поділитися досвідом. В цей процес було залучено величезну кількість людей, витрачені значні фінансові кошти, витрачені тонни паперу, і після всього цього зараз бачити деякі «радянські» законопроекти, які не сприяють розвитку сучасного суспільства і економіки, - від цього я хворіюю і втомлююся. Ти читаєш такі законопроекти і думаєш, що це все ще 80-ті роки. Тому я очікувала, що зараз перейдемо в даний час, в сьогодні, я з нетерпінням чекала, що у нас буде щось нове, революційне. Україні це потрібно. Але зараз, коли ви бачите перші результати, розвиток подій в Києві, ви в це не вірите. Те невелике добре, що було досягнуто за президентства Порошенка, поки не просувається вперед, наприклад, в реформі охорони здоров'я, що турбує. Це не відповідає очікуванням Європи і Європейського парламенту щодо того, що Україна стане європейською країною з європейськими цінностями.

Що конкретно ви маєте на увазі?

Наприклад, візьмемо реформу Уляни Супрун в сфері охорони здоров'я, яка була одним з найбільших досягнень за дуже короткий проміжок часу. Вона, дійсно, встановила прозору,  не корумповану систему. Друга стадія цієї реформи повинна початися зараз, але, навіть не почавши її, цю другу стадію реформи, новий міністр охорони здоров'я і її команда роблять все супротив.

І якщо за часів Супрун парковка біля будівлі міністерства була порожньою - не було лобістів, то після перших днів роботи нової команди ви бачите тих же самих хлопців, які входять і виходять з міністерства. Ми були дуже вражені успіхом цієї реформи, і зараз ми боїмося, що створена Супрун прозора система опинилася в небезпеці, тому що старі еліти намагаються знову повернутися в міністерство. І це викликає занепокоєння. Що стосується реформи охорони здоров'я, то мені цікаво, чи не занадто довіряє президент Зеленський голові комітету з питань охорони здоров'я Верховної Ради? Я сумніваюся в цілому в оточенні президента Зеленського, в якій мірі президент Зеленський правильно поінформований. Особлива проблема, яку я бачу – пан Богдан, бо він дуже небезпечний.

Чому ви так думаєте?

Як українці, як ми, європейці, можемо довіряти тому, хто приєднався до колишнього прем'єр-міністра Азарова під час переговорів в Росії в кінці листопада 2013 року? Тому, хто не відчував моральної необхідності піти у відставку з урядового посту в світлі прийняття «законів про диктатуру» на початку 2014 року, а потім – зі смертями Майдану? Часто ми чуємо, що він професіонал, і тому він потрібен президентові Зеленському. Але він – професіонал без морального компасу. І професіонал старого режиму. Як може президент Зеленський побудувати нову Україну з професіоналами старого режиму? Містер Богдан небезпечний.

Ви маєте на увазі - для відносин Україна-ЄС?

Так, абсолютно. Це дуже неприємно і матиме наслідки. Я була досить наївною. Я думала, що Зеленський - нова фігура, але ні. Сам по собі - так, але не люди, які за ним стоять. Може бути, деякі з його компаній, 95 Кварталу, і є професіоналами, здатними швидко адаптуватися. Те, що вони можуть зробити, так це вчитися і надавати йому (Зеленському) інформацію. Але до тих пір, поки Богдан є найважливішою фігурою в його офісі, іншим буде дуже важко.

З відкритих джерел
З відкритих джерел

І що б ви хотіли бачити? Щоб він пішов?

Звичайно! Це, звичайно, нереально, але донори і західні партнери усвідомили, що Богдан небезпечний, у нього свій порядок денний, ви не знаєте, на кого він працює, не знаєте його намірів і якого роду законопроекти він буде подавати. Перед лицем цих ризиків абсолютно очевидно, наскільки Україні потрібен український парламент, який працює ефективно і усвідомлено на основі реальних демократичних процедур. Ось чого не вистачає в парламенті, який працює в турбо-режимі.

Ми, як депутати Європейського парламенту, повинні наполягати на чистій процедурі прийняття законопроектів, ми повинні наполягати, щоб роль парламенту була сильною, щоб депутати у повному обсязі використовували свої права і виконували свої обов'язки, щоб була прозорість процедури та відповідне обговорення. Це те, про що ми, як депутати, повинні питати.

Як ви маєте намір це робити?

У мене є проект листа до Верховної Ради. Звичайно, ми відзначимо, що дуже зацікавлені в продовженні інтенсивної співпраці. У той же час ми повинні сказати, що вважаємо, що сильний парламент означає іншу процедуру (прийняття законопроектів).

Інший аргумент полягає в тому, що ми виділяємо достатню кількість грошей цій чудовій країні, багато грошей іде на реформи. І якщо пан Зеленський не хоче продовжувати  ці реформи, а замість цього їм перешкоджатиме або навіть поверне їх назад, ми повинні на це реагувати.

Ми не будемо мовчати. Ми повинні розробити необхідні рекомендації, тому що в наших інтересах - продовження процесу реформ.

Український виборець голосував за краще життя, і, якщо пан Зеленський буде блокувати або змінювати напрямки успішних реформ в своїх інтересах, то тоді у нас є проблема.

Але станом на сьогодні і Європейська комісія, і Європейська Рада, і група підтримки реформ зберігають мовчання, не говорять нічого... чи може бути, що тільки ви в Європейському парламенті перебільшуєте ситуацію?

Ні, ви побачите розчарування. Коли реформатори або державні чиновники, які були прийняті на роботу в рамках реформи державного управління, наприклад, в міністерстві охорони здоров'я, змушені будуть залишити свій пост, і ми бачимо спроби повернути корупцію, як у випадку державних закупівель в Міністерстві охорони здоров'я, це погано для українців, які заслуговують на краще. І якщо Зеленський у сфері децентралізації прийме рішення посилити виконавчу гілку і створить інститут префектів, це теж не дуже допоможе...

...але він вибудовує вертикаль влади

Саме! Подивіться на Росію - це дуже хороший приклад. Майте на увазі, що там відбувається. Це, безумовно, те, що Україні потрібно найменше. В країні повинен бути сильний парламент. Те, що ми бачимо, так це свого роду сліпе голосування. Занадто багато на кону, занадто багато чого можна втратити. І якщо люди не будуть задоволені, я маю на увазі тих, хто повертається з війни, тих, у кого є зброя - наступний Майдан не буде мирним. Це може бути жахливо. Український парламент, уряд і президент повинні зробити так, щоб люди отримали те, на що вони заслуговують, це не та ж сама гра, яку ми всі, українці і друзі України в Європі, бачили до цього багато разів.

Що ви маєте на увазі?

Кожен раз, коли у вас змінювалася влада, система корупції і вплив олігархів залишалися. Але зараз люди голосували за те, щоб цього позбутися. Але, як я вже показала на прикладі реформи в охороні здоров'я, це не так. Те ж саме зараз відбувається в сфері юстиції... Щодо вертикалі влади - це дуже страшно...

Але може це добре для досягнень на шляху реформ?

Ні. Потрібен контроль. Потрібен механізм стримування і противаги. Саме про це - демократія. Це не про саму владу. В іншому випадку він (президент) може розігнати парламент, судову систему, засоби масової інформації і буде вирішувати, як маленький диктатор. Це не те, чого ви хочете в демократії. Ви хочете, щоб був сильний парламент, сильна і незалежна судова система тощо. Те, що він намагається розвивати, концентруючи владу, це небезпечно.

Але, може статися, це піде на користь?

Чому?

Зеленського люди люблять: він хоче все поміняти і зробити багато хороших речей для народу. Тому йому потрібно багато влади в руках.

Те саме говорив Путін. Через два роки народ прокинеться в абсолютно інший системі і буде цим шокований. Але я не думаю, що тут хтось спокійно до цього поставиться.

В Україні - ні.

Тому мені і подобається Україна. Ви досить пильні щодо тоталітарної системи. Я, дійсно, сподіваюся, що це тільки початок, і все вирішиться.

Як мені сказали деякі депутати, причина (для нової влади) того, щоб все робити так швидко, це страх Зеленського, що олігархи можуть знову захопити країну, і тому вони повинні поспішати. Але рішення цього (впливу олігархів) - верховенство права.

Як би ви охарактеризували Європейський парламент нинішнього скликання візаві України? Які є настрої тут?

Я не можу говорити за всіх колег, але в цілому, в парламенті є велика підтримка України. Є високі очікування в плані реформ. І ми готові продовжити фінансову допомогу, але не як само собою зрозуміле. Ми повинні бачити результати і докази, що гроші були використані належним чином.

Ви торкнулися фінансового аспекту. Але ж не так давно президент Зеленський в телефонній розмові із президентом США Трампом сказав, що ЄС і, зокрема, Німеччина недостатньо допомагають Україні...

Мене шокувало те, що він сказав, йому не відома сума грошей, яку ЄС направляє Україні щороку. Це дратує. Можливо, він мав читати свої папери краще, можливо, він був погано проінформований Богданом. Може бути, він просто хотів справити враження на Трампа, може бути, він недостатньо сильний, щоб сказати: «Ні, пане Трамп, наші західні партнери роблять хорошу роботу. Нам потрібні вони всі». Просто скажи, що, можливо, вам не відомо, але нам потрібні наші французькі і німецькі і західні партнери з ЄС так само, як нам потрібні США, Канада та інші. Ти не йдеш проти когось, і в той же час демонструєш повагу, хоча б до тієї ж пані Меркель, яка витратила стільки зусиль щодо  українського питання.

Чому він це сказав - мені не відомо. У кінцевому підсумку, це показує непрофесіоналізм, і це теж проблема України. Президенту не відомо, як багато грошей він отримує, від якої країни, від якого донора - це дуже тривожний сигнал. Поки ми просто бачимо доброго молодого президента, дуже доброго актора, дуже популярного, з дивною повісткою дня реформ, і ніхто не розуміє, що відбувається, і чому він поводиться з партнером негідним чином.

Ви думаєте, що це змінить позицію Німеччини щодо України?

Ні. Я не думаю, що на це будь-хто звертає увагу...

Якщо цей хлопець не знає, що він говорить, якщо він слабкий президент і не поінформований, чи повинні ми відігратися на Україні? Чи повинні ми, дійсно, приділяти увагу цій невеликій розмові? Я думаю, що якщо він хоче бути на міжнародній арені, щоб його поважали належним чином, він повинен докласти зусиль, щоб у нас склалося інше враження від того, що він сказав. Але в цілому я не звертаю на це увагу.

Чи правильно я розумію, що позиція Німеччини в цій ситуації це про державу, а не про особистості?

Я б розглядала це саме так. Я не знаю, чи це позиція Німеччини в цілому, але я не чула нічого, що хто-небудь стурбований Зеленським в плані цієї розмови.

Президенти приходять і йдуть, а Україна залишається...

Так. Це більше про Україну. Але коли його політичний порядок денний не на користь країні, то це має значення. Але цій телефонній розмові ми не будемо приділяти увагу.

Якщо слідувати цій логіці, то чи думаєте ви, що ЄС знову продовжить санкції для Росії?

Так звичайно. Тому що Росія не виконала нічого, і причин для скасування немає.

Чи плануєте ви зустрітися з головою Верховної Ради України Дмитром Разумковим?

Якщо він мене прийме - так. Я була б рада з ним зустрітися.

Перш за все, нам потрібна інтенсивна і плідна співпраця, у нас це було в минулому, і я хочу це продовжувати. Я б хотіла бачити, що очікування, які є в українського народу, коли вони голосували за партію Зеленського, втілюються в успішних реформах. Потрібен сильний парламент і добре працююча демократична структура.

Додайте ZIK.UA в обрані джерела Додати в обрані Google News

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

програми телеканалу ZIK

Ринок землі. Перспективи членства України в НАТО | Треба поговорити | 12.11.19
Ринок землі. Перспективи членства України в НАТО | Треба поговорити | 12.11.19 Треба поговорити
Іван Шинкаренко | 12.11.19 | HARD з Влащенко
Іван Шинкаренко | 12.11.19 | HARD з Влащенко HARD з Влащенко
Бійки депутатів. Корупція в Раді. Яка небезпека закладена у бюджет? | Народ проти | 08.11.2019
Бійки депутатів. Корупція в Раді. Яка небезпека закладена у бюджет? | Народ проти | 08.11.2019 Народ проти
Антон Геращенко | 11.11.19 | HARD з Влащенко
Антон Геращенко | 11.11.19 | HARD з Влащенко HARD з Влащенко
Бійка в суді Києва. Ринок землі в Україні. Скандали за участі
Бійка в суді Києва. Ринок землі в Україні. Скандали за участі "Слуги народу" | Треба поговорити Треба поговорити
Ринок землі в Україні.
Ринок землі в Україні. "Слуга народу" без монобільшості? | Деталі дня | 12.11.19 Деталі дня