У торговельній війні між США та Китаєм не буде переможців

Президент США Дональд Трамп і голова КНР Сі Цзіньпін. Фото: Getty Images/Global Images Ukraine

У 2018 році президент Трамп оголосив торговельну війну Китаю. Практично на будь-який продукт, вироблений в Китаї та експортованого до США (від пральних машин до алюмінію), запроваджено додатковий тариф у 10-25%.

Це на додаток до звичайних тарифів на китайську продукцію, а також до антидемпінгових та компенсаційних мит на такі продукти як меблі для спальні, часник та туалетний папір. Торговий представник США пояснив, що метою цих заходів є «побороти несправедливі економічні практики Китаю та створити рівні умови, які дадуть американцям більше шансів на успіх».

Хоча мета і шляхетна, адвокат Петер Квінтер, який практикує митне та міжнародне торговельне право протягом останніх 30 років, вважає, що ця торговельна війна є небезпечною та неефективною. Свою точку зору він обґрунтовує у статті виданню International Business Times.

Відтоді, як 6 липня тарифи набули чинності, результати були наступними: (1) запровадження китайського мита на американські товари, що імпортуються до Китаю, (2) збільшення обсягів продукції, виробленої у Китаї, проте завезеної з другої країни, та (3) збільшення витрат американських споживачів китайської продукції.

Адміністрація Трампа не передбачила, що кількість китайської продукції, що постачається до США, фактично збільшиться протягом другої половини 2018 року. Існують й інші несподівані результати. Деякі китайські фірми інвестували у нові компанії у Південно-Східній Азії для виробництва тих же продуктів, які виробляються в Китаї. Коли компанія, що належить китайському уряду, інвестує у фірму, розташовану, наприклад, у В’єтнамі, продукт, вироблений у В’єтнамі, потрапляє до США без сплати додаткового мита.

Іншими словами, коли американський імпортер декларує країну походження товару, він вказує країну, де було виготовлено товар, а не кому належить компанія-виробник. Крім того, якщо китайська компанія відкриває фабрику у країні, з якою у США є угода про вільну торгівлю, наприклад, Південній Кореї, продукт, вироблений у Південній Кореї, потрапляє до США без сплати мита.

Таким чином, політика президента Дональда Трампа з «вирівнювання ігрового поля» зазнала невдачі. Фактично, результат є протилежним: Китай дедалі більше інвестує у заводи для виробництва товарів для експорту у США у інших країнах.

Торговельна війна негативно позначилася на експортерах різних видів американської продукції в Китаї, оскільки Китай запровадив власні тарифи у відповідь. Китай є найбільшим світовим імпортером сої, а США є найбільшим експортером сої у світі. Коли Китай ввів додаткові тарифи на сою, американські фермери втратили свій найбільший ринок. Тепер Китай купує соєві боби у Бразилії та заохочує своїх фермерів висаджувати сою. Отже, Трамп тепер компенсує американським фермерам, які не можуть продати сою, мільярди доларів з кишені американських платників податків.

Соя є хорошим прикладом змін у поставках Китаю, який може купувати продукти з будь-якої країни, окрім США. Починаючи від харчових продуктів до літаків, американські компанії втрачають свою можливість продавати другій за величиною економіці світу.

Ця торговельна війна не обмежується додатковими тарифами на китайську продукцію; нині є рекордна кількість антидемпінгових та компенсаційних митних ордерів та розслідувань проти Китаю. За даними веб-сайту Комісії з міжнародної торгівлі, зараз налічується понад 170 антидемпінгових та компенсаційних митних ордерів проти Китаю. Це більше, ніж загальна кількість ордерів проти інших іноземних країн.

Інші розслідування можуть призвести до запровадження антидемпінгових або компенсаційних митних ордерів на такі китайські продукти як аптечна резинка та цвяхи.

Чого чекати у 2019 році? Якщо взяти до прикладу переговори щодо Північноамериканської угоди про вільну торгівлю (НАФТА), то Трамп зайняв крайню позицію: якщо він не отримає того, чого хоче, він готовий вивести США з НАФТА. Наразі НАФТА буде замінена на Угоду між США та Мексикою та Канадою.

Трамп оголосив про 90-денне «перемир’я» з Китаєм, продовжуючи термін проведення переговорів та утримуючи додаткові тарифи на рівні 10%. Якщо до 1 березня переговори не матимуть успіху, то додаткові тарифи зростуть з 10 до 25% на більшість товарів з Китаю.

Адміністрація Трампа є напрочуд непередбачуваною. І навряд чи торговельна війна Трампа завершиться до 1 березня 2019 року. Чи є спроба Трампа «вирівняти ігрове поле» з Китаєм мужнім вчинком або безглуздою авантюрою, покаже час.

Проте, одне можна сказати напевне: ніхто з американських виробників, транспортних перевізників та споживачів не виграє від цієї торговельної війни.

Переклад з англійської Оксани Вергелес, для ІА ZIK

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...