вівторок, 4 вересня, 2018, 14:55 Суспільство
Особисто допомагати конкретним людям корисно для мозку, – вчені
Фото з відкритих джерел

Американські дослідники з’ясували, що допомагаючи іншим, ми запускаємо в мозку ті ж процеси, які відбуваються, коли ми дбаємо про дітей. Крім того, виявилося, що адресна допомога, на відміну від пожертвувань благодійним організаціям, знижує активність зони мозку, що бере участь в обробці стресу та страхів, тобто полегшує життя.

Те, що відбувається в мозку при різних видах соціального контакту, відомо мало. Досі залишалися невивченими нейронні процеси, які супроводжують надання допомоги іншій людині. Передбачається, що в цих процесах можуть бути задіяні області мозку, які пов’язують й з турботою про нащадків.

Щоб перевірити цю гіпотезу, двоє вчених з Піттсбурзького університету в США провели два експерименти. Результати, опубліковані в журналі Psychosomatic Medicine: Journal of Biobehavioral Medicine, підтвердили припущення про те, що допомога іншим включає нейрони смугастого тіла і септальних ядер, активність яких спостерігається у тварин при діях, пов’язаних з турботою про дитинчат. Крім того, дослідники продемонстрували, що характерна активність мозку спостерігається тільки тоді, коли людина особисто допомагає якомусь конкретному нужденному. Якщо людина підтримує благодійну організацію і не знає, кому направлять його пожертвування, характерна реакція мозку на допомогу ближньому не спостерігається, пише naked-science.

У першому експерименті 45 учасників виконували завдання, в якому потрібно було віддати невелику суму знайомій людині, яка має потребу в грошах, благодійній організації або залишити собі. Після цього добровольці пройшли тест на емоційну реакцію, під час виконання якого вони знаходилися в апараті для функціональної магнітно-резонансної томографії; МРТ показало, що надання допомоги (незалежно від того, хто її отримує) активує нейрони смугастого тіла і септальних ядер. У тих, хто давав гроші конкретній людині, спостерігалося зниження активності нейронів мигдалеподібного тіла – структури мозку, діяльність якої пов’язують, крім іншого, зі страхом і реакцією на стрес.

У другому експерименті 382 учасника розповіли вченим про те, чи займаються вони благодійністю і як часто допомагають іншим людям, і, як учасники першого експерименту, пройшли тест на емоційні реакції в МРТ-сканері. Результати другого дослідження не суперечили результатами першого: для людей, які часто надають адресну допомогу (допомагають людям, імена яких їм відомі), виявилася характерна знижена активність мигдалеподібного тіла і підвищена – септальних ядер і смугастого тіла. У людей, які жертвують гроші на благодійність, але не надають адресну допомогу, активність мигдалеподібного тіла не відрізнялася від середньої.

Нові результати узгоджуються з даними, раніше отриманими Кірстен Інагакі (одним з авторів роботи), про те, що надання допомоги іншим людям робить позитивний вплив на ділянки мозку, що беруть участь у формуванні поведінкових реакцій на стрес і в роботі системи винагороди.