Новини » Світ 28 лютого, 2019, 13:31
Вчені б’ють на сполох: Земля може втратити частину хмар через глобальне потепління
Шарувато-купчасті хмари. Фото: pixabay.com

При досить високому рівні CO2 в атмосфері шарувато-купчасті хмари почнуть фізично розпадатися.

Ці хмари уповільнюють потепління планети, оскільки відбивають велику кількість сонячного випромінювання назад у космос, пише Science Alert, передає «НВ».

Якщо шарувато-купчасті хмари зникнуть, це ще більше посилить глобальне потепління. Це тривожний висновок дослідження, опублікованого в журналі Nature Geoscience. Висновки вчених базуються на комп’ютерній моделі, яка дає нове попередження про те, що зміна клімату може піднести нові сюрпризи на додаток до вже існуючих і явно передбачуваних наслідків.

Провідний дослідник Тапіо Шнайдер, фахівець з питань клімату в Каліфорнійському технологічному інституті, висунув гіпотезу про те, що дуже високі рівні вмісту вуглекислого газу в атмосфері можуть пригнічувати утворення шарувато-купчастих хмар. Він і його колеги змоделювали утворення таких хмар і після двох років комп’ютерних розрахунків прийшли до висновку, що стійке зростання вмісту CO2 в атмосфері може викликати раптовий стрибок температури, пов’язаний зі зникненням шарувато-купчастих хмар.

Ефект б мав би серйозні масштаби, якщо CO2 досягав за відмітку 1200 частин на мільйон (ppm). Відповідно до нового звіту, якщо CO2 досягне 1300 ppm, глобальна температура атмосфери підніметься на вісім градусів за Цельсієм – це вище, ніж рівень потепління, який вже був викликаний парниковими газами. Сьогоднішній показник приблизно втричі нижче і дорівнює 410 ppm.

«Це драматичний ефект. Шари шарувато-купчастих хмар повністю розпадаються», – підкреслив Тапіо Шнайдер.

«Після руйнування шарів шарувато-купчастих утворень вони формуються тільки після того, як концентрація CO2 впаде істотно нижче рівня, на якому вперше виникла нестабільність», – йдеться в дослідженні.

Дослідники пояснюють, що немає можливості перевірити, чи будуть хмари поводитися передбаченим чином в світі з такими високими концентраціями вуглекислого газу, оскільки їх утворення досить динамічні і дуже складно піддаються оцінці іншими комп’ютерними моделями. Однак зростання середньої температури на 8 градусів Цельсія, як вказується в доповіді вчених, безумовно виявиться катастрофічним.

Керрі Емануель, професор атмосферних наук в Массачусетському технологічному інституті, сказав про дослідження Шнайдера: «Те, що він зробив, звичайно, правдоподібно, але ці хмари дійсно важко змоделювати... Це забезпечує правдоподібний, але ще не доведений шлях».