Думанський: Не виконавши умов Мінська-1, ми не повинні були підписувати Мінськ-2

Юрій Думанський

Розведення військ на Донбасі не відбулося і до цього часу. Це ставить під сумнів реалізацію формули Штайнмаєра. Чому Україна не виконала Мінськ-1 та чи потрібно активізувати переговорний процес з Росією.

Головне про розведення військ на Донбасі із розмови колишнього заступника начальника Генштабу ЗСУ Юрія Думанського з інтернет-виданням Апостроф.

Треба повернутися до початку переговорного процесу, який відбувався в 2014 році, активізувавшись після Іловайської трагедії. Тоді у Мінську-1 всі пункти були сформовані вірно. Там не було жодного політичного питання, лише практичні питання: зупинитись, створити буферну зону 30 кілометрів (ми повинні були відійти на 15 кілометрів і та сторона повинна була відійти на 15 кілометрів). Після створення буферної зони припиняються активні бойові дії і здійснюється роззброєння незаконних збройних формувань. Ми мали їх роззброїти і передати під контроль ОБСЄ. Після цих заходів ми мали брати під контроль державний кордон, здійснити демілітаризацію району проведення бойових дій.

Але, не виконавши умов Мінська-1, ми не повинні були підписувати Мінськ-2.

Готовність Росії

З вересня по грудень 2014-го здійснювався вивід техніки і озброєння згідно з графіком та передача його під контроль ОБСЄ. Були взяті під контроль дві ділянки державного кордону у Луганській області, здійснювалося розмінування буферної зони, створювалися місця пропуску населення.

Йшов процес згідно з підписаним документом про лінію зіткнення. Від України підписав я, від Росії підписував генерал-полковник Олександр Лєнцов, від "ДНР" Захарченко, від "ЛНР" Плотницький. Також ОБСЄ підписувала цей документ. Але потім в листопаді мене змусили відкликати свій підпис. Після цього ми отримали оточення в Дебальцево. Це налякало ВР і в другому читанні вона прийняла особливий статус Донбасу. Якщо ми вирішили йти одним шляхом, то треба було йти. Якщо військовим, то треба було розширювати плацдарм, створювати угрупування для активних дій, мати додаткові резерви. Але військового рішення ми не побачили.

Перемовини - капітуляція?

Тепер потрібно активізувати переговорний процес через практичні дії. Я підтримую риторику діючого президента, а він говорить про те, що потрібно розмовляти. Кажуть, що якщо Зеленський сяде за стіл переговорів з президентом РФ, то він одразу ж капітулює. Чому? Якщо ми розмовляємо, то що - одразу здаємо свої позиції?

Позиція Путіна

Росія виходить зі своїх власних інтересів. Її інтерес – стати світовим лідером. Через які процеси? Через процеси тиску, війни, втручання в політичні процеси різних країн. Але ж ми також повинні вчитись грати. Давайте цьому вчитись. Та все ж таки хотілося б почути від президента і його команди концепцію дій. Не треба розкривати весь план, але концепцію дій повинні суспільству показати. Тоді б, можливо, суспільство і підтримувало розведення. Хоча багато хто, зокрема і експерти, підтримують.

Імітація компромісу

Дуже важливо, яким чином реалізовувати цей план. Що було зроблено в 2014 році і чого не роблять зараз. Тоді була створена спільна група контролю за виконанням Мінську-1. Ця група складалася з військових та працювала безпосередньо в зоні конфлікту. Очолював цю групу я, як заступник начальника антитерористичної операції на той час. До групи входили представники РФ, адже на основі Мінська-1 Росія взяла на себе відповідальність з врегулювання конфлікту. Вона надіслала 75 своїх офіцерів під керівництвом генерал-полковника Лєнцова. Ми створили спільний робочий штаб. До цього штабу зайшла група ОБСЄ і ми розробили детальну дорожню карту виконання Мінську-1.

Тоді була розділена територія "ДНР" і "ЛНР" на 48 робочих районів. В цих районах знаходились незаконні збройні формування. Ми заводимо в ці райони спільні групи та беремо під контроль незаконні збройні формування.

Повернення до перемовин

Якщо ми кажемо, що РФ безпосередньо бере участь у війні, значить знову сідаємо і розмовляємо. Якщо нам цього не потрібно, давайте обирати інший спосіб. Давайте тоді заморожувати цей конфлікт, відгородимося від Донбасу. Ми повинні самі обрати спосіб.

ОБСЄ як гарант відведення сил на Донбасі

А зараз патрулі ОБСЄ - це невеликі групи, і вони просто не в змозі охопити під контроль всю територію. Є безліч територій і об’єктів, куди можливо завести і сховати, наприклад, техніку.

Дії у разі просування НВФ (незаконні військові формування)

Залишиться відповідна система спостереження, система розвідки, створюється система вогню, інженерні системи, які не дають можливості противнику просто так парадним кроком пройти. Плюс – створюється відповідний резерв – група, яка за сигналом по відповідним маршрутам висунеться і займе оборонні позиції там, де це буде потрібно. Ніхто не зайде на наші позиції, тому що в такому разі ворог буде під вогневим впливом. Все, що кажуть інші – міф, який поширюють некомпетентні люди.

Звільнення частини Донецька

У Мінську-1 лінія зіткнення та буферна зона визначені чіткими координатами та зафіксовані. Наприклад, Дебальцеве повинне бути нашим, але неправильна політика, як внутрішня, так і зовнішня, призвела до того, що ми його втратили.

Артур Гор

Читайте більше новин на тему: війна на Донбасі

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...