Новини » Політика 20 вересня, 2019, 18:00
Державна таємниця: Чому нардепи пропонують змінити норми закону
Зміни в закон про державну таємницю. Фото з відкритих джерел
Зміни в закон про державну таємницю. Фото з відкритих джерел

У Верховній Раді мають намір внести зміни до закону про державну таємницю, які реформують інститут держтаємниці.

Розглянемо, чому потрібно змінювати законодавство, та які норми поводження з держтаємницею наразі діють. 

Чому потрібно змінювати закон

На сьогодні чинний закон має прогалини, які дозволяють приховувати інформацію, присвоюючи їй статус державної таємниці. Про це повідомила голова парламентського комітету з питань антикорупційної політики Анастасія Красносільська. Вона зазначила, що норми закону дозволили приховати закупівлю автомобілів для Нацполіції. Це розписано як державне оборонне замовлення, що, у свою чергу, є державною таємницею. На її переконання ситуацію, яка склалася, потрібно змінювати.

Так, коментуючи законопроєкт про викривачів корупції, вона звернула увагу на те, що деякі формулювання документа можуть обмежувати можливості викривачів повідомляти інформацію, що становить державну таємницю. Таку розбіжність у законодавстві виявили громадські організації.

"Пропозиція комітету була: надати можливість викривачам у цій ситуації діяти не лише відповідно до закону про державну таємницю, а й відповідно до закону про доступ до публічної інформації, та про інформацію. Вони встановлюють перевагу, скажімо, суспільного інтересу у спірному питанні, чи якась інформація може бути розкрита", – зазначила Красносільська.

Вона повідомила, що наразі експерти розробляють формулювання, яке дасть можливість викривачам повідомляти інформацію, що може містити держтаємницю. Законотворці уже отримали пропозицію такого формулювання.

Вона переконана, що цей закон не зможе виправити усі недоліки закону про держтаємницю. "На скільки мені відомо, буде готуватись комплексна нова редакція цього документа, яка має вирішити проблеми роздутого інституту державної таємниці", – розповіла депутатка.

Яка інформації підпадає під визначення "державна таємниця"

Закон України Про державну таємницю №3855-XII остання редакція від 05.08.2018 визначає, що державна таємниця – вид таємної інформації, що охоплює відомості у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки та охорони правопорядку. Інформація, розголошення якої може завдати шкоди національній безпеці України.

У статті 8 вказаного закону прописані відомості, які може бути віднесена до державної таємниці. Приміром, неможна розголошувати данні про стратегічні чи оперативні плани, напрямки розвитку окремих видів озброєння, про плани, зміст, обсяг, фінансування та виконання державного оборонного замовлення. Також до держтаємниці відносять дані про державні запаси дорогоцінних металів монетарної групи, коштовного каміння, валюти; систему спеціального і урядового зв’язку.

У законі передбачена інформація, яка не може відноситися до державної таємниці. Так, забороняється засекречувати відомості, якщо "цим будуть звужуватися зміст і обсяг конституційних прав та свобод людини і громадянина, завдаватиметься шкода здоров'ю та безпеці населення", - передбачено в законі.

Інформація може бути внесена до державної таємниці рішенням державного експерта з питань таємниць. Данні засекречують за його власною ініціативою або за зверненням керівників відповідних державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій чи громадян. "Інформація вважається державною таємницею з часу опублікування "Зводу відомостей, що становлять державну таємницю", - значиться в законі.

Яке покарання передбачено за розголошення державної таємниці

У чинному законі передбачено покарання не тільки за розголошення "засекречених" даних, а й за втрату документів чи інших носіїв таких відомостей. Також, згідно з законом, караються дії щодо:

  • навмисного невнесення до державної таємниці інформації, яка такою являється; 
  • внесення даних, які не відносяться до держтаємниці;
  • безпідставного засекречування інформації. 

За порушення норм закону передбачена дисциплінарна, адміністративна та кримінальна відповідальність.

В Кодексі України про адміністративні правопорушення значиться, що порушники закону мають сплатити штраф:

  • громадяни – від десяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; 
  • посадові особи – від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 

При повторному порушенні закону передбачено накладення штрафу на:

  • громадян від тридцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
  • посадових осіб - від п'ятдесяти до ста п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

В Кримінальному кодексі зазначено покарання за розголошення держтаємниці у вигляді позбавлення волі на строк від 2-х до 5-ти років. Якщо правопорушення спричинило тяжкі наслідки, правопорушник карається позбавленням волі на строк від 5-ти до 8-ми років.

Втрата секретних документів карається позбавленням волі до 3-х років, а при спричиненні тяжких наслідків – від 2-х до 5-ти років.

*****

В Україні триває розробка дієвих засобів боротьби з корупцією

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-10-18 11:20 :46