п'ятниця, 7 грудня, 2018, 19:04 Суспільство
Європейські вчені заявили, що розкрили таємницю зникнення Трипільської культури
Фото: uk.wikipedia.org

Вчені отримали підказку, яка допоможе вирішити таємницю раптового занепаду багатьох спільнот кам'яної доби. 5000 років тому 20-річна жінка, яка належала до однієї з перших європейських землеробських громад, була похована в могилі на території сучасної Швеції. Зараз вчені довідалися, що її вбила чумна паличка (Yersinia pestis) – бактерія, що викликає чуму.

Про це повідомляє Science.

Це один із найстаріших зразків чумної палички, що належить до невідомого раніше еволюційного дерева цього організму. Частина вчених переконана, що чума може пояснити занепад великих спільнот кам’яної доби. Інші фахівці відзначають, що досі не має достатніх доказів, щоб остаточно стверджувати, що перша пандемія чуми трапилася 5000 років тому.

«Чума відома усюди, – зазначає історик Кайл Гарпер з університету Оклахоми, який вивчає, як ця хвороба вражає людські спільноти. – Останнім часом з’являється все більше доказів того, що спільна історія людства і чуми нараховує тисячі років: знайдено предка великої чуми. Чума лякає нас набагато довше, аніж досі вважалося. Чуму в Європу принесли мігранти з понтійських степів».

Досі найдавнішим відомим штамом чумної палички в Європі вважався штам занесений близько 4800 років тому з понтійських степів (степи, що тягнуться від північного узбережжя Чорного моря на заході до північного узбережжя Каспійського моря на сході) мігруючими представниками ямної культури. Через тисячі років чума спричинила дві найбільші епідемії в історії людства: чуму Юстиніана і Чорну смерть.

Новий штам чумної палички виявили випадково. Група дослідників, яку очолював Сімон Расмуссен з Копенгагенського університету, та Ніколас Раскован з університету Екс-Марсель у Франції переглянули загальнодоступні бази даних ДНК у пошуках генетичних послідовностей популярних збудників. У зубах 20-річної жінки, похованої на поселенні Фрельзегарден у західній Швеції, і в зубах іншої людини з того ж поселення знайшли послідовність невідомого штаму чумної палички. Покійники були носіями культури лійчастого посуду, і ніхто з них не був пов’язаний з ямною культурою. Це, у свою чергу, означає, що цей штам був присутній у Європі до міграції з понтійських степів. Як зазначає Расмуссен, той факт, що бактерії виявили у зубах вказує на те, що вони потрапили у кров, і дуже ймовірно вбили інфікованих осіб.

Нещодавно виявлений штам чумної палички належить до гілки, що відокремилася від спільного предка близько 5700 років тому. Однак, як зазначає генетик з Інституту історії людини ім. Макса Планка Йоганн Краузе, цей штам не є спільним предком, тому не можливо встановити, коли і де чума з’явилася вперше.

Расмуссен і Расскован висунули свою власну гіпотезу щодо появи чумної палички. У неоліті у Східній Європі на території сучасної України, Румунії та Молдови розвинулася культура Кукутені-Трипілля. Десятки тисяч людей жили в густонаселених поселеннях, в поганих санітарних умовах. Зерно яке вони зберігали приваблювало гризунів, які є носіями чумної палички.

«Ці великі поселення є академічним прикладами місць, де патоген міг еволюціонувати», – підкреслив Расмуссен.

Близько 5400 років тому багато з цих населених пунктів раптово зникли. Їх мешканці вимерли або покинули свої помешкання, при чому спалили будівлі. На думку Расмуссена і Расскована, причиною могла бути поява чуми.

«Можливо йдеться про перший відомий випадок розпаду великих соціальних спільнот внаслідок чуми. І оскільки ці великі поселення були пов’язані торговельними шляхами з багатьма спільнотами Європи, нові бактерії могли легко поширюватися. Отже так могла розпочатися перша пандемія чуми», акцентував Расмуссен.

Йоганн Краузе, однак застеріг від поспішних висновків. Він підкреслив, що на поселеннях культури Кукутені-Трипілля, не виявлено слідів чумної палички. Крім того, її ранні штами не мали генів, які сприяли швидкому поширенню хвороби.

«На разі ми дуже мало знаємо про новий штам. Не відомо, як заразилася 20-річна жінка, і чи була вона жертвою великої епідемії», – підсумував Краузе.