неділя, 18 листопада, 2018, 12:32 Суспільство
Через ввезення «євроблях» з українського ринку вже пішли кілька імпортерів нових автівок
ZIK
ZIK

За даними Державної фіскальної служби України, тільки за останні три роки до України було ввезено понад 1 мільйон 200 тисяч автомобілів на іноземній реєстрації. 20% з них їздять країною, як порушники чинного законодавства. Серед експортерів лідирує Польща, далі йдуть Литва, Німеччина, Чехія та Білорусь. Тим часом, власники нерозмитнених авто готуються до нових протестів і вимагають від Президента ветувати ухвалений парламентом законопроект про пільгове розмитнення авто на єврономерах. Якщо їх не почують, погрожують перекривати міжнародні траси.

Про це йшлося у сюжеті програмі новин «Перші про головне. Деталі» на телеканалі ZIK.

Новий закон, який минулого тижня ухвалила ВР, скасовує екологічні обмеження на ввезення старих авто і значно зменшує акциз. Нардепи навіть передбачили пільговий період у 90 днів. Якби громадський діяч, переселенець з Донбасу і власник автомобіля на іноземній реєстрації Валентин Краснопьоров встиг вивезти і знову ввезти свою автівку, то заплатив би лише половину акцизу. Загалом же, закон знизив вартість розмитнення його 16-тирічної «Октавії» у три рази. Але власник машини все одно називає це здирництвом.

«Віддам автомобіль на запчастини. Адже я взяв у цьому участь, як громадянин, який бачить для себе та інших українців можливість придбати доступне авто. В країні, яка нічого не виробляє, де дорогий кредит, реальна можливість завезти 15-річне авто з-за кордону – це нормально», –каже Валентин. 

«1800 доларів коштуватиме моя «Шкода Октавія» 2002 року без пільг. За 1500 доларів я купив автомобіль, а з пільгами Южаніної він вартуватиме 1300 доларів», – додає активіст.

Власники не розмитнених автомобілів, навіть згідні спалити свої транспортні засоби. Вони вважають, що суми розмитнень – несправедливі. Два роки власники авто на єврономерах, виробники, дилери та нардепи шукали Верховній Раді вихід з ситуації. Влітку проголосували закон, який тоді задовольняв усіх. Та зараз «євробляхери» вийшли з переговорного процесу і закликають Президента його ветувати.

Активісти кажуть, що закон справді знижує акцизи і робить машини більш доступними. Але тарифи, на їхню думку, все одно зависокі. Особливо, для автомобілів, які мають більше п’яти років.

«Проблема у тому, що для автомобілів, які мають більше п’яти років, сума збільшується в геометричній прогресії. 12-13-річна автівка коштуватиме при розмитненні так, як коштує уся в Україні. Ми вважаємо, що це не правильно», – розповів голова ГО «АвтоЄвроСили» Олег Ярошевич.

Ярошевич також стверджує, що нардепи відхилили всі пропозиції його організації. І, замість вирішити проблему, ухвалили закон із власною формулою розмитнення.

«З 147 правок, які були подані до законопроекту, 146 просто анулювали. Єдина правка, яка була схвалена, стосувалася комітету», – зазначив він.

Без акцизу ніяк

Але керівник комітету Верховної Ради з податкової політики та автор ухваленого законопроекту щодо «євроблях» Ніна Южаніна запевнила, що всі сторони були ознайомлені з текстом документа. Ніхто не протестував, поки формулу розмитнення не проголосували.

«Всі розуміли, що у разі розв’язання питання буде потрібна серйозна відповідальність і великі штрафні санкції. Коли ми говорили про ставки акцизного податку, всі погоджувалися, що такий підхід логічний», – прокоментувала голова комітету Верховної Ради з питань податкової і митної політики Ніна Южаніна.

Вона також переконана, що закони про розмитнення і штрафи для тих, хто буде їздити на іноземних номерах, невдовзі має підписати Президент. 

«Я думаю, що закони будуть підписані, бо для їх ветування немає підстав», – додала вона.

Та активісти ж «АвтоЄвроСили» не згідні і 20 листопада організовують масштабну акцію по всій Україні. Готові навіть блокувати державний кордон, створюючи черги з машин на єврономерах. Обіцяють піти й у міжнародні суди.

«Автоолігархи кажуть, що автоімпортери зазнають збитків. Але це все профанація і неправда», – вважає Ярошевич.

Тому голова «АвтоЄвроСили» посилаючись на досвід Європи зазначає, що платежі за розмитнення не можуть вартувати більше половини ціни автівки.  

«Ми готові платити 20% ПДВ, 10% мита, 3% пенсійного збору і 1,5% надходження на потреби армії. Загалом це 34,5%, а також акциз у 5,5%», – розповів голова «АвтоЄвроСили» Олег Ярошевич.

Акциз для старих авто у новому законі значно перевищує п’ять відсотків. Чим старіша машина, тим він більший. Ніна Южаніна переконує, що розповіді про те, що машини в Європі значно доступніші – не відповідають дійсності.

«Кожна країна добирає податки у вигляді інших платежів. Ми наводили приклади європейських держав та країн-сусідів. Також показували, що у нашій країні ці платежі не є найбільшими, вони є середніми», – говорила голова комітету Верховної Ради з питань податкової і митної політики Ніна Южаніна.

Національний виробник та імпорт

Ще одна претензія «євробляхерів» до податкової політики – непотрібний захист національного виробника.

«Українець буде платити більше, ніж в два рази, за привезену машину. Чи це є нормально? В країні, де немає об’єкту протекції. Ми нічого не захищаємо, бо ми нічого не виробляємо», – заявив Краснопьоров.

Та це не зовсім так. Адже представник компанії «Єврокар», який збирає в Україні автомобілі «Шкода» говорить про протилежне. Там кажуть, що у законі є позитивні моменти. Щоправда, виробникам від того – не легше.

«Для нас важливо, щоб ринок було впорядковано. Коли його буде впорядковано, можна вже буде подивитися, які там є збитки і куди рухатися далі», – наголосила керівник зовнішніх комунікацій групи компаній «Єврокар» Олена Чепіжко.

На підприємстві кажуть, що масове дешеве розмитнення старих авто мало вплине на ринок нових автомобілів, але є два сегменти, які точно постраждають.

«Перший клас – це економ-клас. Людина буде брати до уваги рішення, чи купувати їй «Шкоду Фабію», чи брати більш старий автомобіль, але БМВ, «Фольксваген», чи щось інше і більш високої категорії», – розповіла Чепіжко.

Другий удар буде завдано по дилерах елітних авто, які можуть не витримати конкуренції з 3-5-річними преміальними машинами з Європи. Самі ж власники єврономерів кажуть, що вони не вороги офіційного виробника та великих імпортерів.

«Ринок вже дуже перенасичено пропозиціями нерозмитнених автомобілів. Але кількість нових автівок не змінюється», – зазначив Ярошевич. 

Водночас нові авто за цим самим законом не дуже здешевшають.

«Чим більший літраж авто, тим більше зменшення акцизу. Чим старіший автомобіль, тим більше зменшення акцизу. Для нас, на нових малолітражних автомобілях різниці майже не стало», – прокоментувала Чепіжко.

Щодо можливого поновлення виробництва національними виробниками, зокрема заводом ЗАЗ, який майже рік тому зупинив процес, прогнози на тлі цих подій є вкрай сумні. Головна причина у тому, що надто мало українців може придбати нове авто.

«Національний виробник може претендувати на 30-40% ринку авто в Україні, а це для чотирьох заводів, 30-40 тисяч авто. Вони стільки не витягнуть», – розповів заступник голови правління з виробництва «УкрАВТО» Олег Папашев.

Поки точаться суперечки, кожен залишається на своїх позиціях. Валентин вважає, що потрібно зменшувати вартість розмитнення і насичувати країну машинами.

«2,7 мільйона авто. Скільки кафе заробляють на цьому, придорожні магазини, сервіси, АЗК знову ж таки. Це ж економіка, яка рухається, а цей рух зараз просто сповільнюють», – наголосив Краснопьоров.

У Верховній Раді ж певні, що нових поступок не буде. І якщо хтось не хоче чи не може розмитнювати, то нехай позбувається авітівки.

«Вони підуть на запчастини. Бо з самого початку вони завозились не для розмитнення», – вважає Южаніна.

В асоціації імпортерів нових авто заявляють, що із України вже йдуть офіційні представники автогігантів.

«Вони можуть піти. На сьогодні закрилась «Хонда», перестала працювати «Акура». Ринок стає нецікавим», – зазначив Голова Асоціації авто імпортерів Олег Назаренко.

Нагадаємо, Верховна Рада дала 90 днів для розмитнення автівок на «євробляхах» за зниженими ставками після того, як у другому читанні ухвалила законопроект про внесення змін до Податкового кодексу України щодо розмитнення авто на європейській реєстрації. «За» проголосували 250 обранців.

Сергій Костеж, «Перші про головне. Деталі»

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-12-19 11:09 :52