понеділок, 14 січня, 2019, 15:23 Економіка
Шляхи виходу Китаю з торговельної війни
Фото: Getty Images\Global Images Ukraine
Фото: Getty Images\Global Images Ukraine

Видання The American Interest у статті аналізує американсько-китайську торговельну війну та зазначає чотири кроки, які президент Сі може зробити для досягнення безпрограшного результату у поточному раунді торговельних переговорів.

За менш ніж 90 днів до початку наступного раунду американсько-китайських переговорів постає питання, чи торговельна політика президента Трампа дасть очікувані результати, аналізує The American Interest.

Спочатку давайте поглянемо на це питання з точки зору Китаю. З одного боку, важко не поспівчувати китайському президенту Сі Цзіньпіну. Адміністрація Трампа встановила 90-денний термін для вирішення торговельних питань, проте у США немає чіткого консенсусу щодо того, яким має бути результат. Деякі з зазначених нею цілей виходять за рамки торговельної політики. Наприклад, коригування торговельного балансу або державної промислової політики Китаю. Це справедливі зауваження, якщо говорити про промислову політику Пекіна «Зроблено в Китаї 2025», проте чи очікує Адміністрація, щоб Китай у 90-денний строк відмовився від високошвидкісної залізничної мережі або реструктуризації своєї металургії?

Навіть там, де існують реальні цілі, американські урядовці потенційно ускладнюють їх досягнення. Сі сприймається перш за все, як захисник китайської політики та інституцій. Коли американська влада завдає удару, Китай змушений, задля захисту своїх інтересів, наносити удар у відповідь. Трамп розуміє це, тому дає Сі можливість для маневру.

Тепер розглянемо ці питання з точки зору США. Торговельні питання, що викликають обурення Сполучених Штатів та всього світу, значною мірою породжені самим Китаєм. Китайські тарифи не відповідають світовим нормам. Китай закрив для конкуренції цілі сегменти своєї економіки. Його промислова політика – це мішанина націоналізму, меркантилізму та протекціонізму.

Коротше кажучи, у той час, як протягом останніх 30 років Китай виграє від зростання та лібералізації світової економіки, його власна економічна лібералізація бажає кращого. Це щось середнє між «зняттям вершків» та політикою «розори сусіда».

Візьмемо для порівняння економіки Великої четвірки: Китаю, США, Японії та Європейського Союзу. На ці чотири економіки припадає понад 80% світового ВВП та понад 90% світової торгівлі. Їхні тарифи добре ілюструють проблему економіки :

Тарифи за режимом найбільшого сприяння в торгівлі

ЄС 5,1%

Японія 4,0%

США 3,4%

Китай 9,8%

Отже, можна з впевненістю ствердити, що Китай є найбільш протекціоністською економікою, а завданням президента Сі є запропонувати впродовж 90 днів певні істотні покращення торгівельної політики та утримати американську сторону за столом переговорів.

Сі вже заклав основу для деяких покращень: у листопаді у Китаї відбулася перша міжнародна виставка з імпорту, на якій Сі оприлюднив заяви про необхідність реформування імпорту, також були зроблені такі суттєві кроки, як лібералізація зон вільної торгівлі та зниження тарифів на близько 700 позицій.

Ось ще декілька кроків, на які може піти Сi, щоб допомогти Китаю впродовж 90 днів реформуватися:

  • Скасувати дрібні тарифи. Дрібні тарифи – це тарифи, які становлять 2% або менше. На цьому рівні тариф не становить значної перешкоди для торгівлі, проте вартість його адміністрування може перевищувати будь-яку вигоду від доходу від нього. Дрібні тарифи зазвичай є арифметичними залишками послідовних раундів зниження тарифів. СОТ повідомляє про те, що лише 3% китайських тарифних позицій підпадають під дію цих дрібних тарифів, що зробить цей крок скромною, проте легкодоступною перемогою для торгівлі.
  • Скасувати виняткові тарифи. До прикладу, автомобільні тарифи у Європейському Союзі становлять 10%, у Японії вони нульові, у США вони становлять 2,5%, а в Китаї – 15% (до нещодавнього часу вони узагалі становили 25%). Сі може скоротити тарифи на автівки до 10%, як у ЄС. Простіше кажучи: якщо у США, Японії та Європейського Союзу існують нульові виняткові тарифні позиції, то Китай також повинен звести до нуля свої тарифи на цю позицію.
  • Виконати рішення СОТ. У 2012 році СОТ звинуватила Китай у порушенні умов торгівлі послугами та у політиці дискримінації щодо міжнародних платіжних систем. Дискримінація полягає в тому, що всі платіжні картки, видані на території Китаю, змушені працювати виключно з UnionPay і ставити її логотип. Китай і досі нічого не зробив щодо цього питання. Тепер Китай може розвіяти свою репутацію країни, що нехтує законом, виконавши постанову СОТ та скасувавши монополію UnionPay.
  • Встановити бар’єри у сфері промислової політики. Китай почав применшувати значимість своєї ініціативи «Китай 2025», проте не зрозуміло, чи це є результатом зниження уваги до програми або визнанням того, що вона негативно впливає на торговельні відносини. Сі може прояснити це питання, оприлюднивши деякі загальні принципи промислової політики. Наприклад, що він розпочне корпоратизацію державних підприємств таким чином, щоб вони не були субсидовані до безкінечності. Подібним чином він може офіційно зазначити ці субсидії та вимагати від державних органів не дискримінувати іноземних постачальників.

Звичайно, ці чотири кроки не вирішать усіх торговельних проблем Китаю, проте вони будуть певним поступом. Вони допомогли б частково скоротити розрив між китайськими тарифами та тарифами інших країн Великої четвірки. Всі ці кроки також принесли б користь китайській економіці. Що важливо, Сi міг би подати їх, як багатосторонні ініціативи, що торкаються всіх членів СОТ, а не просто, як відповідь на політику США.

Президент Трамп також може піти на певні кроки. Він може продовжити чинити тиск на Пекін, усунувши тарифи на сталь та алюміній з усіх торговельних партнерів, окрім Китаю. Також, Трамп міг би знову ініціювати з іншими азіатськими країнами обговорення колишнього Транс-Тихоокеанського партнерства, яке без участі США тепер діє як Комплексна і прогресивна угода з транстихоокеанського партнерства. Якщо Сі має в голові клепку, він зрозуміє, що Трамп надає йому можливість виправити усі похибки китайського ринку.

Переклад з англійської Оксани Вергелес, для ІА ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-01-19 19:01 :43