Новини » Львів 27 листопада, 2018, 11:58
Пальцем в небо, або Як у Львові на «громадських» слуханнях обговорювали ціну проїзду
Маршрутки у Львові. Фото: Микола Тис/ZIK
Маршрутки у Львові. Фото: Микола Тис/ZIK

Учора по закінченню робочого дня у Львові відбулися громадські слухання щодо зміни тарифу на проїзд у громадському транспорті. Попри те, що більшість виступаючих скаржилися на якість перевезень та були проти здорожчання проїзду, рішення про недопущення підвищення тарифу не підтримали – адже більшістю у залі були водії, які прийшли з перевізниками.

Початок громадських слухань під назвою «щодо недопущення підняття ціни на проїзд у громадському транспорті Львова без суттєвого покращення якості обслуговування та графіку маршрутів» був анонсований на 18.30 год. Втім, вже перед 18 год. усі крісла у сесійній залі були зайняті – водіями та власниками маршруток. Громадських активістів, молоді та зацікавлених містян – в рази менше, вони розміщуються позаду зали та під стінами. Зареєструвалися, тобто мали право голосувати за певне рішення – 170 осіб. Ініціатор слухань – депутат від УКРОПу та засновник Варти-1 Ігор Зінкевич одразу переходить до головного – пропонує перевізникам надати аналітику пасажирських перевезень: підрахунок кількості пасажирів, пільговиків, дані рентабельності. Але на цьому уся конкретика обговорення питання ціни проїзду завершується. Ані представник Асоціації перевізників Іван Велійка, ані керівник комунального автотранспортного підприємства Орест Хамула, ані чиновник міської ради Андрій Білий, які підтримують підвищення тарифу, – конкретних даних щодо пасажирів та готівки, яку збирають водії, – не озвучили.

«На сьогодні немає жодного обліку, говорити про якусь рентабельність чи нерентабельність, коли немає розуміння, скільки людей у нас їздить, скільки пільговиків, скільки пенсіонерів, не можемо. Ми отримали цифру: кількість платних пасажирів, які проїхали в 2017 році маршрутом 2а – 320 тис. 724 особи. Ви вірите, що вирахували до однієї особи, скільки проїхало на маршруті за рік? Це брехня. 178 тисяч 764 пільговиків. Виходить, що 60% їздять безкоштовно. Але коли немає обліку, говорити про кількість – це неправильно», – заявив депутат Ігор Телішевський.

Громадські слухання щодо зміни тарифу на проїзд у громадському транспорті у Львові. Фото: ZIK
Громадські слухання щодо зміни тарифу на проїзд у громадському транспорті у Львові. Фото: ZIK

Із залу чується лиш гул водіїв, мовляв, «тих, хто не платить в транспорті» – дуже багато. Але конкретики від керівників автотранспортних перевізників – не звучить. У відповідь Іван Велійка перекладає вину на львівську міську владу. Він заявляє – облік пасажирів має організувати замовник послуг, а не перевізник.

Ще кілька тижнів назад перевізники озвучили свій «обґрунтований» тариф на сьогодні – 9 грн, але готові поступитися до 8 грн. Під час громадських слухань цю суму обґрунтовували аргументами, які звучать під час кожного підняття ціни – це ріст курсу долара та подорожчання пального і запчастин. Інші складові тарифи – не озвучують.

«Ми сьогодні повинні ставити питання: ми за розвиток громадського транспорту, ми за європейську якість, чи ми хочемо просто поговорити. Сьогодні вже стоїть в пунктах обміну долар по 34. І невідомо, що далі буде. Завтра всі запчастини будуть перераховані. Пальне зросло на 30%, порівняно з тим, яка його ціна була, коли затверджували тариф у 5 грн», – заявив представник перевізників.

– Ви переконуєте, що обґрунтований тариф 8-9 гривень. Є якісь цифри? Чому я повинен кожного дня платити 8-9 гривень, чи я повинен вірити вашому слову, може по цифрах там 3 гривні. І якщо нині тариф є необґрунтованим, – для чого ви подавалися на конкурс перевізників? – звучить пряме запитання із залу, яке підтримують оплесками.

Здається, саме час представити розрахунки тарифу, бодай ті, які перевізники подали в міську раду. Але замість цього Іван Велійка радить довіритися підрахункам інших міст.

«Я розумію у Львові не вміють рахувати, такі всі тут тупі, не вміють рахувати в Києві, в Дніпрі, не вміють рахувати в Черкасах, в Тернополі. Що ви тут розвели полеміку, сьогодні Київ 8 гривень, Дніпро – 7 гривень, Запоріжжя – 7 гривень. То що, ніде не вміють рахувати, тільки у Львові вміють», – відповідає він.

В такому дусі минає понад дві години громадських слухань. На усі питання та звинувачення у бік перевізників – відповідає голова Асоціації Іван Велійка. Водії участі у обговоренні фактично не беруть, на хід дискусії вони реагують, переговорюючись між собою.

Представник мерії – Андрій Білий підтримує перевізників, але наполягає на відновленні безкоштовного перевезення пенсіонерів. Це вимога міського голови – кандидата у президенти. Хоч, найбільш бідну категорію населення – пенсіонерів – перевізники у Львові перестали безкоштовно возити ще рік назад.

Після двох годин розмов, організатор слухань Ігор Зінкевич пропонує перевізникам експеримент: враховуючи що запровадження електронного квитка у місті – дуже далека перспектива, повернути на три місяці у весь громадський транспорт паперові квитки та компостери, аби отримати дуже важливу і поки невідому складову тарифу – облік пасажирів.

«Прозвучала неодноразово інформація про людей, які користуються пільгами, які показують посвідчення, їх, нібито, 70%. Давайте поставимо компостери, вони недорогі, але можливість контролю дають, введемо паперові квитки на три місяці, і ви чітко прорахуєте і дасте діаграму, скільки є затрат, скільки є пенсійних. За три місяці реально отримати аналітику, яка дасть нам розуміння, яка ціна перевезень у Львові», – запропонував депутат.

Таку пропозиції однозначно відкинув голова Асоціації перевізників, Іван Велійка заявив, що три місяці – надто довго, коли тариф потрібно піднімати вже.

«Якщо ми будемо голосувати такі речі про три місяці, тоді коли ми вже сьогодні працюємо на одне пальне. Я вважаю, що ми повинні проголосувати питання, чи є сьогодні підстави, щоб підняти тариф», – відповів Велійка.

Відтак, були вирішено голосувати за назвою зібрань «щодо недопущення підняття тарифу у Львові». За проголосували всього 47 осіб із 170 зареєстрованих. Відповідно, пропозиція не набрала необхідної для ухвалення кількості голосів. Інші пропозиції, зокрема, щодо запровадження квитків та компостування – не голосували. Нагадаємо, що громадські слухання мають рекомендаційний характер. Тобто їхні результати можуть впливати на прийняття рішення, але не визначають його. Рішення – за виконавчим комітетом Львівської міськради.

Варто відзначити, що зміна тарифу на проїзд у громадському транспорті справді зачепила вже не одне українське місто. В деяких містах проїзд подорожчав. Але є міста, які на таку ініціативу перевізників відповідають протестами. Спричинені вони не лише неспроможністю широкої верстви населення платити більше, але й напівтіньовим (а то й взагалі тіньовим) принципом роботи громадських перевезень, коли не облікована готівка ніяк не впливає на покращення якості перевезень. Так у Тернополі після рішення встановити ціну у маршрутках 9 гривень – люди пішли пішки. У Херсоні жителі домоглись, щоб тариф на проїзд залишився на рівні 4 грн.

Нагадаємо, після того, як міська рада уклала з перевізниками договори на 5 років, вони заявили, що економічно обґрунтований тариф на проїзд 9 гривень і почали вимагати у міської ради прийняти рішення про підвищення тарифів з 1 грудня.

Незадовго після цього управління транспорту Львівської міської ради опублікували проект рішення виконавчого комітету про підвищення тарифу на проїзд до 8 гривень. Наступного дня міський голова Андрій Садовий такі дії своїх чиновників розкритикував та дав вказівку провести розслідування і з’ясувати, чому управління транспорту висунуло таку пропозицію. Садовий заявив, що про подорожчання проїзду може йтися, якщо приватні перевізники відновлять безкоштовне перевезення пенсіонерів.

Переговори з перевізниками вів Андрій Білий, заступник директора департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР. Втім, порозумітися та напрацювати спільну позицію щодо нового тарифу на проїзд в міських автобусах не вдалося. Перевізники заявили, що не братимуть з пенсіонерів грошей лише за умови, якщо рішенням сесії за перевезення пенсіонерів їм компенсують 85 млн грн.

Нагадаємо, востаннє ціни на проїзд у маршрутках у Львові підвищили  менше року назад – 14 грудня 2017 року. Тоді тариф зріс до 5 гривень. А з 20 січня 2018  року приватні перевізники перестали безкоштовно возити пенсіонерів.

Додамо, 26 жовтня у Львові таки провели конкурс з визначення перевізників. Сюрпризу не сталося – наступні 5 років міські маршрути обслуговуватимуть п’ять перевізників, які працюють на ринку ранішще: АТП-1, АТП-14630, Міра і К, Успіх БМ, Фіакр-Львів. Втім на 3 лоти, а це 12 маршрутів, пропозиції не було.  Після конкурсу у мерії запевняли, що якість перевезення покращиться. Зокрема, нові договори, які підписуватимуть із перевізниками, передбачають штрафи за невиконання рейсів, за неприбраний і брудний автобус, за порушення правил дорожнього руху.

Мар’яна Білозір,
IA ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-05-27 10:01 :18