п'ятниця, 14 грудня, 2018, 15:17 Економіка
Вільний ринок електроенергії: коли і на скільки зростуть тарифи
Лінії електропередач. Фото: УНІАН
Лінії електропередач. Фото: УНІАН

Наступного року в Україні має запрацювати вільний ринок електроенергії. Держава більше не буде стримувати тарифи для населення, а це означає, що вони неминуче поповзуть вгору.

1 липня 2019 року набудуть чинності норми закону «Про ринок електроенергії», які передбачають, що тарифи на світло будуть розділені на дві складові і формуватимуться за ринковими принципами. Це означає, що ціни у сфері електроенергетики визначатимуться ситуацією на енергетичній біржі.

«Із 2019 року всі енергопостачальні компанії зобов’язані відокремити свою діяльність з розподілу електроенергії від інших видів діяльності вертикально інтегрованого підприємства (обленерго), в тому числі й шляхом створення електропостачальника», – заявила глава Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКУ) Оксана Кривенко.

Таким чином замість одного договору з постачальником електроенергії буде два договори, і тариф, відповідно, теж буде складатися двох частин – послуги з постачання і, власне, сама електроенергія.

Окрім того, реформа передбачає, що населення буде прирівняне до другого класу промислових споживачів, а отже, і платити за електроенергію буде стільки ж. Зараз, як відомо, завдяки так званому перехресному субсидіюванню тарифи для побутових споживачів є нижчими за ринокві, оскільки за них фактично переплачує промисловість.

Навіщо Україні потрібна така реформа і як ці зміни позначаться на платіжках пересічних громадян – ІА ZIK розповіли експерти з питань енергетики.

Дмитро Марунич, співголова Фонду енергетичних стратегій:

– Якщо уряд не прийме до липня якихось компенсаторних заходів, то є висока імовірність, що тариф для побутових споживачів може зрости до граничного рівня на біржі, яка має бути створена. А це десь у три рази вище, ніж поточний тариф для населення. Тоді побутовий споживач буде купувати електроенергію приблизно за ціною для другого класу промислових споживачів. Логіка формування цього тарифу – за найбільшими пропозиціями на ринку. А це у нас ціна теплової генерації. Вона зараз висока, і говорити, що в наступному році вона буде зменшуватися, підстав особливих немає, оскільки дороге вугілля і т. д. Тому є загроза зростання ціни для населення приблизно втричі.

Навіщо така реформа взагалі? Це прописано в Угоді про асоціацію, в низці законодавчих актів. Україна взяла на себе зобов’язання гармонізувати своє внутрішнє законодавство, зокрема, щодо ринку електричної енергії, з європейським. А там працює вільний ринок, є біржове ціноутворення.

Нереалізація цієї реформи може призвести до певних санкцій з боку ЄС. По-друге, це непрямо пов’язано з тим, що Україна вже тривалий намагається час приєднати і синхронізувати свою енергосистему з Європейською енергетичною системою (ENTSO-Е). І, звичайно, якщо не буде здійснено цієї реформи, не буде вільного ціноутворення, це гальмуватиме процес синхронізації. А це політичне значення: розсинхронізуватися з енергетичною системою колишнього Радянського Союзу – передусім білоруською і російською – і приєднатися до ENTSO-Е. Однією з умов цього процесу є якраз реформування енергетичного ринку.

Водночас для того, щоб здійснити синхронізацію, лише за підрахунками Укренерго треба здійснити заходів на 11, а може вже й більше мільярдів гривень. Звідки ці гроші взяти – незрозуміло, у тариф їх не запхнеш. Тому на це треба просити гроші у Заходу. А він на це погодиться, тільки якщо будуть виконані певні умови. Тому виходить замкнене коло, це все в комплексі треба розглядати.

На мою думку, ця реформа зараз не зовсім на часі, зважаючи на те, що в нас тарифи зростають на все. Але рішення вже прийнято, закон ухвалено, і це буде зроблено. Чи зможуть споживачі платити такі тарифи? Думаю, що ні. Тому мають бути якісь урядові заходи з компенсації, схожі на субсидії, які зараз діють, або якийсь інший механізм.

Президент Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Михайло Гончар:

– По-перше, може так статися, що ринок з 1 липня і не запрацює, а буде відкладений ще на півроку. Це малоймовірно, але варіант такий виключати не можна. Таке політичне рішення може бути прийняте, щоб не провокувати соціальне невдоволення напередодні парламентських вибрів, які мають відбутися восени.

Але, так чи інакше, якщо запрацює новий закон і буде сформований вільний ринок електроенергії, то, в принципі, це піде на користь споживачам, хоча й не відразу. Йдеться про те, що кінцевий споживач зможе обирати свого постачальника. Наприклад, такий гігант енергогенерації, як «Енергоатом», який, по суті, забезпечує понад половину загального виробництва електроенергії в Україні, зможе вийти на кінцевих споживачів електроенергії через свого власного трейдера. В атомної генерації найбільш приваблива ціна, на відміну від генерації теплової, контрольованої Ахметовим, за що ми розплачуємося високими тарифами на електроенергію.

Так от, зараз у нас ніхто від «Енергоатома» електроенергію напряму не отримує, крім крупних промислових споживачів. Тому мова йде про те, що коли запрацює ринок електроенергії, населення зможе напряму купувати, скажімо, в енергоатомівського трейдера чи в інших трейдерів, а не так, як зараз, що ви купуєте тільки в обленерго. В умовах нового рину обленерго відіграватимуть роль тільки сервісної компанії, яка забезпечує доставку електроенергії – за принципом «таксі». За це вони братимуть окрему плату. А постачальника електроенергії споживачі обиратимуть самі – звичайно, за принципом найбільш вигідного тарифу.

Тобто що буде з кінцевими тарифами? Собівартість, наприклад, атомної генерації найнижча. Відповідно, той же «Енергоатом» може запропонувати конкурентний тариф, порівняно з вугільною генерацією. Просто можлива ситуація, коли тариф за електроенергію може гіпотетично стати і нижчим, але буде ще одна платіжка за послугу доставки електроенергії.

Проте не треба себе тішити ілюзіями, що як тільки запрацює новий закон, у нас зразу тариф піде вниз. Зовсім ні. Він буде підвищуватися і далі. Це, на жаль, реалії, яких не уникнути.

Головний виклик – це те, щоб належним чином працювала Комісія регулювання енергетики і комунальних послуг і антимонопольне відомство, щоб не вийшло так, як зараз маємо з ринком газу. Тобто він ніби функціонує за новим законом, але ми бачимо тільки підвищення тарифів і слабку конкуренцію.

Поки ринок електроенергії запрацює нормально, пройде, напевно, ще років зо три. Тому я не думаю, що ми швидко отримаємо дешевий тариф. Можуть бути, звичайно, певні популістські кроки з боку уряду, щоб задобрити електорат перед виборами. Це так звана технологія Віктора Орбана (Президента Угорщини, – ред.), який якраз робив такі фокуси.

Підготувала Тетяна Штифурко,
ІА ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-01-22 16:53 :48