Новини » Світ 23 жовтня, 2018, 11:14
Кисню на Марсі виявилося досить для життя простих організмів, – нові дослідження
Марс. Фото: NASA

Нові розрахунки показують, що солоні водойми під поверхнею Червоної планети містять чимало кисню і здатні забезпечувати життя простих аеробних мікробів.

Можливість життя на Марсі інтригує людство вже не перше сторіччя. Знахідки останніх років не дозволили розгадати цю загадку, а лише підігріли до неї інтерес. Нехай розвинутої цивілізації, що побудувала складну мережу каналів, про яку думали астрономи XIX століття, на Червоній планеті і немає. Однак до сих пір не до кінця відкинута можливість існування марсіанських мікроорганізмів – і зараз, і колись в далекому минулому. Тим більше, що кисню в його приповерхневих шарах для життя виявляється досить. Такого висновку дійшли Влада Стаменкович (Vlada Stamenković) і її колеги з Каліфорнійського технологічного інституту, стаття яких опублікована в журналі Nature Geoscience, пише naked-science.

Сьогодні вважається практично доведеним той факт, що в давнину молодий Марс мав щільну атмосферу. Однак невеликий розмір планети і відсутність магнітного поля призвели до її поступової ерозії, і сьогодні атмосфера Червоної планети вкрай розріджена і слабка. Кисню в ній не більше 0,14 відсотка, і пошуки можливого життя до сих пір були спрямовані на анаеробні мікроорганізми, які не потребують кисню, – подібні до тих, що живуть, наприклад, глибоко на дні земних океанів.

Нещодавно було показано, що в деяких регіонах Червоної планети, неглибоко під поверхнею можуть ховатися справжні водойми, заповнені насиченою мінералами рідкою водою. Тому Влада Стаменкович і її співавтори вирішили підрахувати кількість кисню, яку можуть накопичувати ці підповерхневі озера. Для цього вчені розрахували здатність сильно солоної води, яка не замерзає навіть на Марсі, розчиняти кисень. Крім того, вони врахували кліматичну історію планети, в результаті показавши, що її приховані водойми здатні утримувати від 2,5 мкМоль до 2 Моль кисню на кожен кубометр рідини. Особливо велика його концентрація повинна бути біля полюсів, де температура сприяє розчиненню газу.

«Концентрації кисню на Марсі на порядки, в сотні разів вище, ніж той мінімум, який потрібен для існування аеробних, дихаючих киснем мікробів», – резюмують автори роботи. І якщо вона так і не поставила крапку в давній загадці життя на Червоній планеті, то в черговий раз підтвердила її можливість. А пошуки тривають далі.

Нагадаємо, новий план NASA: через 10 років знову бути на Місяці, а через 20 – освоювати Марс.