Новини » Світ 21 лютого, 2019, 14:33
Вчені назвали істот, які здатні обходитися без сну і почуватися нормально
Дрозофіла. Фото: pixabay.com

Вчені з Імперського коледжу Лондона провели декілька експериментів з дрозофілами (Drosophila melanogaster) і показали, що цим комахам не потрібен сон для нормального функціонування.

Робота опублікована в журналі Science Advances, пише naked-science.

Попередні дослідження продемонстрували, що сон може впливати на когнітивні здібності людини, а його порушення здатне зашкодити ДНК. Водночас у статті біологів Імперського коледжу Лондона зазначається, що не всім істотам на нашій планеті необхідний сон.

Професор Джорджіо Джілестро (Giorgio Gilestro) з колегами поставив цікавий експеримент. Вони відібрали 881 самку і 485 самців дрозофілів і стежили за ними протягом чотирьох днів. За цей час вони виміряли середні періоди сну і неспання мух. Для спостереження вчені використовували технологію машинного навчання, щоб реєструвати мікрорухи комах. Ці руху мухи роблять, коли сидять практично нерухомо на будь-якої поверхні. Мікрорухи повідомляють, що вони насправді не сплять, хоча може здатися протилежне.

Насамперед автори відзначили різницю між самцями і самками. Перші проводили уві сні в середньому 43% доби, другі ж спали набагато менше. Половина самок дрімала 20 відсотків доби, періоди сну інших сильно різнилися. Наприклад, шість відсотків витрачали на сон всього годину в день. Одній мусі з усієї популяції вистачало лише чотирьох хвилин у день.

Такі дивовижні і суперечливі результати, додали ентузіазму дослідникам поставили новий експеримент, який би показав, чи потрібен дрозофілам сон взагалі? Вони помістили мух в обертову трубу, яка не давала заснути. Популяція прожила в таких умовах все життя, і відсутність сну ніяк не вплинула на тривалість (в середньому 41 день проти 46 в контрольній групі), тоді як у собак, наприклад, депривація сну викликає передчасну смерть.

У наступному експерименті автори протримали мух у трубі десять днів, але ті після випуску у звичне середовище ніяк не відрізнялися від тих, що собі звично спали.

На думку Джорджіо Джілестро, секрет може полягати в крихітному мозку, якому кілька хвилин сну в день (або їх відсутність) досить для підтримки нормального життя. Ссавці, зокрема люди, володіють більш складною нервовою системою, тому для них можуть бути інші закони.