Новини » Світ 4 червня, 2019, 15:45
370 світлових років у космос: Астрономи зробили нове фото далекої системи молодих екзопланет
Фото: hubblesite.org/ESO and S. Haffert (Leiden Observatory)

Астрономам вдалося поспостерігати за газопиловим диском молодої зірки, в якому триває зародження нових планет.

Про це пише Naked science.

Далекі екзопланети виявляють побічно, за їхнім впливом на світло своїх зірок, які вони можуть час від часу затьмарювати або, наприклад, змушувати трохи коливатися на місці. Отримати знімки таких об’єктів, зовсім невеликих і тьмяних, – більш складне завдання. Подібні спроби залишаються поодинокими, а описана в кінці 2018 року HR 8799 до сих пір була єдиним прикладом планетної системи, яку вдалося побачити при прямих спостереженнях. Про новий знімок вчені повідомляють в журналі Nature Astronomy.

Зірка сонячного типу PDS 70 розташована в 370 світлових роках, і, на відміну від попередньої системи HR 8799, її планети ще продовжують формуватися і рости. Зірку оточує диск газу і пилу, а обертові молоді екзопланети розчищають в ньому широкі просвіти. Такі «доріжки» були помічені в залежності від типу диска далеких зірок і раніше – мабуть, як мінімум частина з них пов’язані з ще не виявленими екзопланетами.

Вік зірки PDS 70 оцінюється всього в шість мільйонів років, і в навколишньому її протопланетному диску виявляється широкий просвіт радіусом від трьох до шести мільярдів кілометрів. Ще в 2018 році у внутрішнього краю цього просвіту була помічена екзопланета – газовий гігант PDS 70 b, орбіта якого схожа з орбітою нашого Урана. Нові спостереження системи були проведені за допомогою спектрометра MUSE, який розташований європейській обсерваторії VLT у Чилі.

Зіставивши ці дані з архівними спостереженнями VLT, вченим вдалося виділити випромінювання самої зірки і розглянути її молоду планетну систему. Робота дозволила безпосередньо побачити планету PDS 70 b і дати нову оцінку її маси – до 17 мас Юпітера. А у далекого краю просвіту, в 5,5 мільярда кілометрів від зірки, астрономи виявили ще одну планету. PDS 70 з знаходиться від зірки приблизно на тій же відстані, що Нептун від Сонця, однак набагато більша нього і досягає 10 мас Юпітера.

Нагадаємо, астрономи знайшли Заборонену планету.