Новини » Світ 25 квітня, 2019, 14:34
Космічний телескоп «Хаббл» святкує день народження – унікальні світлини космосу
  • Космічний телескоп "Хаббл". Фото: NASA
  • Галактика Андромеди - найближча до нашого Чумацького Шляху з гігантських галактик. Фото: NASA
  • Туманність IRAS 05437 +2502. Фото: NASA
  • Фото туманності «Кінська голова», що розташована в сузір’ї Оріона на відстані 1500 світлових років від Землі. Фото: NASA
  • Галактика Сомбреро, що нагадує капелюх. Фото: NASA
  • Туманність Метелик. Фото: NASA
  • Зоряне скупчення R136. Фото: NASA
  • Зірка V838 Mon
  • Міраж від гравітаційної лінзи
  • Крабовидна туманність
  • Туманність Лагуна
  • Квінтет Стефана. Це система галактик, що беруть участь у так званому "космічному танці", тобто то зближуються, то віддаляються одна від одної
  • Центр Чумацького шляху
  • Туманність за мільярди світлових років від нас

25 квітня 1990 року космічний шатл «Дискавері» вивів 13 метровий телескоп «Хаббл» на навколоземну орбіту.

Спільний проект NASA і Європейського космічного агентства (ЄКА) по створенню великого космічного телескопа, який дивитиметься не на Землю, а на зірки, розпочали ще у 70-х роках минулого століття. Від початку проектування до запуску було витрачено 2,5 млрд доларів. Загальні витрати на проект станом на 1999 рік оцінювалися у 6 млрд доларів з американської сторони та 593 млн євро, які було сплачено європейцями.

Телескоп названий на честь видатного американського вченого Едвіна Пауелла Хаббла, головним досягненням якого було відкриття ефекту розширення Всесвіту.

Це не просто багатотонний телескоп – це справжня автоматична орбітальна обсерваторія. Телескоп розмістили у космосі на висоті понад 500 км, оскільки земна атмосфера сильно ускладнює спостереження в деяких діапазонах (інфрачервоному, ультрафіолетовому), а також практично не дозволяє реєструвати електромагнітні випромінювання середньої та низької інтенсивності. Таким чином, «Хаббл» робить у 10 разів якісніші знімки, ніж аналогічні апарати на поверхні Землі.

Статус головного «небесного ока» телескоп набув не одразу після свого запуску, тому що спочатку при виготовленні оптики, зокрема головного дзеркала, підрядниками була допущена серйозна помилка. Це сильно позначалося на якості одержуваних знімків. Дефект був усунутий лише у 1993 році, коли астронавти здійснили першу у світі експедицією з технічного обслуговування і ремонту телескопа у відкритому космосі. Процедура установки коректної оптичної системи стала однією з найскладніших операцій в історії астронавтики. Результат не змусив себе довго чекати – якість зображень зросла на кілька порядків і «Хаббл» був готовий відкривати нові, незвідані таємниці космосу.

Цей унікальний телескоп, який ще неодноразово вдосконалювали, зробив декілька мільйонів фотографій далекого космосу, безліч відкриттів, на базі яких була побудована не одна космологічна теорія. Щомісячний потік даних від «Хаббла» перевищує 80 Гігабайт, а їх загальний обсяг становить терабайти і терабайти безцінної інформації.

Станом на сьогодні, телескоп досі працює і кружляє над нашою планетою. Вчені вважають, що «Хаббл» можна ще використовувати не менше, ніж 10-20 років. Його наступника, космічний телескоп «Джеймс Вебб», планують запустити у травні наступного року.

Пропонуємо оглянути найвидатніші знімки, які зробив телескоп «Хаббл».

Матеріали, які використані у статті, взято із відкритих інтернет-джерел.

Підготував Юра Мартинович,