Новини » Львів 18 грудня, 2018, 10:31
Садовий залишає Львів. Які проблеми доведеться розгрібати наступнику
Міський голова Львова Андрій Садовий. Фото: ZIK
Міський голова Львова Андрій Садовий. Фото: ZIK

Багаторічний міський голова Львова Андрій Садовий заявив, що більше не буде балотуватися у мери. Йде у велику політику. В ефірі одного із телеканалів він так і сказав: «Йду будувати цю країну».

За три каденції Садовому вдалося зробити Львів відкритим для туристів, їх потік щороку зростає. Але, водночас, місто залишається у дуже багатьох моментах незатишним для самих львів’ян.

З якими проблемами залишить Львів Садовий? У яких гострих питаннях він умиває руки? Що доведеться «розгрібати» наступному меру? Про це кореспондент IA ZIK поспілкувалася із активними львів’янами.

Сміття

Чим може похвалитися міська влада Львова у сфері поводження з ТПВ через понад 2,5 роки після Грибовицької трагедії (травень 2016 року)? Під сміттєпереробний завод, який міський голова та його підлеглі обіцяли почати будувати до кінця 2017 року, а згодом у 2018 році, досі не закладено й цеглини. Станом на грудень 2018 року оприлюднено шорт-лист компаній, які хочуть будувати завод. Коли розпочнеться і чи взагалі розпочнеться його будівництво на вул. Пластовій на території очисних споруд «Львівводоканалу», наразі не відомо. Адже, мешканців прилеглих мікрорайонів (Кривчиці та інших) досі ніхто не переконав у безпечності такого сусідства – вони категорично проти. Тим часом термін, коли обласна влада взяла на себе питання очищення обласного центру від сміття, спливає 1 липня 2019 року. В області вже натякнули: перше півріччя наступного року – останнє, коли область опікується львівським сміттям. Голова ЛОР Олександр Ганущин порадив міському голові Львова та виконавчому комітету «готуватися до здійснення безпосередньо своїх обов’язків, а не займатися виборчою кампанією».

Як зазначає екс-депутат Львівської міськради Яромир Самагальський, наступнику Садового на посаді міського голови доведеться вирішувати нагальні питання життєзабезпечення міста Львова. «Це вирішення сміттєвої проблеми. Її потрібно ув’язати із такою ж проблемою в області. Адже, якщо буде у межах міста Львова сміттєпереробний завод, а за два кілометри за лінією міста ще один сміттєпереробний завод – це неефективно. Окрім того, завод мав би не лише вирішити проблему побутового сміття, а й біологічних відходів, відходів хімічної промисловості, утилізацію розхідних матеріалів медичних закладів тощо», – зауважує Самагальський.

Громадська активістка Олеся Дацко погоджується: серед нагальних проблем міської господарки – сміття і каналізація. «Садовий, коли йшов на першу каденцію, обіцяв, що він вирішить проблему зі сміттям, але нічого не вирішив і вирішувати, як я розумію, не планує, – нагадує львів’янка. – Він умиває руки. Проблеми залишилися. Залишилося півроку, коли обласна влада вирішує це питання. Що далі будемо з цим робити, я не знаю».

«Найстрашніше, чого не видно – це каналізація, – додає О.Дацко. – За останні п’ять років варварськи забудувати Львів без оновлення інфраструктури! У результаті Львів буде топитися у відходах. Той, хто прийде після Садового, буде змушений засукати рукави і це все розгрібати».

Громадський транспорт

Про те, що громадський транспорт курсує чітко, як годинник, львів’янам може хіба наснитися. Транспортна система Львова роками тримається «на соплях» – щодня у місті не курсує більше як третина (а у вихідні – більше ніж половина) від запланованої кількості автобусів. Пасажири добираються у переповнених, не завжди справних «маршрутках-тарадайках» на свій страх і ризик. Інформаційними повідомленнями про те, що у львівської маршрутки відвалилося колесо чи вона загорілася на ходу, вже мало кого здивуєш. На щастя, наразі чудом ніхто не постраждав. Закуплені коштом бюджету нові автобуси для комунального АТП-1 кардинально не змінюють ситуацію. Проблема громадського транспорту особливо загострюється взимку. Для прикладу, за даними ГО «За якісний транспорт», увечері суботи 15 грудня не курсував жоден автобус на 26 (!)міських маршрутах, у тому числі на тих, які обслуговує комунальний перевізник.

Не став Львів прикладом для інших міст у запровадження автоматизованої системи оплати проїзду у громадському транспорті (е-квитка), яка би ввела чіткий облік пасажирів, зокрема, пільговиків, та легалізувала готівку, яка крутиться у цій сфері. Коли в інших обласних центрах України цей процес триває, у Львові його відкладають з року у рік. Нещодавно у мерії повідомили: е-квиток діятиме не раніше 2020 року.

«Проблема, яку треба вирішувати наступному меру – досі немає транспортної схеми. Те, що було, з корінням вирвали, а тепер у судомах намагаємося вирішити питання. За всіма соцопитуваннями, на першому місці для львів’ян є питання транспорту», – зауважує голова фракції БПП у міській раді Петро Адамик.

«Має бути змінена структура транспорту та система управління транспортом. Для цього треба запроваджувати програму інтелектуального управління – «Смарт сіті». На основі ІТ-технологій впроваджувати електронне управління містом. Початок був зроблений у 2014 році, але після цього місто закинуло це питання і програма не розробляється», – додає екс-депутат Яромир Самагальський.

Доповнює проблему громадського транспорту закоркованість міста. Львів фактично непроїзний у час пік. А через загазованість від транспорту у центральній частині важко дихати.

Брак дитячих садків та шкіл

У Львові, де, як гриби після дощу, ростуть житлові квартали, не будуються об’єкти соціальної інфраструктури. У статті на IA ZIK вже йшлося про те, що 10 років у Львові не збудовано жодної школи, лише частину дитсадка.

У львівські дошкільні заклади через брак місць не можуть потрапити тисячі дітей. Водночас, мер міста Андрій Садовий намагався пояснити: усе, мовляв, через дітей із приміських сіл, яких батьки, їдучи на роботу, везуть у дитсадки Львова. Тому вирішили, що сільських дітей прийматимуть лише за наявності місць. Це не поліпшило ситуацію.

Львів’яни цьогоріч навіть зареєстрували петицію на сайті ЛМР під назвою «Заборонити будівництво нових багатоквартирних будинків (готелів тощо), офісних (розважальних, торгівельних) центрів без збільшення мережі комунальних навчальних закладів, насамперед, садків та шкіл», яка вже набрала потрібну кількість голосів. «Через брак закладів дошкільної освіти, в порушення ст.53 Конституції України, тисячі дітей не можуть навчатися, про що свідчать дані електронної черги в заклади дошкільної освіти. Намагання управління освіти ДГП ЛМР збільшити кількість місць садках за рахунок ущільнення груп – призводить до порушення санітарних та інших норм, порушуються права дітей на якісну освіту такі заходи не сприяють вирішенню проблеми. Аналогічна проблема з переповненими класами (понад норми) і в школах», – йдеться у петиції.

«Є проблематика із забудовами. Будується багато квадратних метрів, але катастрофічно бракує об’єктів інфраструктури – дитячих дошкільних закладів, – визнає голова фракції БПП Петро Адамик та додає: «Зокрема, потрібно відкривати план зонування мікрорайону Голоско, збільшувати там кількість зелених зон. Цей мікрорайон забудовується найінтенсивніше, як колись Сихів»

Борги за кредитами

Що добре вміє А.Садовий, так це позичати гроші. За час його керівництва місто зайшло у глибоку боргову яму.

Директор департаменту фінансової політики Львівської міськради Олег Іщук повідомив кореспонденту ZIK: на сьогодні місто має борг 440 млн грн – на цю суму випущено муніципальні облігації. Є ще борги комунальних підприємств, у яких місто виступає гарантом перед міжнародними валютними організаціями, і які фактично погашаються з міського бюджету. На сьогодні це 5,5 млн доларів, 32,8 млн євро, 460 млн грн – понад 2 млрд грн! Отримані кредити Львів має погасити протягом 5-8 років. У 2019 році має віддати 455 млн грн за гарантіями комунальних підприємств. Зокрема, 19 млн грн підуть на сплату відсотків. Окрім того, підписані нові кредитні угоди ще на 5 млн доларів, 137 млн євро, 656 млн грн – ще понад 5 млрд грн! Деякі комунальні підприємства мають по дві-три кредитні угоди.

Щоправда, наголошують у мерії, Львів отримує кредити виключно зі згоди Мінфіну та під контролем міжнародних кредитних організацій – вони й контролюють, щоб гроші не пішли «наліво» чи «направо».

Голова фракції БПП у Львівській міськраді Петро Адамик коментує: «Борги недорогі, але є питання щодо ефективності використання грошей. За три роки останньої каденції місто вбухало близько 1 млрд грн у транспортне підприємство. Вбито конкуренцію як таку. Приватний перевізник із комунальним транспортом конкурувати не може. Їх «коробки на колесах» назвати маршрутками язик не повертається. Приватники не можуть працювати на реінвестиції, не мають можливості заробити. У той час в АТП-1 вливаються великі кошти. При цьому досі не можемо зрозуміти собівартість перевезень. Через неконкурентні зарплати у місті на сьогодні дика ситуація: є нові автобуси (на комунальному АТП-1, -ZIK), але немає водіїв».

Читайте також: Вакарчук назвав ім’я нового президента України, – Bloomberg

Культурна спадщина

За останні роки міські чиновники разом з бізнесом зробили все, щоб остаточно вгробити історико-культурну спадщину Львова. Навіть була загроза виключення Львова зі Списку об’єктів всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, – наголошує громадська активістка Олеся Дацко. Йдеться про продаж пам’яток та варварську забудову у історичній частині Львова.

«Щодо охорони культурної спадщини – тут страшна печаль. Те, як поруйнували Львів, порозпродували пам’ятки – це все буде великим питанням для нащадків. Порозпродував (Садовий, – ZIK) майно Державного архітектурного заповідника, на що не мав права», – підкреслює О.Дацко у коментарі для ZIK.

Серед найбільших проблем урядування мера Садового активістка вважає дерибан львівської землі. «Фактично Львівська міська рада передавала землі під забудову без належної ідентифікації власника, – пояснює небайдужа львів’янка. – Вони це пороздавали, це все позабудовували, а коли з’ясується, що ця земля належала до прибудинкової території будинку чи ще десь – усе будуть розгрібати наступники».

«Садовий фартовий, бо було «Євро-2012»

На думку екс-депутата Львівської міськради Яромира Самагальського, наступному міському голові Львова, у першу чергу, треба буде вирішувати великі системні питання, від яких загалом залежить нормальне функціонування міста.

«Насамперед новий міський голова мав би внести новий статут Львова, у якому мешканці отримали би реальне право впливати на життя міста, а не так, як це зараз є – формально і підпорядковано чиновницькій сваволі, – каже Я.Самагальський. – Друге – повністю змінити структуру управління Львівської міської ради. Вона повинна бути спрощена, зменшена і введений такий елемент як відповідальність управлінців, чиновників за ту ділянку роботи, за яку вони відповідають. Тому що на сьогодні система управління в місті є багатоланкова, складна і взагалі забрана відповідальність чиновника від моменту прийняття рішення і до його впровадження в життя. Це системні речі, які повинен змінити новий міський голова. Це дасть змогу спростити управління містом, зробити його прозорим і зрозумілим для мешканців Львова. І щоб міський голова був під контролем мешканців Львова».

Починаючи з 2006 року, констатує екс-депутат, у Львові не було здійснено жодного великого інфраструктурного проекту. Єдине, на його думку, можна відзначити реконструкцію вул. Личаківської та вул. Мечникова.

«Ні трамвай на Сихів, ні проект щодо трамвайних маршрутів №2 та №6 – не завершені. Проекти цілодобового водопостачання, летовища, стадіону – по-перше, не завершені, а по-друге місто Львів не має до них жодного стосунку, усе це робила держава. Можна говорити і про садочки, борги, екологію, але це наслідки недолугої роботи міського голови, неправильної системи управління і структури управління містом», – каже Я.Самагальський.

Голова фракції БПП у Львівській міськраді Петро Адамик вважає, що заяви Садового про те, що той більше не буде балотуватися у мери – не треба сприймати за чисту монету.

«Те, що Садовий іде у велику політику – це дуже добре. Але політики сьогодні можуть казати одне, а якщо «громада попросить», думка може змінитися. Якщо не знайде себе людина у великій політиці, може залишитися у міській політиці. Я би на це серйозно уваги не звертав», – каже П. Адамик.

Він відзначає деякі позитивні здобутки мерства Садового: «З дорогами більш-менш ситуація – на четвірку. Але маємо зараз виклики із закоркованістю міста. Кожен ранок стоїть вул. Шевченка (така ж ситуація на інших головних магістралях, – ZIK). Треба будувати шляхопровід між Левандівкою та вул. Шевченка, виїзд на кільцеву дорогу. Багато є проблем, але, якщо бути об’єктивним, багато він і зробив за 12 років. Десь посприяла позитивна кон’юнктура. Як колись Лобановський казав: «У команді має бути один рижий і фартовий». Андрій Іванович фартовий у тому сенсі, що було «Євро-2012» і держава збудувала аеропорт, стадіон. Місто надало землю, якась є заслуга і міської господарки… Але якщо говорити про великі інфраструктурні об’єкти, досі не збудовано виставковий центр, про який говориться роками. Вже під нього виділяли землю, але потім з тих чи інших причин це не вдавалося».

Наталія Шутка,
IA ZIK

Читайте також: Садовий на Безпековому форумі назвав Саакашвілі агентом Росії, а потім вкусив себе за язик

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-10-13 23:27 :40