Новини » Світ 18 лютого, 2019, 14:27
«Спітніла» ракета Маска, або на чому SpaceX збирається доправити людей на Марс
Космічний корабель Starship. Фото: Getty Images/Global Images Ukraine
Космічний корабель Starship. Фото: Getty Images/Global Images Ukraine

Компанія SpaceX готує великий космічний корабель для відправки людей на Марс. Місія може стати найскладнішою в історії космонавтики.

Приблизно місяць тому глава компанії SpaceX Ілон Маск показав одне з перших зображень ракети, на якій люди мають почати колонізацію Марса. Перейменований BFR (Big Falcon Rocket) тепер називається Starship, і цей апарат значно відрізняється від попередніх моделей SpaceX.

Starship має бути багаторазовою ракетою, яка за допомогою кількох десятків двигунів і кількох сотень тисяч кінських сил потужності зможе виводити приблизно 100 тонн корисного вантажу на орбіту.

Поки Маск не розкриває всіх технічних деталей про нову ракету і до обіцяних тестових запусків залишилося кілька місяців, видання Business Insider поспілкувалося з авіакосмічним інженером NASA Волтом Енгелундом і дізналося, з якими труднощами зіткнеться Starship під час польоту на Марс, пише НВ.

Як відомо, SpaceX планує дозаправити ракету на низькій навколоземній орбіті і відправити звідти 100 пасажирів і 100 тонн вантажу на Червону планету. Головною зміною в Starship стало використання нержавіючої сталі замість композитного вуглецевого волокна.

Незважаючи на те, що через це Starship тепер схожий на космольоти з фантастичних фільмів 1960-х, Маск впевнений, – використання нержавіючої сталі здешевить розробку, зробить корабель міцнішим і його буде набагато легше охолоджувати під час входу в атмосферу Марса.

Проблема охолодження є однією з головних, яку доведеться вирішити SpaceX, щоб їхній величезний корабель не зруйнувався під час спуску і за надзвичайно високих температур. Як пояснює Волт Енгелунд, до цього NASA вдалося спустити на поверхню сусідньої планети марсохід Curiosity, який важив менше тонни і був розміром з невеликий автомобіль.

«Curiosity став найбільшим апаратом, який ми висаджували на Марсі, і це була одна з найскладніших місій NASA. Посадити туди величезний корабель з людьми на борту буде рівно в 100 разів складніше, ніж у випадку з Curiosity», – розповів Енгелунд.

Втім Маск хоче не тільки безпечно спустити Starship на Марс, але і зберегти ракету настільки, щоб використовувати її потім ще раз. Для цього інженери SpaceX буквально змусять «пропітніти» колишній BFR: ультрахолодне паливо з кріогенного метану і кисню буде просочуватися через пори зовнішньої оболонки ракети і охолоджувати її в атмосфері Марса.

Starship буде виходити на орбіту Червоної планети на швидкості більше ніж 30 тис. км/год, через що носова частина нагріється до 1480 градусів Цельсія. Оскільки звичайна нержавіюча сталь починає плавитися вже при 1315 градусах, Маск обіцяє зміцнити її на 50%, охолоджуючи зовнішній шар паливом.

Волт Енгелунд каже, що ця ідея не нова, і американські розробники збиралися її використовувати під час Холодної війни в середині 1970-х, але всі подібні проекти були закриті і систему охолодження паливом жодного разу не використовували в будь-яких космічних місіях.

Серед головних проблем «спітнілої» ракети Ілона Маска експерти виділяють закупорювання пор у зовнішній оболонці, що може перешкодити паливу вийти назовні і охолодити ракету. Закупорити пори ракети може і сам метан, якому властиво твердіти за високих температур.

Не варто забувати і про величезну кількість пилу в розрідженій марсіанській атмосфері, яка також може спричинити неприємності у «шкіри» Starship.

Проте, Маск впевнений у своїй ідеї, і кілька тижнів тому він навіть виклав відео, на якому частину сталевої оболонки корабля нагрівають до 1100 градусів Цельсія.

За словами Волта Енгелунда, якщо перші тести через пару місяців виявляться провальними – це не означає кінець усього проекту колонізації Марса. Перевагою Ілона Маска є саме те, що він завжди знаходив вихід зі складних ситуацій і пропонував оригінальні рішення, здавалося б, нерозв’язних проблем.

Подібний підхід доводилося використовувати і під час спорудження ракет Falcon 9 і Falcon Heavy, змінюючи структуру ракети після визначення вад. Хоч і багато хто вважає плани Маска з відправки людей на Марс божевільними і неможливими, експерти з NASA говорять про досить грамотну розробку Starship і збираються співпрацювати зі SpaceX.

Нагадаємо, Пентагон планує уважніше переглянути сертифікацію ракет-носіїв Ілона Маска.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-10-18 20:09 :30