Новини » Суспільство 968

«Солдатські могили»: Марія Приймаченко передбачила аварію на ЧАЕС задовго до трагедії

ZIK

Художники Пабло Пікассо та Марк Шагал називали картини української мисткині Марії Приймаченко геніальними. Та замість слави і багатства жінка до кінця своїх днів творила у скромній батьківській хаті на Київщині. У 1986-му Приймаченко разом із сім’єю відмовилась евакуйовуватись із зони, ураженої радіацією, трагедія на ЧАЕС наклала свій відбиток на творчості художниці. Більше того – її картини з фантастичними звірами та яскравими квітами вважають передбаченням біди.

Журналісти проекту «Історична правда з Вахтангов Кіпіані» на телеканалі ZIK розповіли про найрезонансніші факти з життя української художниці.

Аналогів робіт Марії Приймаченко не існує досі. Художниця володіла унікальним стилем – її фантастичні звірі у квітах та яскраві фарби впізнають далеко за межами України.

Будинок Марії Примаченко був всього за 30 км від Чорнобильської АЕС. В ніч на 26 квітня її онук бачив спалах над станцією. Тоді жінка була захоплена малюванням, закликала не панікувати – ніхто не підозрював, що став жертвою однієї із найстрашніших катастроф в історії людства.

Вибух у містечку Прип’ять порівнюють за потужністю з 300 бомбами, які скинули на Хіросіму. Підвищений радіаційний фон було зафіксовано більш ніж у 20 країнах світу.

Приховати техногенну катастрофу у центрі Європи СРСР було неможливо. Прип’ять – відносно недалеко від кордонів, вітер потягнув радіацію не на соціалістичні країни, а в Швецію. Там виявили підвищений активний фон і почали шукати, звідки відбувся витік.

Радянський Союз направив до Прип’яті 40 тисяч військових, 10 днів працювала авіація, декого перекидали із місій в Афганістані. Спочатку руками солдатів запобігали наступним вибухам, потім – ліквідовували наслідки.

Після аварії на ЧАЕС лікарі надавали допомогу такій кількості постраждалих, що співмірно з втратами під час повномасштабної війни. За даними ООН, внаслідок катастрофи постраждало близько 9-ти мільйонів осіб.

Евакуацію населення з Прип’яті почали лише 27 квітня. Для зменшення обсягу багажу, людям казали, що покидають домівки тимчасово. Впродовж доби вивезли майже 44 тисячі осіб, до 6 травня евакуювали мешканців із 30-кілометрової зони.

Марії Приймаченко пропонували переїхати на Полтавщину. Ще в дитинстві художниця захворіла на поліомієліт, отримала інвалідність, тягала за собою 7-кілограмовий протез. Лікарі наголошували:  їй залишатись у радіаційній зоні було особливо небезпечно.

Попри небезпеку, Приймаченко не покинула домівку – наполягла, що малюватиме лише вдома. Її село – Болотня – потрапила у 30-ти кілометрову зону відчуження, майже усі мешканці виїхали, але художниця з родиною продовжила звичне життя.

Після Чорнобильської аварії, яка викликала найрізноманітніші мутації та вади, фантастичні картини Марії Приймаченко сприйняли, як пророцтво чи попередження. Рідні художниці кажуть, що вона мала дар передбачування, до неї приїжджали з Києва та найближчих сіл відшептати дітей від переляку.  

У 1971-му художниця написала картину «Солдатські могили». Її трактують, як своєрідне передчуття глобальної катастрофи – саме того року почали будувати ЧАЕС з чотирма реакторами.

У рік Чорнобильської катастрофи створила картину, де зобразила червоно-синього «звіра-атома» із довжелезним язиком та гострими зубами. Його мисткиня присвятила 40-му Президентові США Рональдові Рейгану.

Марія Приймаченко померла 18 серпня 1997 року, залишивши по собі творчу спадщину у 2 тисяч робіт. Перед смертю бачила сон – «там» її вже чекали, підготували фарби.

Loading...
Loading...
Loading...