Новини » Суспільство 5 вересня, 2019, 15:50
Перевірка телеканалів Нацрадою: під прицілом "ZIK"
Свобода слова в Україні. Фото з відкритих джерел
Свобода слова в Україні. Фото з відкритих джерел

Національна рада України з питань телебачення та радіомовлення призначила телеканалу "ZIKу" позапланову перевірку. Про це йдеться на сайті регулятора. Втім, перевірки телеканалів – явище в Україні не нове. Під приціл регулятора вже потрапляли телеканали "112 Україна", "NewsOne", "Інтер", "Наш".

Проведення перевірок перешкоджає роботі журналістів і несе ознаки утисків свободи слова. Виникає питання – з яких причин Нацрада перевіряє телеканали та чи можна довіряти моніторингу регулятора?!

Чому Нацрада призначила перевірку "ZIK"

Національна рада призначила телеканалу "ZIK" позапланову перевірку. За повідомленням регулятора, причиною такого рішення послужила зафіксована в серпні відсутність мовлення на супутнику. «За результатами моніторингу супутникового мовлення ТРК "МІСТ ТБ" (логотип "ZIK") від 27 серпня 2019 року зафіксовано відсутність мовлення за параметрами, вказаними в ліцензії, що є ознакою порушення вимог частини сьомої статті 27 та пункту а) частини першої статті 59 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", – значиться у повідомленні Нацради.

Разом з тим, наразі на сайті регулятора не повідомляється про дату проведення зазначеної перевірки. 

Від перевірок до відкритих атак: хто і як намагається "вплинути" на вільних журналістів

В Україні виникла необхідність відділити журналістику від політики. Таку думку висловила генеральна продюсерка телеканалу "ZIK" Наташа Влащенко в ході спільного телемарафону телеканалів ZIK, NewsОne та «112 Україна» «Несвобода слова».

На її переконання, політики уже багато років вважають журналістику власним інструментом для вирішення власних проблем, за допомогою якого можуть вирішувати свої проблеми. «Є окремий контролюючий орган – Нацрада. Та мені видається, що це не контролюючий орган, а орган для репресій. Як ми знаємо, половина його людей – представники президента, а половина – Верховної Ради. Таким чином, ці люди є просто виразниками інтересів політики. Мені здається, це пора припиняти. Склад Нацради має бути іншим, вона має формуватися за абсолютно іншими принципами. Інакше фіналу цьому ніколи не буде», – підкреслила Наташа Влащенко.

Вона зазначила, що на журналістів, які не приймають таких правил, чиниться атака. Зокрема, продюсерка телеканалу ZIK розповіла про атаки, які вже чинились на телеканал та на неї особисто.

За її словами, перша атака відбулася після інтерв’ю з Андрієм Портновим. В ній брало участь не тільки багато депутатів "Народного фронту", а й державних чиновників, таким, зокрема, є і Артем Шевченко. "Друга атака була здійснена «Братством» і Корчинським. Вони сказали, що причина атаки – їм здається, ніби канал має змінити власника. Лише на цій підставі вони прийшли до каналу, пробули там два тижні, просто дестабілізували роботу каналу. На канал люди заходили через чорний хід. Як вони поводились біля наметів ми навіть виставляли в інтернет. Їм там дуже було весело", – наголосила Влащенко.

Після другої атаки "ZIK" був змушений звернутись до парламентського Комітету з питань свободи слова. Однак, на засіданні активно поводились лише Ольга Червакова та Юрій Павленко. Наташа Влащенко зазначила, що всі інші члени комітету не захищали журналістів. Навіть, коли Корчинський заявив, що прийде із «Братством» додому до Влащенко, на це ніхто не звернув великої уваги.

«Третя атака була, коли я запросила до себе на інтерв’ю пана Лавриновича, який, до речі, до цього досить багато був на ефірах. Весь канал був обклеєний моїми портретами, з яких стікала кров. Автором цього "шедевру" була організація, яку очолюють депутати Висоцький та Левус. Це також представники "Народного фронту". Я тоді звернулась до Аваков і попросила, щоб він знайшов своїм депутатам якусь роботу", – зазначила генпродюсерка телеканалу "ZIK".

За її словами, правоохоронні органи не реагували належним чином на усі ці речі. Навіть після подання заяви на Корчинського, слідчий приходив лише раз, а потім все "затихло". "Думаю, це одна із причин, чому фейкові громадські організації так спокійно почуваються і роблять речі, які здійснюють розбалансування журналістської спільноти і атаки на журналістів", – наголосила Наташа Влащенко.

Які канали вже потрапляли під приціл Нацради

Нацрада 9 липня цього року вирішила провести позапланову виїзну перевірку телеканалу "NewsOne". Причиною послужив спершу анонсований, але потім скасований намір провести телеміст із російським телеканалом "Россия-24".

За день до цього, 8 липня телеканал "NewsOne" відмовився від проведення планованого телемосту. На каналі зазначили, що "була розпочата масована інформаційна атака" і лунали "прямі погрози фізичної розправи стосовно журналістів і їхніх близьких".

Наприкінці серпня цього року член Нацради з питань телебачення і радіомовлення Сергій Костинський розповів про перевірку телеканалу "NewsOne": "Я можу сказати, що перевірка вже проведена. За результатами цієї перевірки на 5 вересня винесено рішення. Ми моніторили ефір цього телеканалу зокрема під час виборів і зафіксували факти, які мають ознаки розпалювання ворожнечі в українському суспільстві. І є проект рішення, який передбачає звернення Національної ради до суду щодо анулювання ліцензії", – наголосив Костинський.

У липні цього року Нацрада вирішила перевірити телеканал "Максі-ТВ", на базі якого веде мовлення телеканал "НАШ". Причиною послужило перевищення частки реклами протягом години фактичного мовлення на 15% та недотримання умов розміщення реклами.

У травні цього року регулятор вирішив перевірити телеканал "Інтер" через трансляцію 9 травня концерту "Перемога. Одна на всіх".

У лютому поточного року під приціл регулятора потрапив телеканал "112 Україна". В Нацраді зазначили, підставою стали зафіксовані під час моніторингу висловлювання ведучого і гостей у студії, що свідчать про ознаки порушення тих норм законодавства, які забороняють пропагувати чи розпалювати національну, расову чи релігійну ворожнечу та ненависть, популяризувати чи пропагувати органи держави-агресора та їхні окремі дії, поширювати необ’єктивну інформацію".

Чи можна довіряти моніторингу Нацради

Національна рада України з питань телебачення та радіомовлення сама опинилася на порозі скандалу – скандалу корупційного. Регулятор проводить перевірку телеканалів на основі моніторингу. Проте в роботі цієї системи є певні помилки.

«Найбільш кричущим "багом" виступає невиконання функціональних вимог – синхронізація часу системи моніторингу з серверами точного часу через Інтернет і візуалізація цієї інформації на записах відеоконтенту шляхом нанесення тайм-коду (який складається з дати, точного часу трансляції, значка приналежності запису Нацраді). Є й безліч інших вимог, які не виконані», – пише "Страна".

Крім того, система моніторингу була побудована ТОВ "Новітнє обладнання". Ця компанія виграла тендер, проведення якого в Державному бюро розслідувань викликало підозру. Сумніви в порядності у правоохоронців викликав проведений у 2018 році тендер Нацради на реалізацію 1-го етапу створення та впровадження автоматизованого програмно-апаратного комплексу для здійснення офіційного моніторингу телерадіопрограм.

За даними джерел "Страни" в Нацраді, автоматизований програмно-апаратний комплекс ввели в експлуатацію без підписання повного пакета документів.
Тож, з діяльністю Нацради не все однозначно.

Нагадаємо, директор телеканалу «NewsОne» Юрій Будяк під час засідання Нацради щодо розгляду результатів перевірки каналу звинуватив Сергія Костинського у маніпуляціях.

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-09-18 07:52 :39