Новини » Політика 11 вересня, 2019, 11:55
Усунути президента з посади: як працюватиме закон про імпічмент
Верховна Рада. Фото facebook.com/petroporoshenko
Верховна Рада. Фото facebook.com/petroporoshenko

Верховна Рада України 10 вересня ухвалила в цілому Закон України "Про особливу процедуру усунення Президента України з поста (імпічмент)". Цей документ було внесено до парламенту за ініціативи чинного глави держави Володимира Зеленського.

Розглянемо, основні правила використання процедури імпічменту в Україні.

Які норми прописані в законі

Закон про імпічмент підтримали 245 народних депутатів, з яких 243 — представники партії «Слуга народу». Документ ухвалили з технічно-юридичними правками.

Зокрема, у законі про імпічмент №1012 прописана наступна процедура усунення з поста Президента України:

  • процедуру імпічменту можуть ініціювати більшість народних депутатів  від конституційного складу парламенту;
  • розслідування має проводити спеціальна тимчасова слідча комісія, спеціальний прокурор і спеціальні слідчі. До складу комісії входитимуть нардепи з урахуванням принципу пропорційного представництва депутатських фракцій та груп в парламенті; 
  • права та свободи й законні інтереси Президента України в процедурі імпічменту забезпечуватимуть його захисники;
  • висновки та пропозиції щодо дослідження вчинення президентом державної зради чи іншого злочину готуватиме спеціальна тимчасова слідча комісія;
  • пленарне засідання Верховної Ради України, на якому розглядатимуться вказані висновки і пропозиції, буде відкритим. У законі передбачені винятки, якщо висновки та пропозиції або додані до них матеріали міститимуть інформацію, що становить державну або іншу охоронювану законом таємницю;
  • якщо парламент прийме рішення про звинувачення президента, парламент має звернутися до Конституційного Суду України (КСУ) та Верховного Суду (ВС). КСУ повинен надати висновок щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту. ВС має надати висновок про те, що діяння, у яких звинувачується Президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину;
  • рішення про імпічмент може прийматися, якщо висновки Конституційного Суду України та Верховного Суду засвідчать дотримання вимог Конституції та законів України;
  • щоб усунути президента з поста рішення має підтримати не менш як три чверті нардепів від конституційного складу парламенту;
  • якщо парламент не прийме постанову про імпічмент головуючий від імені Верховної ради має вибачитися перед президентом.

Прийняття закону дасть змогу створити правові засади для гарантування реалізації народними депутатами України контролю за дотриманням главою держави Конституції та законів України, відновлення системи стримувань та противаг шляхом забезпечення можливості практичної реалізації процедури імпічменту Президента України через усунення низки недоліків та прогалин у чинному законодавстві, існування яких наразі унеможливлює таку реалізацію", - йдеться у пояснювальній записці до закону.

На думку автора документу, закон дозволить забезпечити необхідну відкритість та гласність під час розслідування обставин щодо вчинення Президентом України державної зради або іншого злочину та прийняття Верховною Радою України відповідних рішень.

Він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Причини припинення процедури імпічменту

Згідно з законом, процес усунення президента з посту припиняється:

  • у разі відставки президента за власним бажанням. Також передбачено закриття відповідних проваджень у Конституційному Суді України та Верховному Суді;
  • після проголошення президентом заяви про відставку висновки і пропозиції спеціальної тимчасової слідчої комісії, документи, матеріали, результати експертиз та інші відомості, що стосуються розслідування, направляються до органів досудового розслідування для здійснення досудового розслідування.

 

Процедура імпічменту: що змінить закон

Можливість усунути особу з посту Президента України міститься в ст. 111 Конституції України. У новому законі прописаний порядок проведення процедури імпічменту та роль у ній всіх учасників – народних депутатів, спеціальної тимчасової слідчої комісії, прокурора, слідчих та захисників президента. Так у законі міститься:

  • порядок створення спеціальної тимчасової слідчої комісії, обрання спеціального прокурора та спеціальних слідчих;
  • функції, права та обов’язки тимчасової слідчої комісії, прокурора та слідчих.
     

Деякі експерти зазначають, що закон про імпічмент не потрібен. Так, народний депутат України (фракція "Опозиційна платформа – За життя") Нестор Шуфрич розповів, що документ не знімає імунітету з президента, а лише уточнює алгоритм здійснення процедури імпічменту. Нардеп зазначив, що насправді вона уже чітко виписана в статті 111 Конституції, цей документ, фактично, дослівно її повторює. Натомість стаття 105 Конституції гарантує президенту недоторканність. Тож, якщо б чесно виконувати обіцянки Зеленського щодо скасування "касти недоторканних", потрібно було б вносити правки саме до статті 105, а не приймати новий закон. Нестор Шуфрич переконаний, що варто підписати закон про тимчасові слідчі комісії. Адже їхнє створення є однією із умов і процедурних моментів підготовки до процедури імпічменту.

 

Такої ж думки дотримується і народний депутат партії "Європейська солідарність" Андрій Парубій. За його словами "6 червня цього року ВР прийняла закон 1098, який повністю подетально передбачає процедуру імпічменту. І цей закон готувався впродовж років. Не треба нам законодавчого спаму, не треба великої роботи, треба дві хвилини, щоб президент підписав закон 1098 і за дві хвилини країна буде мати Закон про імпічмент", пишуть "Подробности".

Закон "Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України" 1098 від 28.11.2014 депутати напрацьовували декілька років і ухвалили його 6 червня 2019 року. Проте до вересня Президент України не підписав документ. Коментуючи прийняття закону про тимчасові слідчі комісії народний депутат партії "Слуга народу" Данило Германцев зазначив: "Тимчасові слідчі комісії були проголосовані депутатами які вже сиділи на чемоданах, і це був такий більше політичний крок. Вони передали цей законопроєкт президенту на підпис, законопроєкт суперечив проєкту закону, який вніс уже тоді у Верховну Раду Президент України".

На сайті парламенту значиться, що закон було направлено на підпис Президенту України 12 червня 2019 року. Про рішення Володимира Зеленського щодо подальшої долі документу не вказано.

Які зміни потрібно внести з українське законодавство

Питання усунення Президента України з посту – складне. Політики намагалися його вирішити не один раз. Експерти висловлювали думки про необхідність внесення зміни в Конституцію України для створення дійсно дієвої процедури. Так, лідерка партії ВО «Батьківщина» Юлія Тимошенко у 2017 році зазначала, що "із нинішньою Конституцією імпічмент реалізувати неможливо", повідомляється на сайті партії. "Чинна Конституція лише констатує, що народ є джерелом влади, але не дає йому в руки жодного інструменту влади. Якби в українського народу сьогодні були інструменти та можливості прибирати з посад мафіозних президентів законним, конституційним шляхом, то не потрібні були б ні перша, ні друга революції", – зазначила вона.
 
Про перегляд норм Конституції України говорили й інші політики. "Насправді наша вимога залишається такою ж – усі повинні бути рівними перед законом. І президент, і судді, і народні депутати повинні не мати недоторканності. Ми не голосували за недоторканність депутатів тільки тому, що не було, а ні президента, а ні суддів у цьому списку", - розповів народний депутат, співголова фракції "Опозиційна платформа - За життя" Юрій Бойко.
 
Проте, за словами Голови Верховної Ради Дмитра Разумкова, зміни в Основний Закон поки вноситися не будуть. "Необхідно, щоб це був окремий закон, який регулюватиме цей процес (імпічмент, - ред.). Дуже багато було суперечок, що питання імпічменту прописане в законі про ТСК, але за кожен напрямок повинен відповідати свій законопроєкт і незабаром – закон. Щодо змін до Конституції, поки що таке питання на порядку денному не стоїть", - сказав Разумков.
 
 
 
 
 
 

Тож, закон є, а чи буде він працювати і чи дійсно парламент зможе відправити президента у відставку – спрогнозувати складно.

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-09-20 04:14 :47