Новини » Світ 16 травня, 2019, 11:03
Чумацький шлях пронизує велика «дірка», як після гарматного пострілу, – вчені
Галактика Чумацький Шлях. Фото: NASA

У зіркових потоках нашої галактики виявили рвану «дірку», яка, можливо, спричинена величезними згустками темної матерії.

Про це повідомляє ІА ZIK з посиланням на Naked-science.

Коли велика галактика поглинає дрібну галактику або кульове скупчення, вони закручуються навколо її центру, перетворюючись в розтягнуті гравітацією зоряні потоки. У Чумацькому Шляху відомі десятки таких об’єктів, колишніх скупчень і карликових галактик. Один з найдовших – потік GD-1, і можна було б очікувати, що в лінії, в яку витягнулися його зірки, буде лише один «пробіл» – місце зі зниженим числом світил, вихідна точка, звідки вони почали розбігатися.

Однак астрономи Гарвард-Смітсонівського центру астрофізики виявили, що у зоряного потоку є як мінімум ще один, раніше невідомий проміжок, причому в його околицях розподіл зірок порушено, утворюючи щось на зразок зубця. Все виглядає так, немов GD-1 був пробитий колосальним «снарядом» – невідомим об’єктом, який залишив рвану «рану». Про це Ена Бонак (Ana Bonaca) розповіла в доповіді, яка була представлена на зустрічі Американського фізичного товариства (APS) в Денвері.

«Ми не можемо пов’язати цей «снаряд» з жодним спостережуваним об’єктом, який випромінює енергію – каже Бонак. – Він набагато масивніший зірки, нарівні мільйона сонць. Зірок такої маси не існує, це можна виключити. А якщо це чорна діра, то вона повинна бути надмасивною чорною дірою – на зразок тієї, яка розташована у центрі нашої галактики».

Однак присутність другої велетенської чорної діри астрономи напевно б помітили, як спостерігають численні ефекти надмасивної чорної діри Стрільця А*.

«Швидше за все, «рани» зоряному потоку могли завдати щільні масивні згустки темної матерії», – вважає вчена.

Ця таємнича форма речовини не вступає ні в один з видів взаємодій, крім гравітаційної. Її неможливо побачити, але вона справляє визначальний вплив на зростання і еволюцію галактик і великомасштабної структури Всесвіту. Згусток темної матерії розмірами від 30-65 світлових років цілком міг пробити проломи в зоряному потоці. Зрозуміло, не можна повністю відкинути можливість того, що «снаряд» все-таки був особливо щільним скупченням зірок і його просто не вдається ідентифікувати.

Нагадаємо, астрономи виявили сліди зіткнення Чумацького Шляху з іншою галактиктикою.