Новини » Суспільство 11 березня, 2019, 10:19
Алла Горбач: Соціальна відповідальність – людська чеснота, що рятує людей від життєвих криз
Алла Горбач, директор Львівського міського центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді. Фото: Вовк Наталя
Алла Горбач, директор Львівського міського центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді. Фото: Вовк Наталя

За статистикою, близько 70 тисяч львів’ян перебувають у складних життєвих обставинах. Деяким вдається самостійно знайти вихід з «перипетій», хтось вирішує не звертати на них увагу, а інші, які бачать щоденне домашнє «пекло», шукають підтримки. І тут приходить на допомогу Львівський міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Що це за центр, яким людям він допомагає та якими мають бути справжні соціальні працівники, – розповідала директор установи Алла Горбач.

Пані Алло, як довго існує центр у Львові? На чому зосереджена його діяльність?

– Львівський міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді існує десять років. Наша установа складається з центрального офісу та п’яти районних. Тобто в кожному адміністративному окрузі Львова є офіс від нашого соціального центру, куди можуть звертатися львів’яни.

У нас дуже широкий спектр надання послуг. Основний напрям діяльності – це допомога людям, які опинилися в складних життєвих ситуаціях. До цього числа входять учасники АТО, люди з інвалідністю (будь-якого віку, – ред.), підлітки з дитячих будинків сімейного типу, наркозалежні, жінки, які зазнають домашнього насильства, одинокі матері тощо. Тобто наші клієнти – це люди всіх вікових категорій, які долають будь-які життєві труднощі.

Чим відрізняється ваш центр від інших, які також надають соціальні послуги?

– Насамперед, наш центр підпорядковується Львівській міській раді. Варто зазначити, громадські організації, благодійні фонди є більш вузькоспеціалізовані, ніж ми, адже ми надаємо допомогу кожному, хто до нас звернеться.

Наша основана мета – працювати на збереження сім’ї. Додам: ми, Львівський міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, ніколи не вилучаємо дітей зі сім’ї. Неповнолітніх вилучає відділ у справі дітей, а структури соціального захисту, з якими нас часто плутають, надають матеріальну допомогу.

У яких форматах центр надає допомогу?

– У нас є потужний психологічний центр. Крім того, ми співпрацюємо з терапевтами з питань нарко- та алкозалежностей. Тому наш психологічний відділ охоплює більшість психологічних потреб клієнтів.

До того ж, у нас діє юридичний відділ, який якісно та кваліфіковано надає юридичні послуги. Також ми добре налагодили співпрацю з низкою благодійних та громадських організацій, що дозволяє нам в окремих випадках надавати гуманітарну допомогу.

Враховуючи, що ми є державною організацією, маємо змогу співпрацювати з державними установами, до прикладу, можемо сприяти поверненню людям субсидії, влаштуванню дитини в садочок тощо.

Наразі ми проводимо декілька масштабних проектів, зокрема:

  • Арт-терапевтичний проект для дітей «Палітра емоцій». Суть проекту полягає у розвитку дітей навичок емоційного інтелекту, міжособистісної комунікації та соціальної інтеграції.
  • «Відповідальне батьківство». Цей проект охоплює сім’ю загалом: навчання та тренінги проводяться з дітьми, їхніми батьками та рештою членів сім’ї. Тут ми порушуємо різнопланові питання: статеве виховання, стосунки чоловік – дружина, проблеми домашнього насильства тощо.

Скільки активістів залучено до проектів центру?

– Сьогодні у нас працює 78 працівників. Проте ми постійно розвиваємось, щоб надати якісну послугу якомога більшій кількості жителям Львова. У кожному районному центрі, яких в нас п’ять, працює по десять спеціалістів.

Кожен фахівець із соціальної роботи працює за певним напрямом роботи. Наприклад, один фахівець відповідає за напрям допомоги дітям та особам з інвалідністю. Хоча раніше все було по-іншому: соціальний працівник виходив у район і працював з кожним, незалежно від типу проблеми. Однак сьогодні ми дотримуємося принципу вузької спеціалізації – кожен має бути професіоналом у чомусь одному, щоб бути ефективним у своїй допомозі потребуючим сім’ям. Так ми забезпечуємо якість надання послуг.

Віднедавна до активної співпраці ми почали залучати волонтерів. У нашому центрі ми маємо п’ятнадцять постійних добровольців, на яких можемо покластися. Також ми створили «Школу волонтерів», яка покликана підвищувати професійність, освітній рівень наших активістів та підтримувати їхню мотивацію.

Якими чеснотами, на ваш погляд, має володіти соціальний працівник?

– Перша та головна чеснота – небайдужість, яку ми називаємо «соціальною відповідальністю», – вона ж, по суті, допомагає рятувати людей від життєвих криз. Також дуже важливою є активна життєва позиція. Адже фахівець із соціальної роботи, по суті, постійно ділиться своєю внутрішньою енергією з навколишніми. Друга головна риса соцпрацівника – відкритість. Тому серед соціальних працівників знайдеться більше екстравертів, ніж інтровертів, оскільки сама робота вимагає чималої кількості спілкування. Не менш важливою є й етика спілкування, тобто вміння ввічливо та коректно вести діалог.

Щоб працювати у нас, необхідно пройти три етапи: співбесіда у нашого HR-спеціаліста, фахівця з відділу кадрів та особисто мене. Потрапити до нас є доволі складно – люди не влаштовуються за допомогою грошей чи знайомств. Щоб тебе прийняли, ти маєш показати щире бажання допомагати людям.

Що найважче у соціальній роботі?

– Можна сказати, що ми долаємо своєрідний виклик. Коли я почала керувати цієї установою два роки тому, у ній не було нічого: жодної стратегії чи місії, приміщення в поганому вигляді та навіть найелементарніше – кваліфікованих фахівців. Зазначу, що просто взяти людину з вищою освітою не є достатнім – її потрібно регулярно вчити, аби вона відповідала вимогам.

Хотілося б «соціальної чутливості», тобто більше якісних навчань для соцпрацівників. Тому я шукаю добрі кваліфікаційні курси та тренінги, які подеколи ми оплачуємо і з власної кишені. Варто зрозуміти – хороші бізнес-тренери коштують не сотні, а тисячі доларів. Та ці витрачені кошти, які ти вкладаєш у свого підопічного, віддадуться, адже він стає професіоналом.

Попри усі труднощі, я хочу поділитися нашим найбільшим досягненням. Це неймовірно – бачити, як люди, які ще недавно були зломлені життєвим тягарем, починають усміхатися. Як вони змінюються, повертаються до життя.

А проблеми, з якими періодично стикаємося, можна вирішити, безпосередньо, своєю небайдужістю – з кожної зарплати я відкладаю 10% грошей на центр. Ці відкладені кошти ідуть на фарбу, навчання, навіть гостинці. І поки ми не навчимося, що маленькі зміни починаються з нас, ми не зможемо активно розвиватися.

– Які плани на цей рік?

– Наразі у пріоритеті – це підвищення якості наших послуг. Це цілий комплекс, до якого долучається і навчання кадрів, і посилення нашого психологічного центру, і покращення співпраці з іншими громадськими організаціями, фондами, а також створення нових соціальних проектів.

Більше – ми хочемо, аби люди, які відвідують центр, ставали більш самостійними. Для цього ми, власне, і працюємо, щоб будь-хто з життєвою кризою ставав на ноги, зберігав свою сім’ю та рухався далі – до своєї мрії.

Катерина Клименко,
IA ZIK

Повний або частковий передрук тексту без письмової згоди редакції ІА ZIK заборонено та вважатиметься порушенням авторських прав

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-03-24 15:40 :24