Новини » Суспільство 29 листопада, 2018, 10:54
Вчені пояснили, чому в літньому віці здоров’я жінок гірше, ніж у чоловіків
Фото: dt.ua

Науковців давно цікавить питання, чому здоров’я жінок в літньому віці набагато гірше, ніж у чоловіків? Особливо з огляду на те, що шанси чоловіків померти у будь-якому віці – статистично вищі. Нові дослідження говорять нам про те, що справа в генах, які йдуть на користь одній статі, але шкодять іншій.

Дослідники з Університету Ексетера використовували математичні моделі і дані експериментів на мухах і виявили, що такі гени можуть легко поширюватися, якщо вони вступають в силу після того, як жінка виходить з репродуктивного віку. Результати роботи опубліковані в журналі Nature Communications, пише naked-science.

«Загальні гени пов’язують дві статі разом в еволюційному «перетягуванні каната»: селекція намагається направити жінок і чоловіків в різні напрямки, проте загальний геном передбачає, що благополуччя однієї статі спричинить за собою недоліки в іншого і навпаки. Однак, після того як жінки досягають менопаузи, будь-які гени, які покращують фізичний стан чоловіка в літньому віці, будуть збиратися і негативно позначатися на організмі жінки», – розповів професор Девід Хоскен (David Hosken) з Університету Ексетера.

За словами вченого, важливим фактором є те, що виживання і фізичне здоров’я – це не одне і те ж. Накопичення генів, корисних для чоловічого здоров’я в кінці життя, залежить від їх здатності до запліднення після подолання жінками менопаузи.

Проаналізовані дослідниками дані в експериментах на плодових мухах (drosophila) підтверджують результати математичних моделей, вирахуваних на людях, оскільки гени, які б допомагали чоловікам зберігати здатність запліднення в старості, як правило, негативно позначалися на здоров’ї жінок.

Парадокс здоров’я і виживання чоловіків і жінок (the male-female health-survival paradox) – явище, яке спостерігається в сучасному суспільстві: жінки живуть довше, але разом з тим вони частіше страждають від тих чи інших форм інвалідності та демонструють більш низькі показники загального стану здоров’я, ніж чоловіки.

На думку фахівців, цей факт має далекосяжні економічні, соціологічні і медичні наслідки. Різні дані свідчать про те, що чоловіки вмирають в більш молодому віці, ніж жінки, не попри високі показники здоров’я – це відбувається через біологічні і екологічні відмінності, які включають в себе різні поведінкові, культурні та соціальні фактори.