неділя, 16 вересня, 2018, 8:01 Суспільство
Вчені виявили найміцнішу речовину у Всесвіті

Комп’ютерне моделювання показало, що згустки надщільної речовини в надрах нейтронних зірок відрізняються неймовірною для звичайних матеріалів міцністю.

Про це повідомляє telegraf.

"Нейтронная паста": Ученые обнаружили самое прочное вещество во Вселенной

Великі зірки гинуть, вибухаючи надновими, і можуть залишити після себе надщільну нейтронну зірку: при розмірах в пару десятків кілометрів такі тіла важать як звичайні зірки середньої величини. Здебільшого вони складаються з ядра – суміші протонів, нейтронів і, можливо, більш екзотичних частинок.

Ця неймовірно щільна «вироджена» речовина володіє вкрай незвичайними властивостями. Передбачається, що на певній глибині вона утворює досить складні структури – згустки, плоскі шари, довгі нитки. За схожість з популярними стравами італійської кухні їх називають «нейтронними ньокки», «нейтронною лазаньєю» і «нейтронною пастою».

Щільність нейтронної пасти колосальна, в сотні трильйонів разів перевищує щільність води, і її лабораторні дослідження поки що неможливі. Тому Чарльз Хоровіц (Charles Horowitz) з Університету Індіани в Блумінгтоні і його колеги вивчили еластичні властивості цієї речовини теоретично, провівши комп’ютерне моделювання його реакції на розтягування і деформацію.

У статті, опублікованій в журналі Physical Review Letters, вчені повідомляють, що для руйнування ниток «пасти» потрібно докласти колосальну силу – більшу, ніж у будь-якої іншої відомої речовини.

Можливо, перевірити ці розрахунки вдасться за допомогою гравітаційної обсерваторії, такий як проект LIGO, завдяки якому були зареєстровані гравітаційні хвилі. Нейтронні зірки швидко обертаються, і якщо на їх поверхні або в надрах є неоднорідності, то вони повинні випромінювати гравітаційні хвилі.

Вважалося, що в потужному полі тяжіння зірки занадто щільні «гори» на її поверхні не можуть підніматися вище декількох сантиметрів. Однак нові розрахунки еластичних властивостей нейтронної пасти показали, що вона неймовірно міцна і цілком здатна підтримувати існування нерівностей до десятка сантиметрів заввишки. Це дає надію на те, що рано чи пізно будуть виявлені гравітаційні хвилі від обертаючої нейтронної зірки.

Як повідомлялось раніше, астрономи виявили найважчу нейтронну зірку, яка за масою межує з чорною дірою.