вівторок, 23 жовтня, 2018, 11:51 Суспільство
Побороти звичку: Вчені успішно випробували «щеплення» від куріння, без побічних ефектів
Фото: Pixabay

Експерименти з привченими до нікотину гризунами показали, що штучний білок NicA2-J1 дозволяє тримати під контролем його вміст у крові – і перемогти шкідливу звичку.

Команді професора Науково-дослідного інституту Скріппса Олів’є Георга (Olivier George) вдалося отримати штучний фермент, здатний швидко розкладати нікотин, який надходить в організм. Білок NicA2-J1 вже пройшов успішні випробування на привчених до нікотину лабораторних щурах, дозволив контролювати його вміст в крові і знизив тягу до нього. Про це вчені повідомляють в статті, опублікованій в журналі Science Advances, пише naked-science.

За основу для створення NicA2-J1 взяли білок, який синтезують поширені ґрунтові бактерії, палички Pseudomonas putida – їх легко зустріти і в генетичних лабораторіях, і в промислових біореакторах. Цей фермент оптимізували, щоб підвищити час його збереження в організмі тварини і домогтися більшої ефективності роботи.

Для випробувань препарату щурів 12 днів поспіль на 21 годину на добу поміщали в камеру, де вони могли отримати дозу нікотину внутрішньовенно, просто натиснувши на педаль. Це швидко привело до розвитку у них залежності, після чого нікотин їм «видавали» тільки раз в два дні, змусивши переживати всі неприємні симптоми відміни наркотику і підвищувати дозу під час рідкісних прийомів. У підсумку вона досягла кількості, яку автори порівнюють з викурюванням відразу 20 сигарет, але тільки раз в 48 годин. Нарешті, тварини після кожної дози нікотину стали отримувати і препарат синтетичного білка NicA2-J1.

Вміст нікотину в їх крові навіть після прийому залишалося низьким, а симптоми відміни – включаючи занепокоєння і агресивність – ослабли в порівнянні з щурами з контрольної групи. Знижувалося і їх прагнення отримати нову дозу. Більш того, якщо натискання на педаль з ймовірністю 1/3 призводило до отримання нікотину, а не до неприємного удару струмом, то контрольна група, яка зберегла аддикцію, продовжувала тиснути, а ті щури, що отримали NicA2-J1 – легко відмовлялися від цього – і від самої звички.

«Такий підхід надзвичайно цікавий, оскільки може знизити залежність від нікотину без важких симптомів відміни. Крім того, він працює в крові, а не в мозку, так що побічні ефекти повинні бути мінімальними», – розповів дослідник Олів’є Георг.

Нагадаємо, вчені назвали шість звичок, не менш шкідливих, ніж куріння.