понеділок, 22 жовтня, 2018, 10:29 Суспільство
Чи зроблять TruCam погоду на дорогах і хто відповість за тисячі смертей
Поліцейський тримає пристрій вимірювання швидкості TruCam. Фото: Патрульна Поліція
Поліцейський тримає пристрій вимірювання швидкості TruCam. Фото: Патрульна Поліція

Понад три роки в Україні ніхто не контролював швидкість на дорогах. Поліцейські високопосадовці пояснювали: законодавство не дозволяє. А прийняття законодавчих змін щоразу відкладалося.

Cитуація виглядала особливо дивною, коли запроваджувалися нові обмеження швидкості, але через відсутність контролю водії-«шумахери» залишалися далі безкарними. У результаті – тисячі смертей та покалічених на дорогах. Хто за це відповість? – слушно наголошують експерти, та зазначають: ситуація не зміниться, доки не буде запроваджено автоматичну фіксацію порушень ПДР.

Що заважало контролювати швидкість? Чи достовірні покази «Трукамів» й чи налякають нинішні штрафи «крутих» водіїв? Про це кореспондент IA ZIK розпитала у першого заступника начальника департаменту патрульної поліції України Олексія Білошицького.

– Пане Олексію, раніше повідомлялося, що законодавство не дозволяє застосовувати прилади для вимірювання швидкості. Що змінилося, що зараз врешті почали їх використовувати?

– Не знаю про якісь повідомлення. Хто і коли повідомляв, точно сказати не можу. Зараз ми їх використовуємо. Прилади мають усі необхідні документи, пройшли повірку. Під час пілотного режиму було протестовано надійність роботи приладу – усе нормально.

Чи вносилися для цього якісь зміни у законодавство?

– Мені наразі не відомо про такі зміни. Я не знаю такого.

Що тоді заважало використовувати ці прилади раніше, оскільки уже понад три роки ніяк не контролюється швидкість на дорогах?

– Справа у тому, що дане питання було покладено на автоматичну фіксацію. Автоматична фіксація буде запущена незабаром. Уже зроблені потужні суттєві кроки для запуску даної системи, а запуск контролю в «ручному» режимі – це, можна сказати, перший перехідний етап до запуску системи автоматичної фіксації.

Коли в Україні буде запроваджена автоматична фіксація порушень ПДР?

– Фактично зараз робляться останні зміни щодо нормативної бази, законодавства. Орієнтовно наприкінці цього – на початку наступного року, думаю, ми цю систему побачимо у дії. Тут важливий момент, що ми вже бачили систему автоматичної фіксації, яка була запущена раніше. Усі знають, що було зроблено дуже багато помилок, нормативні прорахунки. Тому дійшло до того, що Конституційний суд виніс рішення і поставив крапку у даному питанні. Щоб не наступати на ці граблі знову, проводиться ґрунтовна потужна робота, щоби ця система запрацювала якщо не бездоганно, то щоби ні в кого не виникало сумнівів щодо нормативного підґрунтя чи технічних параметрів цих приладів, щоб, дійсно, було усе законно і надійно.

Раніше працівники ДАІ використовували багато приладів для фіксації швидкості, було багато скарг від водіїв на їх неточність. Наскільки достовірні покази TruCam, які зараз розпочали знову використовувати?

– Зауважу, що ми використовуємо не різні прилади, а виключно TruCam. Цей прилад пройшов повірку компетентного органу, перевірено його технічний стан, надійність, точність вимірювання. У нас є відповідні підтверджуючі документи. Тому жодних нарікань на точність вимірювання даним приладом я не чув. Окрім того, оскільки даний прилад є лазерним вимірювачем, точність його дуже і дуже висока. Похибка складає плюс-мінус 2 км. Це дуже суттєвий показник у даній сфері.

Хто прийняв рішення про використання цих приладів зараз?

– Керівництво МВС і Національної поліції України.

Чи достатньо цих приладів, щоб зробити «погоду» на дорогах?

– На даний момент ми використовуємо 25-26 приладів у щоденній роботі. Їх кількість буде збільшуватися, проводимо повірку ще додаткових приладів. Коли їх стане більше, я повідомлю про це. Ми збільшимо і присутність, і кількість приладів, оскільки ще є місця, де необхідно це запровадити.

Зараз це по одному приладу на область?

– Прилади використовуються у найбільших і найсуттєвіших місцях концентрації ДТП, тому не в кожній області на даний момент вони є. Можна ознайомитися із мапою, яка розміщена на сайті департаменту патрульної поліції, на сторінці у Фейсбуці, де використовуються прилади. Ми відкриті у цьому питанні і вимірювання здійснюємо повністю відкрито. Ми попереджаємо про місця вимірювання на сайті та у Фейсбуці, вимірюємо швидкість у тих місцях, де попередньо встановлені дорожні знаки, які попереджають про те, що проводиться фото- відео фіксація порушень у сфері безпеки дорожнього руху. Обов’язково здійснюємо вимірювання зі службовим автомобілем з увімкненими проблисковими маячками синього кольору. Цей процес здійснюється максимально відкрито, адже суть і ціль – не притягнути побільше водіїв до відповідальності, а саме запобігти правопорушенню – перевищення швидкості, щоби дійсно вплинути на рівень аварійності саме у цих місцях.

Фото: Патрульна поліція України
Фото: Патрульна поліція України

Скільки таких приладів потрібно, щоб забезпечити контроль на основних трасах України?

– Будемо збільшувати кількість приладів, про що я буду повідомляти. Я не можу сказати, скільки всього потрібно. У тому числі, це залежить від статистики, аналітики, яким чином це вже повпливало на рівень аварійності, на кількість правопорушень, тоді можна буде сказати, скільки ще додатково необхідно. Ми тільки декілька днів використовуємо систему, тому, думаю, це питання передчасне.

Яким чином відбирали дороги, де в першу чергу використовувати прилади? Для прикладу, Львівська область – перша в Україні за кількістю смертельних ДТП, а контроль швидкості здійснюється лише на окремих ділянках траси Київ-Чоп?

– Вибиралися точки з найбільшою кількістю ДТП із найтяжчими наслідками, тобто, місця концентрації ДТП із потерпілими і загиблими. Це не означає, що дані місця не будуть змінюватися. Будемо також змінювати, переміщувати. Обов’язково буде оновлюватися карта, на якій ми про ці місця будемо повідомляти.

Як каратимуть водіїв на євробляхах?

– По-перше, хочу сказати, що дуже не люблю слово «карати», тому що мета притягнення до відповідальності, якою б вона не була – у вихованні правопорушника, а не у покаранні. Тому, якщо ми говоримо про притягнення до відповідальності з використанням цієї системи, то нема ніякої різниці, на яких бляхах їде транспортний засіб, адже ми фіксуємо правопорушення і даний транспортний засіб зупиняється на місці. І водій притягується до відповідальності. Не важливо транспортний засіб на євробляхах чи на українській реєстрації. Ніякої проблеми тут немає.

Чи будуть патрульні влаштовувати погоні за водіями-порушниками швидкості? І щеє така думка, що круті автомобілі не будуть контролюватися, вони далі будуть гасати, а от простіші авто будуть зупиняти й штрафувати…

– Це питання, я вважаю, досить некоректне із вашого боку, адже патрульна поліція вже неодноразово доводила, що для нас немає різниці, який транспортний засіб, чи хто ним керує. І цьому є безліч прикладів та задокументованих моментів, які викладалися у мережі, у тому числі громадянами, які були свідками цих обставин. Для нас не має значення, яка це машина, хто керує, якісь посади або «корочки» чи інші питання.

Погоні будуть?

– Не погоні, а переслідування автомобіля службовим авто, якщо правопорушник не буде зупинятися на вимогу поліцейського – це також можливо. Це звичайна практика.

Які перші підсумки використання TruCam патрульними поліцейськими? Скільки вже складено протоколів на порушників?

– У даному випадку складаються не протоколи, а виноситься одразу постанова, відповідно до КУпАП. У перший день використання приладів був зафіксований 231 випадок перевищення швидкості, на другий день – понад 280.

Як сприйняли водій ці нововведення?

– Зважаючи на фідбек, який ми отримуємо, я би сказав, що десь 70-80% досить схвально ставляться до цього питання. Але й такі, хто не сприймає або сприймає негативно. Але більшість позитивно і підтримують, що контроль швидкості – це добре.

Чи є якісь труднощі щодо практичного використання TruCam для фіксації порушень? Чи вміють патрульні користуватися ними?

– Вміють. Ми проводили пілотний період у тому числі для того, щоб наші поліцейські призвичаїлися до використання. Проводилися інструктажі, навчання, потім практичні навчання. Прилад досить простий у використанні, ніякої вищої математики там немає.

Щодо штрафів за перевищення швидкості – чи вважаєте їх прийнятними, чи, можливо, буде ініціатива їх переглянути?

– Вважаю, що на даний момент штраф є не зовсім відповідним, особливо, коли перевищення обмеження швидкості становить понад 50 км/год. (за перевищення на понад 20 км/год. передбачено штраф 255 грн, а більше ніж 50 км/год. – 510 грн). Переглянути цей штраф необхідно. Про це говорять навіть більшість водіїв. Окрім того, міністр МВС запропонував пакет змін до законів про безпеку дорожнього руху, який допоможе поліпшити ситуацію. Законопроект підтриманий Урядом і поданий до Верховної Ради. Там є пропозиції щодо зміни системи відповідальності.

Чи можуть бути оскаржені складені на порушників постанови?

– Авжеж. Передбачається можливість оскарження до вищої посадової особи або до суду.

Коментар до теми

Правник, експерт Тарас Гук

Загалом я «за». Це правильний крок. Вимірювати швидкість треба. Це найбільший потенційний ризик для смертності і травматизму. І те, що в Україні ніяк і ніхто не контролював швидкість три роки – це страшний біль для мене особисто і загалом це тисячі смертей та десятки тисяч покалічених.

Що мене найбільше турбує у цій ситуації? Три роки нам поліція пояснювала, що вона не має права застосовувати TruCam, оскільки це не автоматична фіксація, це незаконно. Було багато різних варіацій від МВС і Нацполіції, чому не можна застосовувати ці пристрої, і публічно про це не раз оголошувалося. І ось, коли влітку відбулися кілька ДТП з багатьма жертвами, хтось нагорі прийняв рішення, що ні, ми все-таки будемо використовувати. Ніхто ніякий закон не змінював. Хто буде нести відповідальність за цей період, поки їх не використовували і розказували, що це незаконно? І чому їх не використовували, коли це насправді можна було робити? Це найбільші запитання.

І я, і інші експерти говорили про те, що закон про Національну поліцію, який прийнятий у 2015 році, просто ввів необхідність застосовувати пристрої, які не можуть бути використані в ручному режимі (не «Беркути», «Візири» та інші більш старі прилади, якими реально можна було якимось чином маніпулювати). TruCam працює автоматично, він сам фіксує автомобіль, коли на нього наводить поліцейський. Звичайно, це не є автоматична фіксація як система, але загалом тут поліцейський не має можливості втрутитися таким чином, щоб, наприклад, зафіксувати перевищення у водія, який насправді їхав з нормальною швидкістю. Тому він цілком придатний для того, щоб бути застосованим у 2015-2016 роках, коли було зрозуміло, що не буде в Україні автоматичної фіксації.

Іще: приладів TruCam є мало. Очевидно, що 20 пристроїв ніяк не змінять ситуацію, окрім, можливо, тих водіїв, які почують у ЗМІ, що загалом такий контроль є, і почнуть їздити повільніше. Якщо би навіть їх було 200 чи 2 тисяч, кожен пристрій – це робота двох патрульних, які не виконують своїх прямих завдань. Адже патрульна поліція – це не ДАІ і вони не мають стояти на місці і фіксувати лише швидкість. Навіть, якщо вони це роблять, то їх ефективність у порівнянні зі звичайною стаціонарною камерою, яка би у системі автоматичної фіксації фіксувала порушення, у сотні разів менша. Поки оформляється порушення, а це 20-30 хвилин, може бути купа інших порушників, які проїдуть повз чи в іншому місці, порушуючи швидкісний режим. Тому як хоч якийсь засіб – це, звичайно, добре, що почали фіксувати швидкість, але погано, що це не є система автоматичної фіксації, яка би дійсно була ефективна. І це показав приклад Польщі, Азербайджану, де скорочується на 30-40% (залежно від кількості камер) аварійність і смертність відразу ж у перший рік.

Чи в нас це сильно вплине на статистику – побачимо, але хоч якийсь засіб – це вже добре.

Раніше у водіїв були зауваження швидше не до TruCam, а до приладів «Беркут», «Візир» та інших старіших моделей, де якщо рукою порухаєш, вже більшу швидкість показувало, або не ту машину фіксувало. Тут такі випадки, по суті, виключені. Є фіксація через камеру, водій бачить чітко фото свого автомобіля на дисплеї, коли йому покаже патрульний, плюс неможливе втручання у систему TruCam з боку поліцейського. Усі зафіксовані дані зберігаються. Думаю, суто технічних питань, буде менше. Загалом ці прилади хороші, їх можна використовувати у таких цілях.

Наталія Шутка, IA ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-11-15 05:46 :28