Новини » Економіка 28 листопада, 2018, 9:52
Левко Прокіпчук: До 2016 року система не дозволяла відсікти безконтрольне ввезення «євроблях»
Автомобілі з іноземною реєстрацією в пункті пропуску на українсько-польському кордоні. Фото: Микола Тис/ZIK
Автомобілі з іноземною реєстрацією в пункті пропуску на українсько-польському кордоні. Фото: Микола Тис/ZIK

Перші дні дії нових законів щодо розмитнення автомобілів спровокували протести громадян на західному кордоні України. Лише через два дні блокувальники розійшлися. Багатьох водіїв зараз цікавлять практичні питання: що робити?

Який алгоритм дій для українців, які хочуть легалізувати своє євроавто? Хто найбільше постраждав від афери з «євробляхами», яку за масштабами вже порівнюють із фінансовою пірамідою «МММ»? Яким варіантом легально можуть скористатися учасники АТО з інвалідністю, аби не платити податків? Про це та інше кореспондент IA ZIK поспілкувалася із начальником Львівської митниці Левком Прокіпчуком.

Оформили 100 авто, завернули до Польщі200

Пане Прокіпчук, яка ситуація із блокуванням шляхів до пунктів пропуску на Львівщині станом на сьогодні?

– Усі шість пунктів пропуску на Львівщині розблоковані. Сподіваюся, до таких акцій протесту ті люди вже не повернуться. Можливо, вплинула роз’яснювальна робота, що такі методи досягнення цілей не є конструктивними, отож вони не знайшли підтримки у суспільстві. Були відкриті кримінальні провадження. Можливо, внутрішній страх бути притягненим до відповідальності також сплинув на цих громадян.

Чи брали працівники митниці участь у переговорах із протестувальниками, які блокували дороги до кордону?

– Ми проводили роз’яснювальну роботу. Серед мітингувальників були люди, які хотіли, щоб їм порахували, яку суму вони мають сплатити за ті транспортні засоби, які їм належать. Цих громадян працівники митниці запрошували із собою у пункти пропуску і по кожному окремому випадку надавали інформацію. Спілкувалися із різними громадськими організаціями, пояснювали, що не для всіх людей є категорично неприйнятними ці вимоги закону. Частина людей, особливо із врахуванням 50% знижки на акциз, порахувала, що їм дійсно вигідно оформити той транспортний засіб, яким вони користуються.

Чи є труднощі із застосуванням на практиці законів 8487 та 8488? Чи чітко виписані механізми розмитнення, внесення застави?

– Насправді у нас із цим проблем немає. Охочих вносити заставу поки з 00.00 годин 25 листопада немає. Протягом понеділка-вівторка ми вже оформили близько 100 автомобілів за новими ставками із зниженим акцизом у 50%. Люди, які скористалися знижкою, зекономили у середньому 12-13 тис. грн.

Розмитнення відбувалося на кордоні?

– Ні. У внутрішньому підрозділі – відділі митного оформлення «Скнилів» (у м. Городок, – ZIK). Поки що звернень, щоби оформляти на кордоні, не було.

Скільки автомобілів з іноземною реєстрацією, які мали намір вїхати в Україну, завернули назад на кордоні?

– За добу це було трошки більше ніж 200 транспортних засобів по шести пунктах пропуску Львівщини. Річ у тім, що коли почалося блокування, тоді майже не відбувалося повернення, тому що не було в’їзду в Україну. Ми поляків попередили, що така ситуація, відповідно вони навіть не запускали автомобілі у пункт пропуску.

Якою була реакція українських водіїв, яких не впустили в Україну через дію нових законів? Чи були якісь агресивні дії?

– Були різні реакції. Їм пояснювали вимоги закону, що на даний момент, якщо ви не маєте коштів на заставу і не маєте бажання оформляти вільний обіг – залишається варіант повернутися в Польщу, залишити автомобіль десь на зупинці чи у когось зі знайомих, після цього в’їжджати на територію України, як пасажир. Деякі люди обурювалися такими змінами, але до кожного шукали індивідуальний підхід і пояснювали, що інших варіантів закон не дає.

Левко Прокіпчук. Фото: Микола Тис/ZIK
Левко Прокіпчук. Фото: Микола Тис/ZIK

Що робити з «євробляхами»

Що покроково треба робити людині, яка має автомобіль на єврономерах? Яка інструкція дій?

– Це дуже залежить від того, у якому режимі було ввезено автомобіль. Якщо говорити про загальні для всіх вимоги, то, очевидно, вказана особа повинна мати документи на реєстрацію транспортного засобу. Автомобіль має бути знятий з обліку в країні постійної реєстрації. Особа має мати документи, що підтверджують придбання автомобіля, щоби було від чого розраховувати суму податків. Перед тим, як ввозити автомобіль, громадянин має подати попередню декларацію до митного оформлення. На момент оформлення транспортного засобу, подавши документи, людина може скористатися пільгою у 50% зі сплати акцизу упродовж 90 календарних днів з 25 листопада 2018 року. Якщо у особи є порушення митних правил через те, що своєчасно не було вивезено цей транспортний засіб, закон дає можливість сплатити 8,5 тис. грн, щоб на нього не складали протокол і не виносили постанову про порушення митних правил.

Чи обовязково вивозити автомобіль за кордон, щоб потім при вїзді проходити усю процедуру?

– Закон не вимагає вивезення автомобіля, але вимагає необхідність подання попередньої декларації. На даний момент ми очікуємо від Кабміну затвердження порядку для митного оформлення автомобілів згідно із цим законом, у якому має бути роз’яснено, як має громадянин подати декларацію на цей транспортний засіб без виїзду за кордон. Є інформація, що у Чернівцях вже був оформлений один транспортний засіб «на євробляхах» без виїзду за кордон – на внутрішній митниці. Зараз люди мають можливість оформити транспортні засоби, старші 2010 року, які не відповідають вимогам стандарту ЄВРО 5.

Що робити водіям, які купили автомобіль на єврономерах вже в Україні? Як їм перевірити стан ввезення цього авто?

– Якщо вони купили таке авто в Україні, вони вже порушили законодавство. У даному випадку їм потрібно шукати тих осіб, які їм цей автомобіль продали, щоби його узаконити. А такий транспортний засіб на іноземних номерах, швидше за все, був ввезений нерезидентом на територію України у режимі тимчасового ввезення на один рік. Відповідно, потрібно, щоб цей нерезидент вивіз його за межі України і вже там переоформив документи на нового власника, або законодавство дозволяє передати обов’язки іншій особі. Але він не може передати зобов’язання щодо режиму тимчасового ввезення на українця (резидента), тільки на іншого нерезидента.

На даний момент бачу єдиний вихід із цієї ситуації – знайшовши нерезидента, який ввіз транспортний засіб, домогтися, щоб він його вивіз за межі України, переоформив документи, і тоді вже людина з переоформленими документами та знятим із обліку транспортним засобом в’їжджала на територію України.

Чи можливо по базах митниці дізнатися, у якому режимі і ким був ввезений такий автомобіль?

– Ми не можемо надавати інформацію про третіх осіб. Якщо автомобіль був ввезений іншою особою, тут є питання захисту персональних даних. Наприклад, якщо я бачу у свого сусіда машину на єврономерах, а мені не подобається, як він поводиться, я не маю права з’ясувати, чи ввозив той автомобіль сусід, чи хтось інший.

А якщо людина надасть документи на авто?

– Техпаспорт? Тоді постає питання, як він той техпаспорт отримав. Він же не зазначений у тому техпаспорті як власник. Можуть бути різні ситуації. Часто звертаються люди і кажуть, що у них викрали документи чи викрали автомобіль. Ми не можемо давати інформацію про третіх осіб.

За вашими даними, скільки таких автомобілів зараз на території України?

– Остання цифра, яку озвучували у ДФС – на території України є близько 250 тис. транспортних засобів із протермінованим транзитом. Але ця цифра не враховує транспортні засоби, які перебувають на території України без порушення митних правил. Є значна кількість транспортних засобів, які ввезені іноземцями. Вони мають право користуватися ними упродовж року. Оці транспортні засоби не враховані у згаданій цифрі. В Україні була досить поширена схема, що ввозив іноземець, а потім передавав транспортний засіб іншій особі.

Люди, які придбали автомобіль за такою схемою, зараз у найгіршій ситуації?

– Їм дуже тяжко захистити свої права. Постає питання: які документи їм оформляли на ті транспортні засоби? Якщо їм просто віддали техпаспорт, тоді у них жодних доказів, що вони придбали цей автомобіль, немає.

Довести будь-що їм неможливо?

– Можна довести, якщо вони знайдуть того, хто їм продав авто і у співпраці з тою особою узаконять усі документи.

Щодо схем ввезення «євроблях»: якщо один іноземець ввозив в Україну десятки чи навіть сотні авто – невже ніхто не помічав, що таке відбувається і в результаті може статися біда?

– До літа 2016 року інформаційна система, яка була на митниці, не була налаштована на те, щоб відсікати цих громадян. Після 2016 року нерезиденту вже не дозволяли ввозити другу машину на територію України, якщо він не вивіз попередню. Згідно із змінами, які діють з 25 листопада, передбачено, що нерезидент може ввезти без жодних зобов’язань один транспортний засіб для особистого користування. Якщо він хоче ввезти ще один транспортний засіб, він має сплатити заставу за тим самим принципом, як і громадянин-резидент.

До 2016 року ввезення таких авто було безконтрольним?

– Комп’ютерна система не дозволяла контролювати ці речі.

– У цьому контексті дехто порівнює історію із «євробляхами» в Україні із фінансовою пірамідою «МММ». Яка ваша думка?

– Я ні в одній, ні в другій афері участі не брав, тому не готовий оцінювати.

Автомобіль як «гуманітарка»

Загалом звучала цифра про те, що в Україні 2 млн авто на іноземній реєстрації?

– Я чув таку цифру від громадських організацій. Ця цифра може охоплювати транспортні засоби, які, за нашими даними, ще не порушили строки перебування. Вони перебувають на території України без порушень.

Які прогнози щодо наповнення бюджету у звязку з новими законами про розмитнення «євроблях»?

– Думаю, що суттєво зростуть. Частина людей, маючи бажання, не мали можливості оформити свій автомобіль, старший від 2010 року. Ці авто не відповідали вимогам стандарту ЄВРО 5 і до 25 листопада взагалі не могли бути оформлені. Зараз законодавство дозволяє їх оформити. Плюс ми очікуємо, що знижка у 50% на акциз буде засобом заохочення для громадян, щоб узаконити свій транспортний засіб.

Чи передбачене розтермінування зі сплати митних платежів?

– Розтермінування немає. Єдине що діє знижка 50% упродовж перших 90 днів.

Чи передбачені пільги для пенсіонерів, людей з інвалідністю, учасників АТО?

– Пільг не передбачено. Єдине, стосовно учасників АТО. Є учасники АТО, які зазнали поранень, стали особами з інвалідністю, перебувають на обліку в департаменті соціального захисту та претендують на безкоштовне отримання транспортних засобів. У Львівській області є таких 33 учасники АТО. Вони мають право на одержання гуманітарної допомоги. Якщо буде донор, який буде готовий подарувати їм транспортний засіб, вони не будуть сплачувати податків взагалі. Єдине, є обмеження щодо гуманітарної допомоги – об’єм двигуна має становити до 1800 куб. см. Автомобіль може бути оформлений як гуманітарна допомога.

Наталія Шутка,
IA ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-02-19 21:29 :05