неділя, 9 вересня, 2018, 13:14 Економіка
Журналісти ZIKу порахували, скільки могло б коштувати користування платними дорогами в Україні
ZIK
ZIK

Траса між Кривим Рогом та Миколаєвом вже стала легендарною. Водії встигли наректи її чи не найгіршою дорогою України. Ямковим ремонтом на окремих ділянках тут лагодити вже просто нічого. Замість їхати по кратерах на дорозі, водії часто обирають пробиратися паралельно – полями та ґрунтовими шляхами під посадками.

Про це йдеться в сюжеті інформаційно-аналітичного проекту «Перші про головне. Деталі» на телеканалі ZIK.

Платити за цю платну дорогу не будемо

Капітального ремонту дорога між Кривим Рогом та Миколаєвом чекає вже багато років. Місцеві ладні навіть платити за проїзд, аби хтось прийшов і якнайшвидше збудував тут автобан.

Почати будівництво першої платної дороги можуть уже у 2019 році. Під другу нині розробляють проект. Такі новини минулого тижня повідомив міністр інфраструктури Володимир Омелян. Та водіїв збурив той факт, що створити автобани планують зовсім не там, де вони їздять полями та розбивають машини на десятках кілометрів ям. Адже в новинах зарясніли заголовки, що платною хочуть зробити ділянку траси Київ-Одеса, а саме – 86 кілометрів від столиці до Білої Церкви.

Опитані нами на трасі водії категоричні: вони не готові платити. Бо, на відміну від жаху, який ми бачили на дорозі Миколаїв-Кривий Ріг, кермувальники вже зараз їздять відмінним шляхом. Трасу нещодавно відремонтували кредитними коштами Європейського банку.

«У мене, наприклад, не буде грошей, щоб за неї платити. Я проти цього», – каже один із водіїв.

Чимало кермувальників вважають, що і так платять достатньо податків для обслуговування доріг. Адже акциз закладено у вартість пального. Чи так це насправді, йдемо запитувати в експерта ринку нафтопродуктів.

Податки низькі, а дороги вартісніші, ніж в Європі

«Податки в Україні низькі у порівнянні з Європою, особливо враховуючи інфраструктуру. А от дороги коштують стільки ж, як в Європі, а то й більше», – каже представник аналітичної групи «А-95» Сергій Куюн.

За словами експерта, податки з палива в Україні складають близько 40%. Саме така сума йде з кожного літра пального до бюджету. В Європі цей показник складає понад 60%. І навіть у ЄС не обійшлися без залучення інвесторів і будівництва платних автобанів.

«Якщо брати весь акцизний збір, то ця сума буде близько 40 мільярдів гривень на рік, тоді як 40 мільярдів – це те, що треба тільки для поточних витрат», – пояснює Сергій Куюн.

Альтернативний шлях

Та виявилося, що ніхто не пояснив людям, яку саме дорогу зроблять платною. Із повідомлень в Інтернеті усі зробили поспішний висновок, що це стосується частини траси М05 «Київ-Одеса» на ділянці до Білої Церкви. Але в «Укравтодорі» заспокоюють: інвестор будуватиме альтернативний автошлях.

«М05» не співпадатиме із нею, вона йтиме зовсім іншим трасуванням і, відповідно, буде коротшою. Вона оминатиме населенні пункти і матиме швидкісний режим дозволений 130-140 кілометрів на годину», – пояснив радник голови «Укравтодору» Олександр Кава.

Нинішня Одеська траса залишиться безкоштовною альтернативою платній дорозі. Річ у тім, що проходить вона через багато населених пунктів. А вже дуже скоро введуть контроль швидкості за допомогою відеофіксації. Це сповільнить проїзд цією дорогою.

Чиновники поки не показують проекту платної швидкісної дороги. Та, за натяками «автодорівців», робимо висновок, що починатися вона може за Києвом, від звуження столичного шосе і відразу прямуватиме до Білої Церкви повз населені пункти. Остаточну вартість проекту та проїзду в «Автодорі» поки не називають.

Скільки доведеться викласти?

Скільки віддавати грошей за проїзд платною дорогою та як розраховуватимуть ціну? Якщо в «автодоріг» поки про це мовчать, то міністр інфраструктури озвучив орієнтовні цифри. Володимир Омелян заявив: вартість проїзду у Китаї – 20 євроцентів за кілометр, в Європі – 50-70. Якщо взяти найнижчий тариф і помножити на відстань від Києва до Білої Церкви, водієві на новому автобані доведеться викласти чотирнадцять євро, тобто 400 гривень. Та поки ті, хто готовий платити, називають інші цифри. Опитані водії називали суми від 10 до 100 гривень.

Представники перевізників також кажуть: таких цін немає навіть у Європі. І пророкують, що вартість як пасажирських, так і вантажних перевезень платними дорогами зросте.

«Якщо взяти від 6 до 20 гривень за кілометр, то, по суті, це буде більше за вартість пального, що витрачається на цей шлях, тому ця вартість без варіантів перейде до споживачів, за неї будуть платити споживачі», – підкреслив президент Союзу перевізників України Валентин Демчук.

«Ми зможемо говорити чітко про цифри лише після того, як «Укравтодор» закінчить тендерну документацію по першій платній дорозі – Львів-Краківець», – каже міністр інфраструктури Володимир Омелян.

Згадану швидкісну трасу у 70 кілометрів хочуть почати будувати коштом інвестора вже наступного року. Планується, що платною вона буде 25 років, потім відійде державі. Міністр переконує: плату за проїзд на всіх дорогах в Україні не вводитимуть. Будуватимуть такі автобани переважно для транзитних вантажівок, аби вони оминали міста та села.

«Цих доріг не буде багато. Якщо хтось розраховує, що Україна буде всіяна платними дорогами, то такого не буде», – запевнив Володимир Омелян.

Яку ж ціну можуть встановити на новій швидкісній трасі «Київ-Біла Церква» журналісти спробували розрахувати математично. Раніше вартість дороги оцінювали у майже 300 мільйонів євро, а це більше 9 мільярдів гривень. Якщо трафік цим шляхом збережеться на рівні траси «Київ-Одеса», тобто 40 000 авто у день, можна брати платню 62 гривні, тобто два євро з машини в один бік. Тоді автобан окупиться за 10 років. Звісно, тут не враховано прибутків компанії та платні за обслуговування дороги.

А ось, для прикладу, які тарифи на платних дорогах діють уже зараз у наших найближчих сусідів: у Польщі за проїзд аналогічною за довжиною трасою беруть чотири з половиною євро, у Білорусі – три євро, у Румунії – 5 євро.

Як повідомлялося, першою платною дорогою в Україні стане траса міжнародного значення Львів-Краковець.

Сергій Костеж, «Перші про головне. Деталі»

 

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-09-20 23:09 :46