Новини » Економіка 15 травня, 2019, 14:43
Росія заплатить Україні за «брудну» нафту: очистка нафтопроводу «Дружба» триватиме до півроку
Нафта. Фото: Getty Images/Global Images Ukraine
Нафта. Фото: Getty Images/Global Images Ukraine

14 травня у Братиславі російська «Транснефть», угорська Група MOL, словацька Transpetrol та АТ «Укртранснафта» розглянули питання компенсації додаткових витрат на проведення нестандартних робіт, пов’язаних із витісненням некондиційної нафти із нафтопроводу «Дружба». Росія погодилась на компенсацію витрат усім сторонам, причетним до нафтопроводу. Зараз триває узгодження умов та суми компенсації.

Про це повідомляється на сторінці «Укртранснафти» в Facebook.

«Оскільки врегулювання цього питання не передбачене чинною угодою про надання послуг з транзиту російської нафти,... сторони погоджують додатковий договір до чинної угоди, згідно з яким буде відбуватися розрахунок, визначатися терміни і умови компенсації додаткових витрат АТ «Укртранснафта», – йдеться в повідомленні.

В «Укртранснафті» також нагадали, що 11 травня за рахунок звільнення однієї нитки «Дружби» (угорський напрямок, – ІА ZIK) був відновлений транзит до Європи.

Нафта з підвищеним вмістом хлорорганіки буде перекачуватися на європейські НПЗ партіями, відповідно до узгодженого всіма зацікавленими сторонами графіком.

«Повне прокачування некондиційної нафти Urals з території України до Угорщини і Словаччини може зайняти від чотирьох до шести місяців. Цей термін залежить від концентрації хлорорганічних сполук в залишках сировини», – додали в компанії.

На початку травня АТ «Укртранснафта» (УТН) у відповідь на запит Інтерфакс-Україна повідомила, що станом на 2 травня недоотримала 29,2 млн грн (близько 1 млн євро) виручки через припинення з вечора 25 квітня транзиту російської нафти в напрямку Словаччини, Чехії та Угорщини.

«З огляду на ситуацію, що склалася, а також з огляду на необхідність виконання російськими компаніями своїх договірних зобов’язань, «Укртранснафта» розраховує, що невиконані плани поставок нафти російських вантажовідправників буде надолужено за рахунок збільшення обсягів перекачування в наступні звітні періоди до кінця поточного року», – відзначили в коментарі агентству.

В УТН уточнили, що нафта з підвищеним вмістом хлору в процесі транспортування не завдає шкоди трубопроводам компанії, а відсутність на сьогодні прямого збитку інфраструктурі робить неактуальним питання такої компенсації.

«Разом з тим якщо при проведенні технічних робіт, пов’язаних з рішенням ситуації, що склалася, УТН понесе будь-які витрати нестандартного характеру, компенсація таких витрат буде проведена замовником послуг відповідно до чинних договірних умов», – йдеться у відповіді на запит.

За оцінкою компанії, потенційний обсяг транзитної нафти зі зміненими якісними характеристиками в трубопровідній системі і резервуарних парках української ділянки магістрального нафтопроводу «Дружба» становить близько 500 000 тонн. Загалом сумарна номінальна ємність резервуарних парків УТН, задіяних в транспортуванні нафти, становить 883 000 куб. м, з яких 257 000 куб. м – номінальна ємність резервуарних парків системи «Дружба» УТН.

«Всі рішення спрямовані на швидке відновлення безперебійного транзиту нафти за маршрутом південної гілки нафтопроводу «Дружба», виходячи із задіяних і вільних потужностей кожної з ділянок системи, за існуючими договірними умовами і зобов’язаннями між постачальниками, транспортними компаніями і кінцевими споживачами, вимог нормативно-правових документів, а також законодавчих вимог, включаючи митні норми», – резюмували в УТН.

Погоджений учасниками процесу план дій передбачає вихід системи магістральних нафтопроводів «Дружба» на штатний режим роботи до 20 травня 2019 року.

Натомість, іншої думки про вплив російської «брудної» нафти на обладнання нафтопроводу та переробних заводів висловлюють провідні світові компанії.

Міжнародні торговельні компанії Vitol, Glencore і Trafigura не можуть позбутися від забрудненої російської нафти з відвантаженням із балтійського порту Усть-Луга, оскільки кінцеві споживачі відмовляються її приймати, побоюючись за збереження свого нафтопереробного устаткування. Про це повідомляє Reuters.

За даними трейдерів і терміналу Refinitiv Eikon, принаймні десять танкерів із сумарним обсягом майже 1 млн тонн Urals перебувають у різних точках Європи в пошуках нових покупців, оскільки традиційні споживачі, в числі яких Eni, Exxon Mobil, Royal Dutch Shell, PKN і Repsol, відмовляються брати сорт з екстремально високим вмістом органічного хлору.

«Це катастрофа й величезний удар по іміджу Росії як надійного постачальника. Ми чуємо обіцянки від уряду РФ, що скоро проблема буде вирішена, але нічого досі не відбулося», – наголосив великий покупець російської нафти. Торгові компанії відмовилися від коментарів.

Раніше російська влада пообіцяла, що якісна нафта буде в порту Усть-Луги 8 травня, однак п’ять джерел у торгових колах повідомили виданню, що рівень вмісту органічної хлору в Усть-Лузі залишається високим – майже 60–75 ppm при нормі 10–15 ppm.

«Я запитав нашого фахівця з переробці, чи можемо ми купити цю нафту? Він сказав, що це великі ризики для обладнання», – сказало джерело в компанії, яка купує Urals на Балтиці для постачання на НПЗ у Європі.

Подібну позицію зайняв і президент Білорусі Олександр Лукашенко. Він вважає, що його країна найбільше постраждала від російського сурогату і оцінює збитки у сотні мільйонів доларів, повідомляє БелТА.

 

Президент Білорусії пояснив, що при підрахуванні збитків будуть враховуватися кілька факторів. «Це величезний збиток, завданий нафтопроводу, самому обладнанню на нафтопроводах – насоси на самих станціях і все інше, – і на НПЗ. Два нафтопереробні заводи, особливо Мозирський, більше, ніж Новополоцкий, були забруднені. І це величезний збиток всій країні», – розповів він.

Точна сума збитків буде встановлена після перевірки на НПЗ, додав Лукашенко.

Забруднена нафта викликала дуже сильну корозію, пояснив Лукашенко: «За тиждень навіть трубу, по якій прокачується нафта, на 4-5 мм, як кажуть фахівці, з’їдає».

Причиною аварії Лукашенко назвав «розхлябаність і розхитаність на території Росії». При цьому, як вважає президент Білорусії, російський президент Володимир Путін «розуміє, що збитки треба компенсувати».

У коментарі агентству Reuters глава «Укртранснафти» Микола Гавриленко заявив, що станом на 14 травня в українській частині нафтопроводу «Дружба» залишається близько 350 000 тонн забрудненої хлорорганікою нафти і «Укртранснафта» буде перекачувати цю нафту в Угорщину та Словаччину протягом наступних чотирьох-шести місяців.

Він зазначив, що Київ розраховує отримати компенсацію від російської трубопровідної монополії за додаткові витрати, пов’язані із зберіганням забрудненої нафти.

Загальний обсяг некондиційної російської нафти з високим вмістом хлорорганики, який скупчився в трубопроводах Росії, Білорусі, України та Польщі, оцінюється в 5 млн тонн.

Цього ж дня, 14 травня, в найбільшій угорської нафтогазової компанії MOL, якій належить і словацький НПЗ Slovnaft, прокоментували ситуацію, що виникла в результаті потрапляння в другій половині квітня забрудненої нафти в російський експортний трубопровід.

Тут повідомили, що прокачування нафти «Дружбою» відновлено ​​лише частково – на гілці Україна-Угорщина. Друга, основна гілка нафтопроводу, що йде через Польщу до Німеччини, досі паралізована, інформує DW.

«Щоб гарантувати транспортування кондиційної нафти через нафтопровід «Дружба» якомога швидше, MOL, як багато інших компаній в постраждалих країнах, погодилася викачати і зберігати у себе 100 000 тонн забрудненої нафти», – йдеться у відповіді угорської компанії.

Видання звернулось до кількох імпортерів, які отримують нафту через «Дружбу». Однак вони відмовилися коментувати ситуацію, отже підтвердження з інших джерел, що за утилізацію нафти взялися й інші європейські компанії, немає.

У повідомленні MOL також йдеться, що компанія самостійно проведе очистку російської нафти, «використовуючи новітні технології з додаванням чистої нафти».

Відновлення поставок нафти «Дружбою» на території Угорщини MOL чекає в другій половині травня, «згідно з домовленостями з російськими та українськими транспортними компаніями». В очікуванні кондиційної нафти з труби, компанія, як говориться в офіційному повідомленні, працює без перерв, використовуючи надані владою Угорщини стратегічні резерви.

Таким чином угорська сторона фактично підтвердила інформацію, надану в «Укртранснафті» про те, що основні споживачі нафтопроводу «Дружба» узгодили з Росією умови вирішення найбільшої техногенної аварії в історії мережі. Залишається лише питання про розмір компенсації, яку отримає кожна зі сторін.

Більше про колапс на нафтопроводі «Дружба» читайте у першому матеріалі ІА ZIK на цю тему: «Брудна нафта: Як санкції та бажання помсти спричинили найбільшу техногенну катастрофу Росії».

Аналітична група ІА ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-05-19 14:15 :10