середа, 26 вересня, 2018, 17:15 Світ
Супутник Фобос виявився не астероїдом, а уламком Марса, – вчені
<nbsp;>

Заново оброблені дані станції Mars Global Surveyor дали нові аргументи на підтримку гіпотези про те, що Фобос колись був частиною Червоної планети.

У Марса два великих супутника – Фобос і Деймос. Їх походження досі нез’ясоване. Існує версія про те, що Фобос і Деймос – астероїди, захоплені гравітацією Червоної планети. Цьому сценарією, однак, не відповідають обриси і орбіти супутників; вони вказують швидше на те, що обидва тіла колись були частиною Марса і відокремилися в результаті зіткнення з великим об’єктом. Марсіанське походження супутників в цьому році підтвердили математичним моделюванням, пише naked-science.

Заново оброблені дані міжпланетної станції Mars Global Surveyor (1997-2006) дали нові аргументи на підтримку теорії про те, що супутники Марса Фобос і Деймос колись складали частину Марса. Дослідження опубліковане в Journal of Geophysical Research: Planets.

Автори нового дослідження звернули увагу на спектр Фобоса, що рідко розглядається в ближній інфрачервоній області спектра (в ній випромінюється тепло людського тіла і подібні по температурі об’єкти). Нових вимірів не треба було: спектрометр станції Mars Global Surveyor зібрав дані в 1998 році, пролітаючи між Фобосом і Марсом, перш ніж вийти на низьку марсіанську орбіту.

Спектр супутника в ближній області порівняли зі спектром метеорита, що впав на Землю біля озера Тагіш в Канаді, – залишку згорілого в атмосфері багатого вуглецем астероїда класу D – і іншими мінералами. Для цього метеорит і інші зразки помістили в вакуумну камеру і створили умови, які імітують різкий перехід від дня до ночі на Фобосі.

Виявилося, в ближньому діапазоні спектр Фобоса був зовсім не схожий на спектр вуглецевого метеорита, зате практично збігся зі спектром базальту – вулканічної породи, з якої в основному складається кора Марса. Автори дослідження не стверджують, що весь Фобос складається з марсіанського речовини, проте спектральні дані вказують на те, що принаймні деяку частину супутника становить марсіанський базальт. Можливо, до складу супутника входить і речовина тіла, зіткнення з яким породило Фобос.

Остаточні висновки робити поки рано: критики нової роботи відзначають, що позбавлений атмосфери Фобос піддається сильній ерозії, яка в тому числі формує його спектр, а дію космічного випромінювання і сонячного вітру важко відтворити в лабораторії. Крім того, метеорит озера Тагіш – не самий типовий зразок породи астероїдів класу D, і порівнювати його випромінювання і випромінювання Фобоса не цілком коректно. Можливість уточнити результати з’явиться, коли апарати OSIRIS-Rex і «Хаябуса-2» за кілька років доставлять на Землю зразки речовини астероїдів Бенну і Рюгу.