Новини » Суспільство 21 квітня, 2019, 17:37
Шизофренія та аутизм мають схожу генетику, – вчені

Дослідники з Університету Вандербільта (штат Теннессі, США) визначили 104 гени, які сприяють розвитку шизофренії. Один з них також відповідальний за розлад аутистичного спектру.

Робота опублікована в журналі Nature Neuroscience, пише Naked-science.

Шизофренія – психічне захворювання, що характеризується порушеннями мислення, сприйняття, емоцій, самосприйняття і поведінки. Найчастіше йому властиві такі симптоми, які вперше виявляються між 16 і 30 роками: галюцинації, виражена апатія, дезорганізована мова і маревні стани. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), у всьому світі від цього захворювання страждають понад 21 мільйон людей.

Генетики з Університету Вандербільта спробували визначити ті гени, які можуть підвищувати ризик розвитку шизофренії. Вони засновували свою роботу на Дослідженні геномної асоціації (Genome-wide association studies; GWAS). Вони визначили більше сотні локусів, які асоціювали з шизофренією. Локус – фіксоване положення на хромосомі. Складність в тому, що самі гени, які підвищують ризик, можуть розташовуватися не в певних локусах, а інших місцях хромосом. Завдання вчених полягала у тому, щоб визначити зв’язок локусів з такими генами.

Автори розробили обчислювальну структуру під назвою «Інтегральний селектор генів ризику» (Integrative Risk Genes Selector). Таким чином вони виділили гени, які з високим ступенем ймовірності підвищують ризик розвитку захворювання. Багато з них знаходилися далеко від місць локусів. Вони переважно є в тканинах головного мозку. Всього вчені виділили 104 таких гени. Деякі з них кодують білки, на які націлені інші психічні захворювання, а активність одного з генів також помічена при розвитку розладів аутистичного спектру. За словами одного з авторів Руї Чена (Rui Chen), це дозволяє сказати, що шизофренія і аутизм мають загальну схожу генетику.

У майбутньому вчені планують краще зрозуміти, наскільки великий внесок цих генів в підвищення ризику розвитку захворювання під час внутрішньоутробного росту. Це, в свою чергу, підкаже, які превентивні заходи можна розробити.