Новини » Світ 15 квітня, 2019, 13:39
Вчені припустили, чому зникла вода на Марсі
Марс. Фото: Getty Images/Global Images Ukraine

Дослідники вважають, що пилові бурі на Марсі посприяли вивільненню води в космос.

Міжнародна група вчених проаналізувала дані Орбітального апарату для дослідження малих складових атмосфери Марсу. Вони з’ясували, що, імовірно, саме пилові бурі могли послужити причиною осушення планети.

Дослідження опубліковане в журналі Nature, пише Naked-science.

Орбітальний апарат для дослідження малих складових атмосфери (TGO) був створений для вивчення малих газових складових в атмосфері Марса. Він став частиною масштабної програми Європейського космічного агентства (ЄКА) і російської держкорпорації «Роскосмос» – ExoMars.

Влітку 2018 року на Марсі розпочалася пилова буря, яка охопила практично всю планету. Через неї NASA втратило зв’язок з марсоходом Opportunity. TGO спостерігав цей катаклізм з орбіти. Він досліджував атмосферу, щоб визначити, як пилова буря поглинає сонячне світло. Тепер команда вчених з Іспанії, Італії, Польщі та інших країн скористалася цими даними, щоб простежити за поведінкою води під час урагану.

Вони виявили, що до початку пилової бурі поширеність напівважкої води (у якій тільки один атом водню заміщений дейтерієм) на висотах вище 40 кілометрів знизилася до нижчого рівня. Це зниження співпало з появою крижаних хмар. Під час бурі вони спостерігали збільшення вмісту води і напівважкої води у вигляді пари на висоті між 40 і 80 кілометрами. Автори пов’язують такий розподіл з підвищенням температури. Пил поглинає тепло, що призводить до нагрівання атмосфери та до запобігання утворенню крижаних хмар.

Перш за все автори хочуть з’ясувати, як утворюються пилові бурі і що служить причиною для їх виникнення. Спостереження за ними, особливо в момент зародження, могло б дати нові підказки. Поки ж вчені говорять, що такі катаклізми «роздувають» атмосферу, полегшуючи газам вихід в космос, в тому числі водяним парам. Можливо, через подібні бурі Марс і став таким негостинним, яким є сьогодні.

Нагадаємо, вчені показали сліди річок, льодовиків та океанів на поверхні Марса.