Новини » Суспільство 15 травня, 2019, 4:29
Астрономи виявили сліди зіткнення Чумацького Шляху з іншою галактиктикою
Чумацький Шлях

Зонд- «звіздар» GAIA допоміг астрономам з’ясувати, що приблизно 2-3 мільярди років тому наша Галактика пережила найпотужніший спалах зореутворення після того, як вона зіткнулася з однією зі своїх сусідок.

Докази цього були опубліковані в журналі Astronomy & Astrophysics, повідомляє earth-chronicles.

«Ми виміряли точні відстані до трьох мільйонів зірок в околицях Сонця і з’ясували, що Чумацький Шлях еволюціонував не так, як ми вважали раніше. Приблизно п’ять мільярдів років тому він пережив якусь зовнішню пертурбацію, швидше за все, зіткнувся з іншою галактикою», розповідає Роджер Мор (Roger Mor) з університету Барселони (Іспанія).

Чумацький Шлях знаходиться в міжгалактичної порожнечі не один, а в компанії цілої свити з карликових галактик, більшу частину яких ми не бачимо через їх крайню тьмяність. Як сьогодні вважають вчені, багато хто з цих карликів періодично зближуються з нашою Галактикою, фінальними «слідами» чого є так звані зоряні потоки.

Вони схожі на своєрідні «стрічки» із зірок, які не пов’язані одна з одною гравітацією, які обертаються навколо центру Чумацького Шляху над і під його диском, де знаходиться Земля, Сонце і майже всі інші зірки. Зоряні потоки, як сьогодні вважають астрономи, є залишки кульових скупчень або карликових галактик, колись розірваних на частини або поглинених Чумацьким Шляхом в далекому минулому.

В ході цих апокаліптичних подій, як з’ясували астрономи шість років тому в ході спостережень за так званим «Кільцем Єдинорога», одним з найбільш помітних зіркових потоків, Чумацький Шлях «краде» майже всі темну матерію в галактик, які він розриває. В результаті цього вони розпадаються на частини і перетворюються в ті стрічки, які ми сьогодні можемо побачити в нічному небі над диском Галактики.

Відкриття слідів подібних «космічних ДТП» давно змушує астрономів задуматися про те, яку роль вони могли грати в житті нашої Галактики і в її еволюції в далекому минулому. Як показують спостереження за іншими галактиками, великі зіткнення між ними зустрічаються досить часто, і поки не зрозуміло, які чинники керують їхніми наслідками.

Мор і його колеги несподівано наблизилися до відповіді на це питання, аналізуючи дані, які отримує зонд GAIA – європейська місія, запущена п’ять років тому в космос для точного обчислення координат понад мільярд зірок Чумацького Шляху.

Іспанських астрофізиків і їх французьких колег цікавило те, які відстані відділяють Сонце від найближчих до нього трьох мільйонів світил. Ці дані, як сподівалися вчені, повинні були допомогти їм зрозуміти, в якій обстановці сформувалося наше світило і як виглядала Галактика в момент його народження.

І те, і інше пов’язане з точними відстанями між зірками з тієї причини, що вік кожної з них не можна точно обчислити, не знаючи її абсолютну світність – чим далі від нас чергова «сусідка» Сонця, тим тьмяніше вона буде виглядати. Відповідно, знаючи дистанцію до них і точну масу цих світил, можна зрозуміти, коли вони виникли і як часто такі зірки формувалися в далекому минулому.

Ці виміри привели до несподіваного відкриття. Спочатку вчені очікували, що загальна частота зореутворення в Чумацькому Шляху буде плавно знижуватися завдяки поступовому виснаженню запасів нейтрального газу в диску нашої Галактики.

У реальності все було зовсім інакше – подібний тренд був характерний тільки для найдавніших епох життя Чумацького Шляху, починаючи з 10 мільярдів років тому і закінчуючи 6-7 мільярдами років тому. Приблизно п’ять мільярдів років тому відбулося якесь подія, в результаті якого частота народження нових зірок почала швидко зростати, досягнувши піку до позначки в 2-3 мільярди років.

За цей час, як показують розрахунки вчених, з’явилася велика кількість нових зірок, чия сукупна маса становить близько половини від ваги всіх світил в Чумацькому Шляху. Тільки мільярд років тому швидкість зореутворення впала до «докризових» значень, коли нові резерви «зіркових будматеріалів» були вичерпані.

Їх джерелом, як вважають автори статті, могла бути тільки ще одна досить велика галактика, що зіштовхнулася з Чумацьким Шляхом приблизно сім-п’ять мільярдів років тому. Її сліди можуть як і раніше зберігатися в його межах, що відкриває нові можливості для вивчення процесу еволюції галактик, їх життя і смерті, роблять висновок вчені.