понеділок, 12 листопада, 2018, 14:21 блоги Економіка
Бляха національного масштабу
Сергій Костеж
мандрівник, історик
Автомобілі з іноземною реєстрацією. Фото: Getty Images/Global Images Ukraine
Автомобілі з іноземною реєстрацією. Фото: Getty Images/Global Images Ukraine

Чому питання лібералізації розмитнення авто є питанням державного значення

Дискусії навколо «євроблях» сягли свого апогею наприкінці минулого тижня і перейшли у політичну площину, разом зі спалюванням Рейндж-Роверів та розповсюдженням ботофермами різних таборів протилежних закликів.

Але, так чи інакше, влада таки пішла на пом’якшення ситуації з розмитненням авто на єврономерах. І сталося це не тому, що «злі бляхери-нелегали заблокували Київ і змусили».

Прийшло усвідомлення, що бувають ситуації, коли закони є відверто шкідливі для держави, яка їх приймає. І ситуація з «бляхами» – рівно та, коли формула «закон поганий, та це є закон» (dura lex sed lex) – не працює.

І ось чому.

Є закони легальні, та в них немає сенсу, якщо вони – нелегітимні. Закон про надвисокі акцизи розмитнення авто був саме такий. Прийнятий як протекціоністський в інтересах одного виробника (якому, до речі, він так і не допоміг), він створював нерівні умови та призводив до того, що закон почали порушувати тоді, просто зараз по це мало пам’ятають. Натомість, так звані «бляхи», почали свій переможний марш на західні регіони ще у 2010-му, а в 2011 в Чернігівській області активно каталися на «білоруських бляхах».

Нинішні аргументи «антибляхерів» жалюгідні хоча б тому, що ніхто не може пояснити, як так сталося, що закон порушили ДВА З ПОЛОВИНОЮ МІЛЬЙОНА ЛЮДЕЙ.

Це екстремальна кількість для 40-мільйонної країни. Очевидно, що такий закон, який масово порушують мільйони громадян, не є добрим. Особливо якщо врахувати, що ще більше – охочих «порушити», але які наразі або просто не ризикнули, або просто не знайшли гроші на «бляху».

Це дуже нагадує часи Майдану, коли недолугі «диктаторські закони» почали наступного ж дня порушувати мільйони людей по всій країні. Як хтось тоді жартував, навіть чергу з 5-6 машин на світлофорі можна було арештовувати, як колону автомайдану…

Абсурдність закону веде до його делігтимізації, а заразом з тим – до ліквідації довіри до влади та держави. Скасування драконівських акцизів та зниження ставок розмитнення – сигнал не про те, що держава «прогнулася» чи «стала слабкою». Це показник того, що держава стала бодай трохи мудрішою.

Звичайно, досі лишається багато питань. Не відомо, чи буде підписано проголосований закон Южаніної – Президентом. Не відомо, чи будуть нові протести євробляхерів з метою ще і ще знизити ставки – аж до польських зразків.

Та важливо те, що держава отримала досвід урізання власних наддоходів заради загальнодержавної стабільності та легітимності в очах власних громадян.

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-12-17 18:33 :47